Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Brusten regulatorfjäder

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

kanada (trådstartaren)

#1 » 11:52:25, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorfjädern på min 8.5 HP Briggs & Stratton har brustit och kan inte reda ut var den varit infäst, tacksam för tips var den ska fästas.
Har jag inte helt fel är fjädern den här: Briggs and Stratton 693663 Governor Spring Link

Motor:
Model: 196707
Type: 0150 01
Code:971121YE
Bifogar bild.
Bild
Bild
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



torbjorn_forsman

#2 » 11:58:51, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser mer ut som staget mellan regulator och gasspjäll, än som regulatorfjädern.
Fjädern ska, rent allmänt, ha ena änden fasthakad i gasspjällarmen eller någonstans i regulatorlänkaget, och andra änden ska sitta i det manuella gasreglaget. Fjädern ska sträckas vid manuellt gaspådrag respektive om man drar gasspjället för hand mot stängt läge.

Har motorn regulator av typ klaff som påverkas av luftdraget från kylfläkten, eller är det en regulator med centrifugalvikter som sitter inbyggd i vevhuset?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kanada (trådstartaren)

#3 » 12:18:54, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern sitter trädd på/runt staget och kan röra sig fritt när den spänns eller slackar..Den ena änden är fäst i regulatorarmen som påverkas av slungvikter. Det syns tydligt på bilden att fjädern har brustit där jag markerat på bilden. Frågan är var den brustna änden varit fäst
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

kanada (trådstartaren)

#4 » 12:39:00, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på det här igen och gasspjället påverkas av armen på bilden som i sin tur är kopplat till regulatorarmen. Gasspjället och regulatorarmen rör sig som det ska när jag drar i gasreglaget.

När jag rör på regulatorarmen vid avstängd motor känner att den är fjäderbelastad, är det den fjäderbelastningen som är regulatorfjädern?

Frågan är då vad den brustna fjädern är till för?
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Dexxas

#5 » 13:14:26, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sitta i samma hål som staget är i fäst i, meningen är väl att minimera glappet i länkaget.
Vanlig lösning på äldre BS motorer.....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se