Det låter i så fall som en motor med ett av de sista utförandena av membranförgasare (Pulsa-Jet) monterad ovanpå tanken. Men säkrast är ju bilder på motorn.
Motorns typbeteckning är instansad i fläktkåpan eller på en plåt ovanför ljuddämparen, så den går inte så lätt att skava bort. Tre siffergrupper "MODEL" , "TYPE" och "CODE".
Följande förslag gäller om det är en Vacu-Jet -förgasare, bortse från dem om det skulle vara en flottörförgasare eller något annat utförande.
Det finns inget
bränslefilter, bara en
sil i botten av röret som huvudmunstycket suger
bränsle genom.
Om motorn har primer, prova att pumpa med den när motorn håller på att dö av och se om det går att hålla motorn igång längre på så sätt eller om primern inte gör någon skillnad.
Tänk på att förgasaren är beroende av att luftfiltret sitter på plats och är rent, så det blir rätt strömningsmotstånd. Om det är ett skumplastfilter så byter man inte det bara för att det är lortigt, istället tvättar man ur det på lämpligt sätt (antingen hetvatten och något starkt rengöringsmedel eller t ex bensin, beroende på typen av smuts), kramar ur det och låter det torka ordentligt, sen häller man på en skvätt motorolja och kramar in den i filtret och kramar bort överskottet.
En del såna där
förgasare är beroende av att skruven som ska hålla luftfiltret sitter på plats, vill man provköra utan
luftfilter t ex för att se hur chokespjället rör sig eller prova att spruta in startgas, så måste man sätta dit skruven.