Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Små batterier GEL / AGM eller ... Åkklippare / Skoter / MC mfl.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 12:08:13, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har funderingar om små batterier och hållbarhet.
Tycker att alltid är det något av de små 12V batterierna (18Ah / 24Ah osv.) som är slut eller på gång att bli dåliga.
Funderar dels varför och ev. lösning.

Hur ska ett "småbatteri" hanteras (ex. gräsklipparen på vintern eller skotern på sommaren eller..)
Spelar CCM någon roll på dessa batterier?

Antingen vill jag komma "billigt undan" och byta oftare, eller betala lite mer och få ett bättre batteri.
Frågar jag någon firma kan de inte ge något svar på varför de rekommenderar just deras batteri.
(ex. är det någon skillnad på ett batteri som kostar 700kr eller 1400kr?) eller är batteriet bättre som kostar 700kr?
Samma firma kan ha ett batteri för 700kr men vill att jag ska ta det för 1100kr - samma teknik - som jag förstår (men förklarar inte varför jag ska välja det dyrare.)


Om jag förstått rätt (men det kanske inte stämmer)
AGM-batterier tål skakningar bättre än vanliga blybatterier (p.g.a annan uppbyggnad med något nät)
Men kräver förmodligen högre spänning för att bli fulladdade.
Detta hanterar vissa apparater/maskiner - men kanske inte andra. (hur vet man vilka?)

Just nu tittar jag på ett batteri till en åkklippare (Husqvarna Rider 13C)
Det batteri som sitter där är 12V 24Ah (ingen aning om det är originalstorlek)

Samt ett batteri till en 13Hk motor (okänd storlek - enligt manualen ska det vara minst 18Ah)
Båda dessa batterier sitter i "skakiga" maskiner.

Kanske ett 18Ah batteri fungerar lika bra som 24Ah till klipparen men med högre CCM?

Vad ska jag välja för storlek / typ av batteri till mina maskiner?

Finns det någon bra hållare för batterier?
- Skulle kanske kunna använda samma batteri till klipparen som till skotern?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



kimmen

#2 » 12:21:57, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra fråga, jag har gett upp och använder ett extra startbatteri
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Albireo (trådstartaren)

#3 » 12:44:01, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Mycket bra fråga, jag har gett upp och använder ett extra startbatteri

Hur har du löst det? (snabbkoppling?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Murre o2

#4 » 17:35:53, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en " smart " laddare under perioder på vintern (har ju flera batterier som får dela på en laddare) det verkar förlänga livet på batterierna så jag har inte behövt byta något batteri efter det.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Albireo (trådstartaren)

#5 » 19:54:57, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad använder du för typ av batterier? (GEL / AGM / eller...)
Laddare (vanlig "biltema" eller ...?)
Snabbkoppling?
Tar du in batteriet över vintern? (eller laddas det "utomhus"? - även i -30°C)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Murre o2

#6 » 20:27:31, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batterierna äv vanliga, köpt på biltema och Batterilagret. Laddaren. https://www.amazon.se/CTEK-Batteriladda ... 90342&th=1.

Men finns fler att välja på, även biltema har någon billig modell.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

björken

#7 » 21:52:16, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår Rider 214TC är från 2015-2016, sitter originalbatteri på 24Ah i som jag aldrig har laddat och aldrig haft problem med. Står kallförvarad vintertid och har hittills glatt snurrat igång på våren. Tror det är ett vanligt blysyra batteri i den. Tycker att om batteriet lever 7-10 år så har det gjort vad det ska? Hur lång livslängd förväntar du dig?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

torbjorn_forsman

#8 » 09:39:01, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att öppna blybatterier för småmaskiner ofta har mycket högre självurladdning än man är van vid från moderna bilbatterier, man måste underhållsladda dem ofta för att de inte ska djupurladdas och skadas av sulfatering. Jag misstänker dock att det inte är själva batteriets kvalitet som är boven, utan att problemet är att de levereras torrladdade från fabrik och fylls med svavelsyra hos återförsäljaren först när batteriet ska säljas. Den syra som används där kanske inte är tillräckligt ren. Öppna batterier som sitter fabriksmonterade tycks ofta vara bättre än de som har sålts separat.

Ska man använda slutna batterier som t ex gel eller AGM, så bör man tänka på att de är känsligare för överladdning än vad de öppna batterierna är. De får ingen vidare livslängd om de används i en maskin som saknar spänningsregulator och där spänningen kan stiga upp mot 16 V då den går flera timmar i sträck och batteriet redan är fulladdat (som t ex de flesta åkgräsklippare).

Man ska se upp med "automatiska" underhållsladdare, många blybatterier tål inte att stå på ständig underhållsladdning utan förstörs i förväg då. För 10-20 år sedan sålda Biltema en del italienska "smarta" batteriladdare som, även om de var lite tvivelaktiga på andra punkter, hade en underhållsladdningsfunktion som faktiskt tog hänsyn till detta. Den laddade för fullt tills spänningen hade nått 14,7 V, då stängde den av helt och hållet och började inte ladda igen förrän spänningen hade sjunkit till ca 12,6 V. Har nog skrivit om de där laddarna i någon tidigare tråd.
Vill man ha ett batteri på underhållsladdning utan att behöva bry sig och titta till det regelbundet, så är ett tips att ta en enkel helt ointelligent laddare (sådan som bara består av transformator + likriktarbrygga), och mata den via en timer så den får gå t ex 10 minuter per dygn eller 1 timme per vecka.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#9 » 17:09:43, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick faktist med en liten underhålls laddare till min åk klippare när jag köpte den. En liten sak så jag antog att den var så liten att den fungerade efter principen att den laddar för lite för att den skall kunna överladda batteriet. Men när jag läste texten under den så stod det att den var smart :grin: Inte illa att den ingick i köpet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

marcus.bonde

#10 » 20:48:29, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I somras så renoverade jag å sambon vår gamla Husqvarna LT100 som ett gemensamt projekt. Blev sotning, justering av ventilspel, mm, mm.
Vi insåg då också att batteriet "laddats" med växelspänning i ett okänt antal timmar.... :aaargh:

Det sitter en diod i serie med laddningslindingen och den var ingen diod längre, kan jag säga... Så efter att ha lött in en ny så köpte jag Biltemas billigaste pwm-solpanelsregulator och kopplade in mellan "generatorn" och övriga elsystemet. Verkade fungera utmärkt den korta tid det hann bli brukat under sensommaren/hösten. Jo, batteriet är ett Biltema.

Kan vara värt att kolla på om man tycker att batterierna blir kortlivade, kanske?!
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

torbjorn_forsman

#11 » 21:16:10, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, om man kör maskinen så mycket och ofta att det verkligen är ett problem att batteriet blir överladdat, så kan det löna sig. Men jag skulle inte rekommendera någon att sätta dit en solcellsregulator utan att först ha haft en voltmeter (vanlig digitalmultimeter) inkopplad under en tids vanlig användning för att se om laddspänningen verkligen ligger otrevligt högt ofta och länge. Jag har en känsla av att det är minst lika vanligt att dålig batterilivslängd på sådana maskiner beror på att batteriet inte blir tillräckligt laddat, och att det inte finns tillräckligt med effekt att ta ut ur laddspolen vid svänghjulet kan ingen solcellsregulator i världen råda bot på.
Möjligen skulle man kunna suga ut mer effekt genom att gå över från halvvågs- till helvågslikriktare, men då är ju en förutsättning att spolens jordade ände går att komma åt för att lossa från jord och istället ansluta till likriktarbryggan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marcus.bonde

#12 » 07:37:49, 23-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var just för att jag mätte upp så okristligt hög spänning som jag gjorde mig turen förbi Biltema och handlade regulator. Spänningen låg långt över vad som är nyttigt för batteriet. (Som var fulladdat, nytt det med och stått med ctec-en i nån natt.)
Var spänningen hamnat med ett urladdat batteri, som ju borde dra en mkt högre ström och därmed förmodligen en lägre spänning, vet jag inte.

Men regulatorn säger att livet är prima medan jag kör och därmed får den sitta där.

Det jag sade om "något att kolla upp" var just om likriktardioden verkligen är hel, om man byter batteri ofta.
En Husqvarna LT100 kan vara 40 år gammal, så det är inte märkligt att dioden ger upp till slut.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se