Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Rätt Flistugg

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

valberga (trådstartaren)

#1 » 20:52:19, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte köpa mig en flistugg
Skall ha den för mig själv till att mala ned div grenar till jordförbättring.

Först sökte jag efter en bensindriven. Men när det går månader i mellan jag ändvänder den, så blir det väl som med alla andra småmotorer, att när dom stått still en stund så är det lugn i Hvete att dom startar. Därför så har tankarna gått till en traktordriven.

Vill ju ha en så enkel och prisvärd som möjligt. Har sett att Tamro har en för ett vettigt pris och jag litar mer på Finnarna än Kineserna.

Är det någon här som har en flistugg :help:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



Stridis2

#2 » 22:24:04, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det för litet med en elektrisk? De startar ju klart lättare än en bensindriven. :mrgreen:

Är det intressant så har jag en Al-Ko som bara är använd en gång. Efter jag sålde huset inne i byn och köpte en gård har det inte varit lönt att flisa så den har bara blivit stående.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dc_lindberg

#3 » 23:17:08, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klippos är kanske rätt storlek?
MightyMac till Belos/Gravely är nog det du söker.

Till traktorn blir de genast större och ger därmed större flisor...
www.narlant.se - prata med Vd. Jag har träffat honom när han la ut en finsk 5hk -flis tugg- (NB: -inte- kompostkvarn!). Han ville ha 3500 - ett bra pris, men när jag kollade tillverkaren i Finland så fanns den inte, å därmed kunde jag inte säkerställa åtkomst av nya knivar... Han har koll på vad som finns på marknaden och företaget har god sortering på tillbehör till små maskiner ss BCS.

Du må nog räkna med att hosta upp 20-30 + moms... kompostkvarnar får man "billigt" (se min tråd om ALKO/AEG), men så fort det rör sig om -riktiga- flistuggar så skenar priserna duktigt.

Du behöver också tänka till lite vad gäller behovet rörande flisens grovlek!
Mina AEG/ALKO ger ca 0.5-1cm, men min (?...2200W med enbart en tallrik med knivar på) ger ca 15mm's. Flistuggar brukar leverera större bitar än så... å då tar det betydligt längre för naturen att bryta ned... dvs den flisen fungerar mera som täckmaterial än "kompostmaterial".

Viking 5hk... ha ha ha! Vilket skämt! Granne till mig satsade 10 loppor på en sådan - hade fått inspiration av mitt "surrande" i trädgården. Knivarna är hälften så stora som mina och inte ett dugg bättre stål i dem!... => driftstopp på löpande band pga "egglösa" (NB: väl passerat gränsen "slöa" / "ovassa")...

Att mata en flistugg tar -tid- !
Har man inte tiden är det inte värt funderingen!... kan man delegera arbetet så kvittar det iof.

Om det är värt jobbet i sig?
Titta i min tråd om mina små flistuggar (kompostkvarnar).
För min del, det råder ingen tvekan! Värt både pengar och tid när man får se resultatet ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se