Till slut hittade jag motorbeteckningen (att jag inte sett den tidigare
(Den fanns ju mitt framför ögonen...)
torbjorn_forsman skrev:... Justerskruven i botten av flottörhuset är för huvudmunstycket, den bestämmer bränsleblandningen under drift. Den lilla skruven som sticker ut åt sidan från förgasarhuset är för tomgångsmunstycket, där ställs bränsleblandningen på tomgång in. Spjällstoppskruven ovanpå förgasaren bestämmer tomgångsvarvtalet.,,
Tack!
I "TECUMSEH handbok för tekniker" (som @SwedEh länkade till), finns inte min motor (HM). (bara VH / HH och OH.)
Det kanske innebär en del olikheter?
Min
förgasare har följande identifikation .:
.
.
Hittar bara följande information ang. grundinställningen av förgasaren.
Jag tolkar "
Main Adjustment Screw" till stora skruven under flottörhuset.
och "
Idle Adjustment Screw" till skruven mitt på förgasaren (inte tomgångsskruven uppe på förgasaren)
torbjorn_forsman skrev:... Det kan ev tänkas att det ska sitta en
O-ring som
ventilsäte för flottörnålen, den brukar försvinna om man blåser ren förgasaren med tryckluft och inte vet att den ska finnas där. Bör synas på
sprängskiss i reservdelskatalog för motorn om det ska finnas en där i detta fall, annars brukar den följa med om man köper en repsats för förgasaren...
Jag hittade ingen O-ring. Om skissen stämmer ska det även finnas en "
BRASS WASHER" Blir osäker om den fanns kvar - eller om den fanns mellan
fjäder och skruvskalle..?
Är det bara att hitta en väldigt liten O-ring som ska täta?Var finns repsatser till förgasaren, att köpa?Enligt denna instruktion skall skålen vridas på följande sätt .: "
Flat of fuel bowl toward fuel inlet fitting". Jag blir osäker om betydelsen.
Skall "bulan" på skålen vridas mot eller från bränsleslangen? Bild5 (förra inlägget) visar att bulan är vriden ut från motorn.
Om den tekniska handboken stämmer, skall flottören ställas in med följande mått .:
men vem har en 11/64" borr på hyllan?
- (tror inte 4-4,5mm borr kan fungera som mått)
torbjorn_forsman skrev:Tänk på att det finns många borrade kanaler hit och dit i förgasarhuset, som kan bli igensatta. Rensa upp och blås igenom så mycket som möjligt, och läs på i VHB om förgasarens funktion så du har klart för dig vad vilken kanal har för syfte. Den faststukade plåtbrickan som syns i läge "kl 8" på bild 4 måste sitta fast och täta, annars kan man bl a råka ut för att motorn bara går på huvudmunstycket (dvs praktiskt taget inte alls på tomgång).
Blåste aldrig med tryckluft, utan petade med rens nålar - där jag kom åt.
Har sett de som använder "förgasarrengöring" - men aldrig hittat var man kan köpa - någon som vet?
"Plåtbrickan kl8" finns på plats - men kan aldrig veta om den är helt tät (men jag tror det)
Är VHB (verkstadshandboken) en annan bok än den jag fått tips om?
(det står inte så mycket om denna förgasare i den.)
torbjorn_forsman skrev:Innan du tar loss förgasaren från motorn, notera NOGA hur
stag, fjädrar mm till varvtalsregulatorn är monterade så du kan haka tillbaks dem på samma sätt, det finns många olika hål att välja på i hävarmarna.
Bra förslag - fotade lite för att kunna identifiera "allt"
ex. denna bild
tortap skrev:Choke ON är alltså choke. Jag har för mig själva vredet är som en enkel plastnyckel, drar du ut den helt så startar den inte. Pil upp och ned är gasen som är utanför bild.
Beskrivningen på plåten gäller en plastnyckel (som saknas) den ska stoppas i hålet.
Brytaren finns kvar - men kabeln är klippt. Detta innebär att funktionen av en nyckel/brytare har upphört. När det gäller choke vredet som "glappar" är det den märkliga konstruktionen som medför detta (tror jag).
Kanske skall finnas någon
styrning som saknas?
När det gäller nålar - osäker hur dessa ska klassas. Man kan se en färgskiftning (blank / matt) men är tveksam om de ska klassas som dåliga för den skull. (tveksamt om jag kan känna en grad med nageln).
Info & Sammanfattning .:Hur gick det?
Skruvade ihop slungan. Startade
ungefär som tidigare. (med primer och choke)
Sedan gick den bara med full choke och full gas - i någon minut. Efter det stannade motorn (och jag fick inte igång den igen)...
Några problem som kan kvarstå .:
0) Ny bränsleslang.
1) Blåsa förgasaren med tryckluft.
2) Skaffa en O-ring. (läker inte vid justerskruven)
3) Justera flottörhöjden (på något sätt till 4,3mm)
4) Vrida pumphuset rätt (hur det nu ska vridas - bulan mot motorn / bränsleledningen eller?)
(Undra om jag satte den tvärt om - vågar inte längre lita på hur den satt)
5) Försöka justera huvudmunstycket (och tomgångsmunstycket)
(har ingen plan hur detta kan ske just nu - eftersom motorn har svårt att gå "stabilt" - starta.)
Har funderat över ljuddämparen - Kan den vara en del av problemet?
Som syns på bild sitter den bara i en
skruv (uppe på toppen)
Den skruv som ska hålla tätt vid utblåset, används just nu endast som "styrpinne".
Osäker varför bulten bara går att vrida in något varv i blocket.
(Skadad gäng i blocket? fel
gänga på bulten? - Just nu har bulten någon tumgänga)
Skruven trycker inte fast ljuddämparen mot blocket.
Detta medför att massor av varm
luft flödar mot bl.a. förgasaren.
(kanske därför den började gå sämre lite varm - svår att starta)
Är det en tum- eller mm-gänga jag söker till ljuddämparen?
Skulle även behöva en avgaspackning (måste den "knackas" eller finns den att köpa?
En ny
ljuddämpare kanske är lösningen? (den befintliga är absolut inte plan i ljuddämparfästet)
Går den att köpa ny? (prisbild?)
6) Fixa ljuddämparen.
7) Remmar bör ses över / bytas. (remspänningen till fläkt och trumma? är spänd till max)
Är det original längd och rem som gäller, eller finns det bättre lösning?
8) Drivning bakåt svag - beror på? (kanske det @nimrod_pro tipsar om)
Men först bör nog motorn fungera klanderfritt