Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Flymo ny motor. Vilken?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Jac

#16 » 16:46:57, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bo Gunnar Andersson skrev:Finns ju lätta 4-t i Honda trimmern. Hade tänkt mig ngt sånt. Har bara små ytor - sånt som inte Mowern når.
Tack för alla tips!

Diametern på klipparen har stor inverkan på vridmomentet som behövs. I tillägg ska Flymomotorn dra en stor fläkt. Jag tror inte att en motor från en trimmer klarar att dra en Flymoklippare.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



G-son

#17 » 22:07:50, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalet ska ju vara hyfsat lämpligt för kniven också. Många fyrtakts gräsklipparmotorer brukar ligga på 3600rpm om jag minns rätt, misstänker att t.ex. en trimmermotor av tvåtaktstyp varvar betydligt mer.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#18 » 00:19:06, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bo Gunnar Andersson skrev:Visste inte att det fanns Flymo trimmer.
Originalmotorn på min Flymo är märkt Husqvarna, men i den världen vet man ju inte vad som är vad!
Finns ju lätta 4-t i Honda trimmern. Hade tänkt mig ngt sånt. Har bara små ytor - sånt som inte Mowern når.
Tack för alla tips!


...hk och Nm...
Du må nog räkna med 4hk som minimum, men frågan är om rpm räcker för att skapa den lyftande kudden...
2-takt med ökat varv ökar motorns kraft, och 2-takt brukar varva duktigt mycket jmf med 4-takt...

El-motorversionen är ökänd... den "dödade" Flymo... 2-taktaren, som jag tror det var jag körde kring 1970, är den enda som fungerat bra vad jag förstått genom åren när folk kommenterat klipparen.

Vad är det förmotor som du vill byta ut?
- namn/modell/serie
Finns det uppgifter om kg, hk och Nm på den, i bruksanvisningen, eller må vi leta?

Inget är omöjligt, men det finns risk att det kostar mer än det smakar... börjar misstänka att du är ute efter en tystare motor än 2-taktare. 4-takt toppventilare med -bra- ljuddämpare är riktigt tysta :-)

Tyvärr kan du glömma 4-takt trimmer motor... de har ett oljetråg... som är horisontalt... du tänker dig att vertikal montera motorn... å det går inte så bra... den får då ingen smörjning, och kommer att skära...


För att de som kan detta väl ska kunna ge dig bra svar är det av största vikt om du kan få fram data på den motor du vill byta ut.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#19 » 09:01:19, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På rotorgräsklippare - både Flymo och andra typer - bestäms ju varvtalet av någon säkerhetsföreskrift om max tillåten periferihastighet hos kniven. 3600 r/min är det vanliga på måttligt stora sådana, men de allra bredaste (tror det är över 21" klippbredd) har lite lägre varvtal. Om man tittar i reservdelskatalogerna för B&S-motorer ser man att det ofta finns olika regulatorfjädrar att välja på för olika varvtal.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SwedEh

#20 » 10:21:29, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hondas små fyrtaktare som sitter i röjsågar mm är gjorda så de ska få smörjning i alla lägen.

Det finns nya luftkuddeklippare med bensindrivna fyrtaktare, Husqvarna och Toro är två, sen finns det säkert fler med skumma namn, de förstnämnda har hondamotorer och i Husqvarnas fall (troligen även Toros ) anges effekten till 3 kW, vilket torde betyda ett varvtal på ca 3500 rpm eller strax under. Såg nånstans att varvtalet på en gammal flymo tydligen var ca 3800 rpm så... för ts är de väl bara att byta till en lämplig motor :grin: om det funkar eller inte får man veta genom att prova.

möjligt att den svävar lite dåligt om varvtalet är för lågt, vikten lär också öka lite så det kanske behövs hjul på den också :grin: :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Toost

#21 » 21:40:26, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stihl har en motor som egentligen borde varit idealisk, deras 4-Mix. den går på oljeblandad bensin och fixar smörjningen oavsett lutning.
vet dock inte om den finns löst. jag har den i en äldre kombimaskin trimmer/häcksax/sopborste/etc
https://www.stihl.com/4-mix-engine-ligh ... power.aspx
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ko ... 131-R.aspx
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#22 » 22:03:21, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan det ju tänkas att motorn på bilden i post #13 hade passat bra till att driva en Flymo, vem vet...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se