Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Varvtal tecumseh hh140/oh140?

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Jooohan87 (trådstartaren)

#1 » 15:04:37, 22-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att justera motorn i min gamla bolens med tecumseh hh140 motorn. Har mätt upp maxvarvtalet till 3000-3100.
Motorn är 50år gammal, jag tror att den ska ha max rpm på 3600 men jag tänker att den kanske mår bättre av 3100ish, lever rövare ändå :vissla:
Tror ni det är tillräckligt för stänksmörjningen med den inställningen? Eller kan den ta skada av det?
Jooohan87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:32, 08-06-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer



torbjorn_forsman

#2 » 07:09:07, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inga problem med lägre varvtal, normalt ska amerikanska stänksmorda småmotorer typ B&S eller Tecumseh kunna köras med vilket varvtal som helst från tomgång (1500-1800 r/min) upp till 3600.
Det är dock inte alla exemplar som ska gå 3600 r/min på fullt varv, den ursprungliga köparen av motorn kan mycket väl ha beställt den för ett lägre varvtal och då med annan bestyckning av regulatorn (framför allt en svagare regulatorfjäder).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sparrow och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se