Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Klippo Pro 21 axel av - hur fixa detta?

55 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

farn (trådstartaren)

#31 » 21:00:39, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Oftast är det ändå så mycket obalans i en något begagnad gräsklipparkniv, att lite tillskott pga några tiondelar kast hos axeln varken gör till eller från.


Ok, ja låter rimligt.

De goda nyheterna är att axeln verkar rak. De dåliga nyheterna är att:
1. Det verkar sitta något i axelns hål. Detta, vad det nu är, är i vägen för min gängtapp. Tappen behöver komma in en bit för att diametern på hålet växer dramatiskt mot änden på axeln.
2. Det verkar som att hålet i axeln inte är centrerat..?

Jag är förstås lite trött nu på idén att gänga den, samtidigt som jag är trött på förhand på att jaga motor eller ny klippare och skulle tycka att det var tråkigt att slänga denna. Bifogar bilder, jag har försökt få en bild så rakt framifrån som möjligt och en lite från sidan på vevaxeln.

Jag har inte grejat med vevaxlar förut så jag vet inte om det är brukligt att de ser ut så här. Men allt verkar inte stå rätt till. Vad är det där i mitten, brukar vevaxlar se ut så? Vad har denna klippare varit med om..?

Bild
Bild
Bild
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Murre o2

#32 » 21:41:54, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som du har resterna av en trasig skruv där, inte lätt att få ur när den ser ut så där.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

per-åke

#33 » 21:47:56, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen tycker jag det är riktigt dumdristigt att "spåna" i att reparera en vevaxel.
Det verkar som att ingen har det minsta aning om vad detta kan ställa till med.
Men är ett ben på er själva eller någon annan värt detta "experiment" för att spara några kronor, så tycker jag ni ska göra det!
Jag har sett hur det ser ut när en kniv går går genom kåpan rätt ut i ett ben.
Min fråga är då! Är det värt det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

bonnen513

#34 » 21:51:18, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ser ut som ett avbrutet borr
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Dexxas

#35 » 22:05:50, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en bruten gängtapp...
Kasta skiten, gräsklipparmotorer finns det tretton av på ett dussin.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

farn (trådstartaren)

#36 » 22:55:53, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Personligen tycker jag det är riktigt dumdristigt att "spåna" i att reparera en vevaxel.
Det verkar som att ingen har det minsta aning om vad detta kan ställa till med.
Men är ett ben på er själva eller någon annan värt detta "experiment" för att spara några kronor, så tycker jag ni ska göra det!
Jag har sett hur det ser ut när en kniv går går genom kåpan rätt ut i ett ben.
Min fråga är då! Är det värt det?


Kära Per-Åke, har du fått för torr pastasallad idag eller vad. Det måste ha varit hemskt att se en kniv gå rakt in i ett ben, men du behöver inte gasta på detta viset. Poängen med det jag försökte göra var ju att kniven inte ska gå ut genom kåpan, och poängen med forumet är väl att såna som jag ska få goda råd. Men tack för ditt inspel :shake_hands:

Ni andra som svarat nu senast; tack! jag misstänkte nog att historien om tidigare ägare inte slutade vid svetsad skruv och det ser ut som att någon verkligen givit axeln en omgång. Jag lägger ned projekt rädda vevaxel. Nu har jag en gängtapps-sats iallafall, så något gott kom det ut av det... Får se när jag orkar jaga rätt på en ny motor.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

braha

#37 » 04:49:48, 01-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lätt/svårt att gänga utsidan av axeln, för att sedan skruva på en hylsa som håller resten...?
För/nackdelar med sådan lösning?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Murre o2

#38 » 09:05:40, 01-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklare att hitta en kasserad motor och plocka vevaxeln från den om den är ok. Jag gjorde det åt en arbetes kamrat som krökt den när han körde på en sten. Min motor hade andra problem så jag skulle skrota den ändå men vevaxeln var bra. Jag hjälpte honom byta vevaxelventil tiderna blev rätt men det var ett enkelt jobb.

Skrotbingarna på återvinningscentralen brukar vimla av kasserade gräsklippare så få tag på en motor för en hundring borde vara lätt.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

per-åke

#39 » 11:17:20, 01-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För det första tycker jag inte att jag gastar! För övrigt har jag ätit sallad, men inte med pasta :mrgreen:
Jag försöker bara vara tydlig med vad som kan hända när man gör egna lösningar på trasiga saker som kan orsaka skada.
Men lyssna inte på detta, utan kör på bara. Tack för ditt åthutande käre vän.

farn skrev:
per-åke skrev:Personligen tycker jag det är riktigt dumdristigt att "spåna" i att reparera en vevaxel.
Det verkar som att ingen har det minsta aning om vad detta kan ställa till med.
Men är ett ben på er själva eller någon annan värt detta "experiment" för att spara några kronor, så tycker jag ni ska göra det!
Jag har sett hur det ser ut när en kniv går går genom kåpan rätt ut i ett ben.
Min fråga är då! Är det värt det?


Kära Per-Åke, har du fått för torr pastasallad idag eller vad. Det måste ha varit hemskt att se en kniv gå rakt in i ett ben, men du behöver inte gasta på detta viset. Poängen med det jag försökte göra var ju att kniven inte ska gå ut genom kåpan, och poängen med forumet är väl att såna som jag ska få goda råd. Men tack för ditt inspel :shake_hands:

Ni andra som svarat nu senast; tack! jag misstänkte nog att historien om tidigare ägare inte slutade vid svetsad skruv och det ser ut som att någon verkligen givit axeln en omgång. Jag lägger ned projekt rädda vevaxel. Nu har jag en gängtapps-sats iallafall, så något gott kom det ut av det... Får se när jag orkar jaga rätt på en ny motor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

farn (trådstartaren)

#40 » 13:01:18, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:För det första tycker jag inte att jag gastar! För övrigt har jag ätit sallad, men inte med pasta :mrgreen:
Jag försöker bara vara tydlig med vad som kan hända när man gör egna lösningar på trasiga saker som kan orsaka skada.
Men lyssna inte på detta, utan kör på bara. Tack för ditt åthutande käre vän.


Min tanke var just att återställa original-funktionen, att vevaxeln har några gängor invändigt. Man måste väl få laga saker, varför skulle annars detta forum finnas.
Annars gott med sallad.

braha skrev:Lätt/svårt att gänga utsidan av axeln, för att sedan skruva på en hylsa som håller resten...?
För/nackdelar med sådan lösning?


Vore nog mycket besvärligt. Den del av vevaxeln som sticker ut skyddas av ett knivfäste, en slags hylsa, som man trär på axeln. Ett spår i axeln matchas mot en klack i hylsan.

Murre o2 skrev:Skrotbingarna på återvinningscentralen brukar vimla av kasserade gräsklippare så få tag på en motor för en hundring borde vara lätt.


Det här undrar jag över, exakt hur gör man då? Trodde inte man fick ta saker från ÅVC, och inte har jag tid att stryka runt där och vänta på att någon dyker upp med en fungerande motor.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#41 » 13:14:30, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart kan man laga saker, ingen har sagt något annat, men man måste nog vara försiktig med vad man försöker laga, och om man har kunskapen om hur det ska lagas. Jag vill bara väl, det är allt. Vore jäkligt ledsamt att få höra att någon illa pga ett hemmajobb. Thats all. Min erfarenhet säger att man ska inte "mixtra" med en vass kniv som rullar runt i 3600rpm. Ber om ursäkt om jag lägger mig i, men nu har jag sagt mitt. Så kör på :-)
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Murre o2

#42 » 17:40:59, 02-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del har jag köpt saker på återvinningscentralen genom att prata med någon i personalen och ge honom (finns damer där också men de har jag inte försökt handla med) en hundring för att få plocka något bra. Men det var ett tag sedan så jag vet inte om det fortfarande fungerar... Men jag brukar snacka lite med personalen när jag är dit med skräp för att ha lite kontakt om det dyker upp något jag behöver. Försöka duger de kan bara säga nej :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Stefan1972

#43 » 08:26:44, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag skulle nog återigen göra om samma operation som var gjord tidigare men svetsa lite bättre..........Det lär nog hålla. Tar man en lite bättre skruv som går ner i axeln lite och sen bränner fast den ordentligt så lär man nog kunna återmontera knivfästet utan problem. Knivens belastning går till knifvästet och vidare ut i axeln ändå så det kommer inte att lossna av sig själv. Att det lossnade nu berodde nog mest på en väldigt tafflig svets.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

farn (trådstartaren)

#44 » 23:35:34, 03-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Fast jag skulle nog återigen göra om samma operation som var gjord tidigare men svetsa lite bättre..........Det lär nog hålla. Tar man en lite bättre skruv som går ner i axeln lite och sen bränner fast den ordentligt så lär man nog kunna återmontera knivfästet utan problem. Knivens belastning går till knifvästet och vidare ut i axeln ändå så det kommer inte att lossna av sig själv. Att det lossnade nu berodde nog mest på en väldigt tafflig svets.


Hm. Jag är ju helt ombord lag Per-Åke här, att inte göra något som riskerar vristerna. Samtidigt är jag nyfiken. Stefan, om jag svetsar fast en skruv i axeln och drar fast kniven på den skruven, hur tänker du dig händelseutvecklingen när kniven möter en sten eller omedgörlig rot?

Kan annars hälsa att HSS-stål inte biter på den skruven/borret som sitter i vevaxeln. Var ju tvungen att prova. Inte heller verkar min ännu äldre B&S gräsklipparmotor funka att montera som ersättare, den har en vevaxel som inte har samma längd.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#45 » 09:26:51, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar finnas två eller kanske tre olika standardlängder på axeln på B&S-motorer. Längre axel på självgående gräsklippare med drift från remskiva på axeln, kortare på gräsklippare utan självgång eller med vinkelväxel inbyggd i motorn.
Riktigt gamla B&S (60-70-tal) kan ha en klenare axel än vad som är vanligt idag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se