Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Snöslunga Norlett N10/33 - renovering

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 03:49:56, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har dragit på mig en Norlett 10/33 (från 80-talet)
Den har stått länge och behöver en rejäl genomgång.
(har inte demonterat så mycket, - men gett en "skvätt" ny motorolja och bensin...)
Saknar en instruktionsbok/reservdelsmanual (om det finns?)
Funderar vilka möjligheter det finns att renovera denna.

Problem1.
Motorn är en Tecumseh 10hk
Den verkar inte ha någon "nivå skruv" för oljan, samt ingen oljesticka i oljelocket..
Enda som finns, är en avtappningsplugg och ett påfyllnaslock (om jag fattat rätt)
Hur vet jag att motorn har rätt oljenivå?
Hur mycket olja rymmer motorn? (Då går det alla fall att tömma ut "allt" och fylla på...)
Nu stoppade jag ned en svetstråd och det fanns en del i vevhuset.

Problem2.
Magnapullen har inget snöre eller handtag.
Det innebär att man får förlita sig helt på elstarten.
Fungerar väl - men då bör batteriet följa maskinen.
Har inte funderat så mycket , men bör nog fästa någon hylla ovanför axeln och placera ett batteri där.
(men har haft svårt att hitta en lämplig hylla - tänkte mig ett "gammalt" bilbatteri och en låda över batteriet kunde funka.)
Med mycket "primer" och full choke, kan den gå igång, men utan choke stannar motorn.

Problem3.
Drivningen framåt känns stark och verkar fungera, men bakåt fungerar - utan motstånd. Annars händer inget
(piggkedjor greppar bra)

Problem4.
Själva slungan (utkastet) fungerar, om inte motståndet blir för stort - Inmatningsskruven stannar (vet ej om fläkten också stannar) - det slutar att spruta snö.

Problem5.
Vajern till toppen på utkastaren är trasig..

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .

Det problem som känns svårast är motorn (och drivningen av utkastaren).
Funderar om det finns något hopp att fixa motorn - kanske fungerar dåligt med dagens bränsle?
Ska prova att rengöra förgasaren (om jag lyckas förstå hur den fungerar)
Är det enklaste/bästa att hitta en ny/begagnad motor? (Ingen aning om en passande motor är svår att hitta)

Det är någon som nämnt att Stiga tog över Norlett - Har ingen aning...
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



jampo

#2 » 03:55:42, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med rengöring av förgasaren,kolla remmen tillutkastaren och remspänningen på den.
Senare kanske kolla ventilspel.
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,Fiat 45-66DT

Albireo (trådstartaren)

#3 » 10:27:52, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jampo skrev:Börja med rengöring av förgasaren,kolla remmen tillutkastaren och remspänningen på den.
Senare kanske kolla ventilspel.

Vad är det för typ av förgasare? (membran / flottör eller...)
Kommer fjädrar att hoppa ut? eller kommer packningar att gå sönder? eller ...?
När det gäller ventilspel - Är det komplicerat att justera? (mått?)
Har i bakhuvudet, att etanolen i dagens bensin, kan göra att membran och o-ringar "sväller" som i sin tur leder till drift problem på vissa motorer.
En nyare "kina motor" kanske går billigare och är bättre? eller ..?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

tortap

#4 » 11:00:09, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör den på alkylatbränsle, Aspen eller liknande.

10 hästars Tecumseh lär finnas på en massa maskiner, så sök efter verkstadshandböcket till nån annan liknande maskin.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

torbjorn_forsman

#5 » 11:06:11, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en Tecumsehmotor så är det en flottörförgasare. Mycket vanligt att de är sönderrostade bortom räddning pga att det har stått vatten i flottörhuset. Men det är en vanlig typ, det går att köpa kinakopior av förgasaren för ett par hundringar om man så vill, repsatser är också lätta att få tag i.

Problem med etanol i bensinen behöver du inte oroa dig för. Dels är det ju så, som du kan se i alla materialkompatibilitetstabeller hos seriösa gummileverantörer, att alla gummimaterial som tål bensin och rimligtvis skulle kunna gå att använda på ställen i en småmotors bränslesystem, också tål etanol. Motsatsen är däremot inte självklar, det finns många plast- och gummikvaliteter som tål etanol men inte bensin.
Och dels har en motor från 80-talet säkerligen gått med olika slags alkoholer i bensinen sedan den var ny. Saken är bara den att innan 1996 då EU reglerade tillsatser i bensin, talades det inte högt om dem och på 80-talet kunde allt mellan 0 och 15 % etanol och/eller metanol förekomma beroende på vad oljebolagen tyckte det var lämpligt att blanda i. Några år i början av 90-talet hade OK 15 % etanol i nästan all bensin de sålde. Vintertid hade man gärna ständigt etanol i bränslet för att slippa problem med isproppar i distributionskedjan. När det var brist på lämplig råolja som t ex under "lilla oljekrisen" kring 1982, använde man alkoholer för att dryga ut bensinen. Raffinaderier med gammaldags utrustning som hade svårt att få fram tillräckligt högoktanig bensin när blytillsatserna började sänkas och dessutom råoljan kanske inte var av lämpligaste kvalitet att göra bensin av, kunde hjälpa upp oktantalet genom etanol- eller metanoltillsats.

Ventilspelet är lätt att kolla med bladmått mellan ventillyftare och ventilskaft sen man har tagit bort sidoluckan med vevhusventilationen men, som på alla lågpris sidventilmotorer (ända sedan den första Ford V8-motorn på 1930-talet) är det lite svårt att justera. Det finns nämligen ingen justerskruv utan man får ta ut ventilen och om spelet är för litet, slipar man av ventilskaftets ände än aning. Är spelet för stort, slipar man in ventilen mot ventilsätet så den kommer ner någon tiondel till. Rätt värde på spelet står säkert i VHB för motorn men det brukar röra sig om ett par tiondels mm.

Gamla Tecumsehmotorer för snöslungor har aldrig utmärkt sig för någon vacker gång, de påminner lite väl mycket om en vedbodtrimmad A-Ford i det avseendet. Men de fungerar bevisligen fullt tillräckligt bra, och en snöslunga brukar ju aldrig få så många drifttimmar per år att den lägre bränsleförbrukningen hos en modern toppventilmotor någonsin kan täcka ränta och amortering på ens vad man betalar för den billigaste kinamotor.

Det borde sitta fast en oljesticka i påfyllningslocket, den kan lossna och ramla ner i påfyllningsröret. Kolla om den går att fiska upp och sätta fast.

Om motorn är så gammal att den har brytarstyrt tändsystem, kan det rekommenderas att ta bort svänghjulet och rengöra och justera brytarna. Kontrollmät samtidigt kondensatorn och byt den om den verkar vara i dåligt skick (t ex hög förlustfaktor).

Det är nog betydligt enklare att reparera magnapullen än att tillverka och sätta dit en batterihylla. Ska du ändå sätta dit ett batteri, så tänk på att placera det så att inte flyttar slungans tyngdpunkt på olämpligt sätt. En snöslunga kan bli mycket bänglig och svårkörd med 15 kg batteri på fel ställe. Det kan nog vara lämpligt att du börjar med att köra slungan några år så du lär dig hur den beter sig under olika förhållanden och sedan kan dra slutsatser om det vore bra att flytta tyngdpunkten åt något visst håll genom att hänga på ett batteri.

Jag har en känsla av att Norlett har tillhört Electrolux i ett antal år, liksom sådana märken som t ex Partner och Jonsered. Åtminstone har jag sett Norlett gräsklippare med Electroluxlogga på typskylten och många smådetaljer har varit (förutom färgen) identiska med motsvarande Partner.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#6 » 17:05:26, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det en Tecumsehmotor så är det en flottörförgasare. Mycket vanligt att de är sönderrostade bortom räddning pga att det har stått vatten i flottörhuset. Men det är en vanlig typ, det går att köpa kinakopior av förgasaren för ett par hundringar om man så vill, repsatser är också lätta att få tag i.

Låter ju enkelt... Men ...
Förgasare / repsatser .:
Består inte flottören av mässing (eller plast)? - Kan den rosta?
Enda info jag hittar på motorn är följande .: (Säger det något intressant?)
Bild
Bild
Försökte hitta vilka repsatser / reservdelar som finns för denna TECUMSEH motor (men blev osäker eftersom det dök upp flera olika förslag.)
Är det samma delar till 8Hk som till 10Hk osv.?

Oljesticka / oljekvalitéer .:

torbjorn_forsman skrev:Det borde sitta fast en oljesticka i påfyllningslocket, den kan lossna och ramla ner i påfyllningsröret. Kolla om den går att fiska upp och sätta fast.


Tog ingen bild på insidan av oljepåyllnadslocket, men det ser inte ut att ha funnits någon "mätpinne". (locket ser ut som en kon från gängan)
Bild
Tittade ned i röret - men såg inget. (den lilla bit jag såg, innan det blev mörkt i röret)
(Frågade en som skruvar i slungor - tror det var en nyare Stiga - Den hade inte heller en oljesticka.
Tanken med den är att tömma ut all olja och sedan fylla på rätt mängd.) Kan det vara så, även på denna slunga?
Har försökt hitta ett lock med passande oljesticka till denna motor - men misslyckats.
Att mäta med järntråd är ingen bra metod - Så länge jag inte vet hur långt från botten oljenivån ska vara.

Funderar även över oljekvalitéer till denna slunga.
Vissa hävdar att dessa motorer ska ha en rak mineral olja - SAE30. (för det var det vanliga den tiden...)
Andra menar att delsyntet (10W30) är bättre, medan Helsyntet (ex. 5W40) är så tunn att den lätt "rinner ut" eller förbränns...
Är det möjligt att välja helsyntet? (pga. packningar och täthet osv.)
( hittade en intressant vinkling av olika oljor och tillsatser - Skriven av Dr.Bike )


Bensin kvalité .:
En sak är ev. "gummi packning" problem. (kan vara som du nämner om sprit i tanken.)
Men det andra är att även tändningen borde ställas om - vilket automatiskt sker på modernare bilar.
(en av mina vänner har etanol konverterat några bilar - dock blir det förbjudet att tanka bensin efter konverteringen.)
Min brors MB 200E från tidigt 90-tal går inte helt rent även på 98-oktan. - tydligen beror det på ökad inblandningen av etanol. (jag vet inte)

Ventilspel .:
torbjorn_forsman skrev:Ventilspelet är lätt att kolla med bladmått mellan ventillyftare och ventilskaft sen man har tagit bort sidoluckan med vevhusventilationen men, som på alla lågpris sidventilmotorer (ända sedan den första Ford V8-motorn på 1930-talet) är det lite svårt att justera. Det finns nämligen ingen justerskruv utan man får ta ut ventilen och om spelet är för litet, slipar man av ventilskaftets ände än aning. Är spelet för stort, slipar man in ventilen mot ventilsätet så den kommer ner någon tiondel till. Rätt värde på spelet står säkert i VHB för motorn men det brukar röra sig om ett par tiondels mm.

Hoppas jag inte hamnar i detta läge, och måste göra en insats... (går det att "slipa" utan att lyfta toppen?)
och försöka lista ut spelet..

Magnapull .:
Upplever att det borde vara ett tjockare snöre än till en gräsklippare.
Men vet inte var det går att köpa endast snöret (och helst handtaget) - men fortfarande vet jag inte om fjädern är ok eller om den har rostat av.
En komplett magnapull kostar nästan som en ny kina motor.
www.skoterdelen.com (men passar någon av dessa?)

Motor - div annat .:
En ny kinamotor 13hk (Loncin) kostar runt 5000kr. (kan även finnas begagnade motorer på t.ex. blocket .)
Alternativet är att söka en annan beg. "stor" slunga (eller köpa ny).
De begagnade slungorna (i samma storlek) har varit 15-20 mil bort... Prisläge 5-6000kr och vem vet skicket?
(eller denna som är ca 6mil bort Norlett SnowBlazer 10/33 :smile:
Om kvalitén på Biltemaslungan varit bättre, hade det kunnat vara ett alternativ. (men inte ens snabeln gick att snurra från kant till kant på demomaskinen. - kändes inte stabilt)
En ny slunga i samma storlek kostar några 10' tals kronor. Men är det samma kvalité? - de är då ca 40kg lättare.
Egentligen skulle jag vilja ha en batterislunga, men har bara hittat två modeller med drivning i Sverige. ( i USA / Canada finns större slungor )
EGO POWER+ SNT2400E-K2753 eller Ryobi batteridriven snöslunga RY36STX61A-260F
Sedan skulle jag vilja använda batteriet till andra saker än bara slungan.
Vi får se vilka problem som uppstår, hittar jag en passande elmotor, kanske denna Norlett skulle bli bra att el-konvertera för 5-10´?

torbjorn_forsman skrev:Om motorn är så gammal att den har brytarstyrt tändsystem, kan det rekommenderas att ta bort svänghjulet och rengöra och justera brytarna. Kontrollmät samtidigt kondensatorn och byt den om den verkar vara i dåligt skick (t ex hög förlustfaktor).

Kan funka - men vilka värden gäller?

Choke .:
Bild
Vet inte hur man ska tolka denna information.
Är det choke åt höger (ON) eller...
Vad står PUSH IN & pil uppåt för? (tror inte att choke reglaget går att skjuta in eller ut)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

tortap

#7 » 17:17:54, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hitta motorkoden, finns på nån märkning på motorn. SAE W30 för sommarbruk och SAE 5W30 för vinterbruk (under 0) SAE 10W funkar som substitut. Om du vet motorkoden så kan du söka fram oljemängden. "tecumseh hm80 oil capacity" sökte jag på för min slunga.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Albireo (trådstartaren)

#8 » 18:26:23, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Hitta motorkoden, finns på nån märkning på motorn. SAE W30 för sommarbruk och SAE 5W30 för vinterbruk (under 0) SAE 10W funkar som substitut. Om du vet motorkoden så kan du söka fram oljemängden. "tecumseh hm80 oil capacity" sökte jag på för min slunga.

Var kan kan motorkoden finnas? (jag hittade bara skylten med serienummer)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Perssson

#9 » 18:52:16, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har kanske inte svaren på dina frågor kanske men har skruvat 10hästars tecumseh-Slunga i höst med i den här tråden:
Stiga st810 snöslunga

Fått den att gå riktigt bra tillslut, startar på första draget när den står ute, behöver dock choke även när den är varm, vilken är till åt vänster som på din bild.. Den läker lite i förgasaren, hade jag haft en bränslekran kunde jag leva med läckaget men nu har ja bara kört ..

Googlade stiga st810 och hittade en Instrukionsbok med en hel del volymer och justeringar som borde va lika på din motor

Dessa motorer är det tydligen mycket viktigt att de har olja ända upp eller över max på stickan (alltså absolut inte för lite olja)..
Angående att byta till kinamotor så har jag förstått de som att tecumsehmotorerna har drift på vevaxel och Slunga på kamaxeln (eller tvärt om) vilket gör att det är svårt att hitta ersätningsmotor.. rätta mig om jag har fel :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#10 » 20:21:46, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite smått :off_topic:
så har jag sett att jordfräsar kan ha backväxeln driven av kamaxeln, men sen om det var Tecumseh eller Briggs motorer kommer jag inte ihåg alls.
Nu :back_to:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#11 » 21:03:55, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Tecumseh brukar motorkod, serienummer mm stå instansat direkt i plåten ovanpå fläktkåpan (alltså inte någon klisterlapp). Jag gissar att den där motorn heter HM10 eller HM100.
Klisterlappen på sidan avser nog hela snöslungan, inte motorn.

Småmotortillverkarna har aldrig rekommenderat "raka" SAE 30-motorer till motorer som ska gå att kallstarta vintertid, det är något som bara står i manualerna för gräsklippare och andra "sommarmotorer". I manualerna för B&S-motorer för snöslungor från 00- och 10-talet rekommenderas t ex 5W-30. Läser man lite närmare i dokumentation från både B&S och Tecumseh, så ser man att rekommendationen om en "rak" mineralolja endast gäller för första oljefyllningen i en fabriksny motor (eller möjligen en motor som är nyrenoverad med nya kolvringar, honat cylinderlopp mm). När motorn väl är inkörd, kan man använda vilken vanlig multigradeolja som helst, och det finns inget som hindrar att man använder en syntetolja. Första bästa moderna motorolja som man råkar ha stående, någon slatt som blev över vid senaste oljebyte i personbilen eller liknande, duger alltså utmärkt!

Att ställa om tändningen vid körning på E85 är absolut inte nödvändigt, och än mindre nödvändigt är det när man kör på bensin med låginblandning av etanol. De här småmotorerna har ju inte ens någon centrifugaltändförställning utan går egentligen ständigt med alldeles för sen tändning. Tändläget är fast inställt på ungefär 3-5° FÖD, dvs så tidigt man kan ha tändningen ställd utan att riskera att bli stämd av någon kund som får ont i handen efter ett bakslag vid startförsök. Och det fastän en sån där motor egentligen borde gå med kanske 10-15° FÖD vid tomgång och 30° FÖD vid fullt varv.
Om man gör en liten utvikning till det där med att ställa tändningen tidigare vid etanoldrift, så var det något som det sades att man borde göra i etanolkonverteringarnas barndom på 90- och 00-talen, men de flesta har kommit till andra insikter på senare år. På en del avgasrenade 70-tals bensinbilar som egentligen ständigt gick med för sen tändning för att hålla ner NOx-utsläppen kunde det göra viss förbättring av ekonomi och kallstartegenskaper att ställa tändningen lite tidigare, men när folk började laborera med att ändra tändläget på modernare och mer optimerade motorer ställde de ofta till med mer problem än de löste. Det var vanligt med t ex pendlande tomgångsstabilisering eller svårigheter att hålla ner tomgångsvarvtalet.
Om en MB bensinare från tidigt 90-tal (jag gissar att det är en 102-motor med KE-jetronic insprutning) inte går riktigt rent så ska man definitivt inte skylla på bensinkvaliteten, utan då är det nog snarare något "riktigt fel" som bör sökas upp och åtgärdas. Tänk på att bilen är gott och väl 30 år gammal och mycket konstigheter kan ha hänt under de åren. Specifikt för 102-motorn bör man nog kolla att inte kamaxeln är nedsliten eller kamkedjan så sliten att spännaren har gått till ändläge. Beträffande KE-jetronic-systemet så är det vanligt att gamla spridare börjar krångla så de inte finfördelar bränslet som de ska utan skickar in en koncentrerad stråle eller stora droppar. Tyvärr är det praktiskt taget omöjligt att rengöra eller få ordning på den typen av spridare, och de lär väl inte gå att få tag i nya som reservdel idag heller. Andra vanliga fel är t ex tjuvluft eller diffusa elproblem (glapp i tempgivare, dåliga jordpunkter, interna fel i kabelstammar, fuktskador eller åldrade elektrolytkondensatorer i styrenheter). När bilen är gammal, är det inte omöjligt att t ex tändmodul eller tändspole har blivit bytta mot helt olämpliga piratdelar. Man bör inte skruva på måfå utan att ha läst på ordentligt i VHB så man verkligen behärskar de olika systemen runt motorn. Om KE-jetronic-systemet har digitalt styrdon (KE3), så har det stöd för felkods- och dataavläsning (en föregångare till OBD II), de möjlighetena bör utnyttjas!

Beträffande startsnöre, så säljer Biltema och praktiskt taget alla småmaskinnasare startsnören i en mängd olika diametrar. Grövre startsnören förekommer ju också t ex på utombordsmotorer. Om det inte finns kvar någon bit av det gamla startsnöret, så bör en erfaren nasare veta vilken grovlek som ska användas på den här motorn, annars är det ju lätt att avgöra genom bredden på spåret i linskivan.

Jag tror att moturs vridning på chokevredet ger öppet chokespjäll, och vice versa. Det märks annars tydligt om man vrider fram och tillbaks på det då motorn går. Eller också får man titta på spjället för att se när det öppnar resp stänger. Snöslungemotorer brukar ju inte ha någon luftrenare utan chokespjället syns utifrån.
Pilen uppåt på skylten avser någon form av tändningslås med en plastnyckel. Det kanske inte finns något sådant på just den där motorn, om tändningsströmbrytaren istället sitter någon annanstans på slungan.

Det är bara på B&S-motorer i jordfräsar, jag har sett kraftuttag från kamaxeln. Kamaxeldrivningen är inte tillräckligt hållbar för att tåla att man tar ut några större moment den vägen, men för att backa en liten jordfräs håller den tydligen tillräckligt bra.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tortap

#12 » 21:27:09, 02-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Choke ON är alltså choke. Jag har för mig själva vredet är som en enkel plastnyckel, drar du ut den helt så startar den inte. Pil upp och ned är gasen som är utanför bild.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Albireo (trådstartaren)

#13 » 03:10:48, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren och idéerna!
Något motornummer har jag inte lyckats hitta...

Frågor om förgasaren .:
Ett problem med slungan var att den inte gick utan choke (även svårstartad - löses med "primer" och startmotor)
  • Hur ska denna typ av förgasare justeras?
  • Insugspackningarna verkar ganska bra, men kanske ändå bör bytas?
  • Var hittar jag en repsats till förgasaren?
    .
    Eller köpa en ny "kina" gasare, men kommer .:
  • Varvtalsregleringen att fungera?
  • Chokereglaget att passa?
  • Avståndet mellan skruvhålen att stämma?
  • Gasaren att ha rätt vinkel till insugsröret?
  • Har bensinslangen rätt dimension, och är bra placerad? (lite osäker om bensinslangen är 8mm - men kan även vara 7mm)
  • Var finns en passande gasare att köpa till en Norlett?


Har börjat skruva isär förgasaren
Bild (1 av 6)
Visar förgasaren snett uppifrån monterad på slungan
Bild

Bild (2 av 6)
Visar mer choken - varför funktionen känns lite sladdrig.
En fjäder gör att choken fastnar i några förutbestämda lägen och inte går så lätt.
Bild

Bild (3 av 6)
Visar en justerskruv till förgasaren (ingen aning om dess uppgift och hur den ska justeras.)
Även flottören (som är hel) syns tydligt på bild.
Bild

Bild (4 av 6)
Visar ett fast munstycke (och kanske ett till höger - svart hål)
Även nålen som reglerar bränsletillförseln, syns på bild.
Bild

Bild (5 av 6)
Under flottörhuset finns dels en reglerskruv (ingen aning hur denna justeras)
Men även en "töm knapp" för att tömma förgasaren på bränsle. (verkar hålla tätt)
Bild

Bild (6 av 6)
Visar flottörhuset, invändigt. (blir osäker hur det ska vändas (snurras)
- syns visserligen på bild 5, men är det tidigare rätt vridet?
Bild

- :wave: - :wave: - :wave: - :wave: - :wave: - :wave: - :wave: - :wave:

Kan ta några funderingar runt ljuddämparen
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

bmrobban

#14 » 06:51:37, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den inte går utan choke så går den troligen för snålt , skruven i mitten på flottörhuset borde vara justering av huvudmunstycket ( själva skruven har en nål som är konisk och stryper flödet från munstycket)
Gör rent alla kanaler med tryckluft, plocka ihop och justera.
Om du inte rört på skruven än så borde motorn gå som förut, om du redan skruvat bort den så brukar en vanlig grundinställning vara 1,5 -2 varv från botten.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

SwedEh

#15 » 07:38:41, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se