Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

K.E.W 88

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Mercury1955 (trådstartaren)

#1 » 13:25:05, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Undrar om vad man skall ha för olja till en K.E.W 88 Högtryckstvätt läste nyligen på ett svar på en annan K.E.W 10W40 är samma till en 88..vart kan man vända sig till och köpa reservdelar till en K.E.W VI HÄMTADE EN NYLIGEN .

Tackar för alla svar jag får o hjälp
Mercury1955
1 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:39, 14-01-2023
Sverige



dc_lindberg

#2 » 13:36:20, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi sitter i samma båt :-(
Jag lämnade in mina båda 88 till ett företag som skall vara verkstad för KEW... fick tillbaka dem med trasiga chassin, delar saknas, och bara en notering om att det är dåliga lager i den ena (vilket med tryckventilerna var det som de skulle åtgärda åt mig!) :-(

Vill minnas 10w/40 är det svar jag fick av en servicetekniker för KEW i skåne. Finns inga norr om kålmorden tydligen (min test ovan pekar på det).

Nu ska du vara otroligt rädd om din 88:a!!!
Motsvarande ny finns inte på marknaden!
Man "förbjöd" de höga trycket på konsumentmaskiner och förvårade ytterligare genom att övergå till 3-fasmotorer => endast till yrkesfolk/verkstäder...
Skaffat en Kärscher K5 om jag minns rätt. "leksak" jmf med KEW 88! Ska man ha lika bra tryck som KEW 88 får måste man upp på 3-fas, stora tunga verkstadsmaskiner, o de kostar från kring 20 + moms och uppåt.

Gällande slangar, var jag -lovad- nya... lika lite fick jag det som mina KEW servade! :-(
Slang är dock inget problem, Swedol kan fixa, liksom riktiga slangverkstäder.

Jag träffade generalagenten för Sverige för ca 25 år sedan. Vad god vän till en bekant till mig. Vill minnas han höll till i Huddinge o bör vara 75-80åå nu. Så, delar... ingen aning :-(

Ser jag glömt skapa tråd om mina!
Då hamnar mina i din tråd! Vi har -samma- frågor och problem.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#3 » 16:59:49, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock bör man komma ihåg att om det anges 10W-40, så menar man ju underförstått en motorolja. Det är säkert inget fel på den, men man ska ändå klart för sig att den innehåller en massa tillsatser som bara är till nytta i en förbränningsmotors vevhus, och alltså helt meningslösa för att smörja en axialkolvpump och kanske en kuggväxel, som det är i detta fall.

Jag fick en skvätt KEW originalolja gratis från en maskinfirma i den branschen för länge sedan, jag vill minnas att den var helt klar till färgen (alltså inte gulbrunaktig som motorolja brukar vara). Kändes nog lite mer kletig än en vanlig motorolja och skulle tro att den påminde mer om en växellådsolja 80W-90, VG68 industri- eller hydraulolja, eller liknande.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#4 » 19:50:09, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ju fått extra incitament att dissekera mina o se vad verkstaden ställt till med.
=> då får vi nog reda på också vad det är för "transmission" => o då bör ju kunna dra slutsatser om vilken olja det bör vara.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#5 » 22:25:03, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Dock bör man komma ihåg att om det anges 10W-40, så menar man ju underförstått en motorolja. Det är säkert inget fel på den, men man ska ändå klart för sig att den innehåller en massa tillsatser som bara är till nytta i en förbränningsmotors vevhus, och alltså helt meningslösa för att smörja en axialkolvpump och kanske en kuggväxel, som det är i detta fall.

Man kanske vill att den ska ta hand om vattnet? Som när Cat rekomenderar motoroja i hydrauliken? Bar en tanke :???:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

gustav9797

#6 » 22:51:02, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer det in vatten i oljan så har du två uppsättningar med u-manschetter som är dåliga, både trycktätningen till vattnet och oljetätningen som tätar åt två håll.
Tanken är att vattnet ska komma ut genom skvallerhålet först.

Angående olja så har jag heller inte fått någon klarhet i det. Har använt både den snordyra originaloljan "KEW pump oil 100/150" och vanlig motorolja. Om det gått bra vet man ju inte förrän man dissikerar pumpen.
I nyare reparationshandböcker för nilfisk, som har i princip samma pump på nya tvättar i dag som på 80-talet, står det att "Castrol Alphasyn 150" ska användas. Hur får man tag i den oljan är min fråga.

I de pumpar jag rivit ner är det aldrig några problem med nållagren och dess anliggande lagerytor däremot ytan mellan skråskivan och kolvarna. Skråskivan blir full av små små hål sk. pitting. Kolvarna som är svagt koniska i änden ska egentligen rulla på skråskivan då pumpen går men jag har sett flera pumpar där de nötts platta i änden och står stilla istället(men pumpen verkar gå lika bra för det).

3 personer gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se