Dags för lite uppdatering. Momentum har en butik i Bandhagen, nära nog för att jag skulle kunna smita iväg och handla. De fick slå lite på datorn och beställa in från andra butiker men jag fick tag på grejerna. För hjulaxlarna:
För genomföringen mot
koppling och PTO:
Försökte hårdlöda den skadade flänsen men det vägrade väta ut ordentligt. Filade rent med rakslipen och tvättade med aceton men ändå.. Till slut blev det väll så varmt att det blev mer svets och sprack när det svalnade.
Ska lådan användas blir det nog att svarva ner och göra en ny fläns som fästes med
skruv. Men inte idag.
Så dags att börja på den riktiga traktorn. Kan jag säga att jag delat en
traktor nu eller finns det nån sorts viktgräns man måste uppnå?
Motorn lossas enkelt med fyra bultar, därefter ser man in i kopplingen:
Det verkar ha läckt in lite
olja, ska man ta isär och göra rent lamellerna? Den biter nu, men det betyder ju inte att den inte slirar vid högre belastning.
Kopplingen lossas från växellådan med fyra insexbultar. Två i underkant utanför kåpan och två i överkant, innuti kåpan. De inre går att nå med en lång insexnyckel och extra hävstång.
För att ta av locket på växellådan lossa de sex bultarna längs ytterkanten. De två inre håller växelgafflar eller vad nu den korrekta benämningen är.
Tyvärr skador på ett drev,. Det som finns i reservdelslådan är skadefritt så frågan är om man ska köra vidare på det här, det har säkert fungerat många timmar sen skadan skedde, eller byta? Lutar åt att använda det tills det rasar. Den kommer inte att gå så många timmar om året hos mig och rasar den är det inte hela världen, då får jag skotta för hand tills jag hinner plocka isär och byta.
Ska försöka hinna plocka ned lådan, byta tätningarna och skruva ihop den i nästa arbetspass. Mindre tid för detaljerna att rymma ur minnet och nu har jag alla verktyg för att pressa i tätningar osv klara så det borde funka.
/ Råttan.