Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Tuff torq hydrostat Stiga park

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Chhj (trådstartaren)

#1 » 18:20:00, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har en Stiga Park från ca 1997. President. Utbyts B&s 12.5.
Den är nyligen köpt och det är bytt olja enligt föregående ägare. Den ser ok ut. 5-50. Den gick när jag provkörde.

Problemet är att den ibland inte driver. Precis som att det är luft i den.
Jag har bytt drivrem, och kollat oljenivå. Integrerad behållare i axeln. Den läcker vid en av packboxarna till drivaxel.
Tyvärr fanns ingen original rem hos min handledare för tillfället men fick en annan. Vi mätte den och allt ser ut att stämma.

Jag kan ha kört och allt ok, sedan ställt den och då knapp att den går, utan att köra fram och tillbaka med korta intervallet för att drivningen ska komma igång efter ganska lång tid.

Jag vet inte om jag har olika orsaker
1- Remmen (motor-hydrostat) slirar på motorn. Kan se att rem och fläkt stannar (den är ny och bytt ej original men ska ha samma längd. Stiga nr: 9585-0083-01. Den förra remmen slirade också, därav bytet. Remhjulet på motorn snurrar, remmen står still.
2- det är luft eller liknade pga av misslyckat olljebyte.
3- pumpen går av någon anledning trögt

Någon idé till nästa steg?

Med vänlig hälsning,
Christian
Chhj
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:03, 19-06-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 21:10:38, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

1) Är remmen rimligt spänd? Rem och remskivor helt rena och fria från olja? Inte så att någon remskiva är så sliten att remmen ligger an mot kilspårets botten istället för mot sidorna?

2) Finns det ett oljefilter i hydrostaten och är det i så fall rent? Prova att palla upp gräsklipparen med drivhjulen i luften och kör sakta en längre tid (både lågt motorvarvtal och liten utvinkling på hydrostaten), och iaktta om det kommer upp luftbubblor i oljebehållaren.

3) Om något går trögt i hydrostaten borde den snabbt bli mycket varm vid försök att köra, och det borde märkas att det går tungt för motorn också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#3 » 23:44:23, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 @ [Trädgårdsmaskiner] STIGA PARK HST 12hp

För ett tag sedan var det en tråd om ungefär samma sak där hade remskivans splines skavts bort.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Ove.G

#4 » 10:04:49, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3655887#p3655887

För ett tag sedan var det en tråd om ungefär samma sak där hade remskivans splines skavts bort.
Ja det är det vanligt fel, splines i remskivan är av mjukt material och splines på hydrostaten är härdat material.
Byt remskivan även om man ser att det finns splines kvar så rappar det vid belastning.
Fråga inte varför jag vet.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Sparrow

#5 » 10:19:11, 15-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iom den läcker vid drivaxeln så kan den ta in luft där. Finns ett klipp på tuben där man åtgärdar felet. Svensk youtubare Berg 3:10.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se