Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Zero Turn

16 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

mrstoned

#16 » 09:53:19, 15-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att tråden är gammal, men de två olika klippare som finns; frontmonterat och mittenmonterat klippaggregrat; är väl egentligen det som är den väsentliga biten.
Med mittmonterat klippdäck kan det vara besvärligt att göra rent ordentligt under om man inte har en maskin-tilt eller ramp/lyft.
Med frontmonterat finns oftast en upp-tilt-funktion för rengörning av klippd-cket.

Personligen så föredrar jag ratt då man kan växla vilken arm man sliter på, med spakstyrda sidomonterade spakar krävs två armar.
Mittmonterade spakar funkar med valfri arm. Gäller även för att "hålla i sig" när marken lutar lite.

Jag kör både bakstyrda och midjestyra maskiner på jobbet, men alla är frontmenterade aggregat.
Frontmonterat aggregat kan man även klippa ut över en kantsten så man kanske inte behöver trimma efteråt.

För själva klippningen, så brukar jat alltid överlappa med ca 1/3-dels knivbredd över sista strängen då brukar nertryckt lyftas upp av undertrycket i klippdäcket.

Lite off-topic, men ändock sånt jag lärt mig under åren.

1 person gillar det här inlägget.
mrstoned
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:25, 16-08-2022
Ort: Uddevalla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet




Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se