Nog är det skillnad på gräsklippare och gräsklippare. Körde hem en Honda av årsmodell ´85 eller ´86 för rembyte och lite allmän översyn.
Så här ser den ut, förutom det konstiga som kameran fixade till...
Har iofs kört den lite tidigare men, det första som slår en när man sätter sig på är hur gediget allt känns. Inget fladdersladder och ingen plastkänsla där inte. När man startar den så går den igång på direkten och gången är jämn och fin. I med en växel och iväg. Växellägena är exakta och styrningen likaså. Väghållning är ett ord jag sällan och aldrig hört i samband med gräsklippare, men nu det faktisk användbart. På hemvägen är det en utförsbacke och då det var yttepyttelite bensin i tanken lägger jag in friläget och stänger av motorn (bromsarna fungerar) och rullar. Vågade utan problem låta bli att bromsa. Farten var bra mycket högre än jag nånsin upplevt på en gräsklippare, uppskattar den till ca 20 km/h. Helt odramatiskt!
Kikar man på hur den är gjord så.. toleranserna mäts nog i millimeter eller delar därav och inte i hela tum som jag misstänker att vissa andra tillverkare gör.
Vet inte vad den kostade ny men gissar att den inte var den billigaste, men ser man till funktion och skicket idag, nästan 30 år och många många timmars tjänstgöring senare så kan inte kostnaden per år blivit speciellt stor. Gissar att med lite fett, ojebyten å sånt så räcker den i lika många år till.
Ägaren provade en helt ny Stiga nu i sommar. Summerade den upplevelsen med "hemsk" och "en sån kan ju inte ha"
,,bara en sån sak som parkeringsbromsen
Remmarna är inga konstiga saker men de jag hittat på nätet har Hondanamn och på nåt ställer fick jag lite motstridiga siffror (längder) på ersättningsremmar. Ska iofs plocka loss dem och mäta men kanske nån sitter på facit redan?