Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Husqvarna Rider 112 går ej att köra

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

ASJ (trådstartaren)

#1 » 17:45:58, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinister.
Jag blev tillkallad av grannen som inte kunde köra sin Rider 112C5. Den startade, men så snart man sänkte däcket stannade motorn. Samma även om man släppte bromsen. Jag misstänkte sitsbrytaren och mätte den, men den funkade OK. Sitsen belastad = öppen och ej belastad = kortsluten. Den jordar tändningen via en lite klurig slinga med broms och klippdäcksspak.

Nu mätte jag bakåt i den lösa sitskontakten (se bild), = kortslutning. Aha, något fel i kablaget kanske? Jag lossade alla anslutningar efterhand så till slut var kablaget helt fritt, men det var fortfarande kortis. Nu demonterade jag kablaget från maskinen och tog hem det till verkstaden, lossade alla buntband och skyddsspiraler och inspekterade allt, inga skador men fortfarande kortis. Hm. En noggrann inspektion visade då att kontakten till sitsbrytaren är en speciell säkerhetskontakt. När man tar loss den så kortsluter den stiften och nu hade det samlats smuts i den pyttelilla mekanismen så det var ständig kortis. Lite renblåsning så funkade allt igen. Husqvarna har säkert gjort detta för att man inte ska kunna sätta sitsbrytaren ur funktion genom att lossa kontakten.

Hade jag vetat detta hade jag inte behövt plocka isär halva maskinen, men det var ändå kul att lära sig något nytt :-)

Jag gissar att det är likadan lösning även på andra Husqvarnamaskiner.


Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck



torbjorn_forsman

#2 » 18:59:37, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Husqvarna LT100 från ca 1990 (tillverkad i USA, svensksåld) är sitsbrytaren en enkel slutande kontakt som ligger i serie med startreläts spole. Den hindrar alltså att man kör startmotorn om man inte sitter på sitsen, men när motorn väl är igång har den ingen funktion.

Jag har en känsla av att säkerhetsslingorna kan se ganska olika ut på en och samma typ av åkgräsklippare, om årsmodellerna skiljer. Förmodligen är det också skillnad beroende på vilken marknad maskinen ska säljas på (man ska t ex inte utgå från att ett framgooglat elschema för ett USA-utförande stämmer med samma maskin i EU-utförande). Tillverkaren strävar hela tiden efter att uppfylla myndighetskraven för att få sälja maskinen, på billigast möjliga sätt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ASJ (trådstartaren)

#3 » 19:49:20, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, scheman brukar bara stämma sådär, aldrig exakt. Ändå hade jag god hjälp av Workshop manual för denna R112, men jag vill gärna rita om elschemat själv så jag förstår hur det funkar i detalj. I detta fall har man använt växlande microswitchar på ett ganska fiffigt sätt, se schemat nedan.

För att köra startmotorn behöver man inte sitta i stolen, det räcker att p-broms och däck är låsta. Det underlättar sparyande med startgasen ;-)


Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

ASJ (trådstartaren)

#4 » 11:03:44, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade på min egen Husqvarna R318, det är likadan kontakt där
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe
Användarvisningsbild
ASJ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:05, 30-08-2011
Ort: Märsta
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: ASJ TD80
GMC CCKW 353 1945
Volvo TPV 1945
Volvo TP21 1956
Willys Jeep M38 1952
Ferguson Grålle
MF50B traktorgrävare
Unimog S404 1966
Yale gaffeltruck

Rolf Zetterberg

#5 » 17:02:21, 16-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här lilla kontakten finns nog på de flesta AYP-produkter(Husqvarna,Jonsered,Partner m fl).
Det fina i kråksången är att den faktiskt finns med på schemat,vilket de flesta har missat.Här ett exempel från L and G products.
Övre delen av switchen är den del som man sätter sig på och då bryts kontakten.
Nedre delen är den del som vi pratar om.Det är väl svårt att rita i ett schema hur en kontakt dras loss och orsakar något,antar jag,men man ser hur den är normalt öppen,och när den påverkas(man drar loss kontakten)så blir det en slutning inuti kontakten.







Bild
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

PappaNille

#6 » 06:50:14, 21-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra information!
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se