Hej Maskinister.
Jag blev tillkallad av grannen som inte kunde köra sin Rider 112C5. Den startade, men så snart man sänkte däcket stannade motorn. Samma även om man släppte bromsen. Jag misstänkte sitsbrytaren och mätte den, men den funkade OK. Sitsen belastad = öppen och ej belastad = kortsluten. Den jordar tändningen via en lite klurig slinga med broms och klippdäcksspak.
Nu mätte jag bakåt i den lösa sitskontakten (se bild), = kortslutning. Aha, något fel i kablaget kanske? Jag lossade alla anslutningar efterhand så till slut var kablaget helt fritt, men det var fortfarande kortis. Nu demonterade jag kablaget från maskinen och tog hem det till verkstaden, lossade alla buntband och skyddsspiraler och inspekterade allt, inga skador men fortfarande kortis. Hm. En noggrann inspektion visade då att kontakten till sitsbrytaren är en speciell säkerhetskontakt. När man tar loss den så kortsluter den stiften och nu hade det samlats smuts i den pyttelilla mekanismen så det var ständig kortis. Lite renblåsning så funkade allt igen. Husqvarna har säkert gjort detta för att man inte ska kunna sätta sitsbrytaren ur funktion genom att lossa kontakten.
Hade jag vetat detta hade jag inte behövt plocka isär halva maskinen, men det var ändå kul att lära sig något nytt
Jag gissar att det är likadan lösning även på andra Husqvarnamaskiner.