torbjorn_forsman skrev:Är det en Tecumsehmotor så är det en flottörförgasare. Mycket vanligt att de är sönderrostade bortom räddning pga att det har stått vatten i flottörhuset. Men det är en vanlig typ, det går att köpa kinakopior av förgasaren för ett par hundringar om man så vill, repsatser är också lätta att få tag i.
Låter ju enkelt... Men ...
Förgasare / repsatser .:Består inte flottören av mässing (eller plast)? - Kan den rosta?
Enda info jag hittar på motorn är följande .: (Säger det något intressant?)
Försökte hitta vilka repsatser / reservdelar som finns för denna TECUMSEH motor (men blev osäker eftersom det dök upp flera olika förslag.)
Är det samma delar till 8Hk som till 10Hk osv.?
Oljesticka / oljekvalitéer .:torbjorn_forsman skrev:Det borde sitta fast en
oljesticka i påfyllningslocket, den kan lossna och ramla ner i påfyllningsröret. Kolla om den går att fiska upp och sätta fast.
Tog ingen bild på insidan av oljepåyllnadslocket, men det ser inte ut att ha funnits någon "mätpinne". (locket ser ut som en kon från gängan)
Tittade ned i röret - men såg inget. (den lilla bit jag såg, innan det blev mörkt i röret)
(Frågade en som skruvar i slungor - tror det var en nyare Stiga - Den hade inte heller en oljesticka.
Tanken med den är att tömma ut all
olja och sedan fylla på rätt mängd.) Kan det vara så, även på denna slunga?
Har försökt hitta ett
lock med passande oljesticka till denna motor - men misslyckats.
Att mäta med järntråd är ingen bra metod - Så länge jag inte vet hur långt från botten oljenivån ska vara.
Funderar även över oljekvalitéer till denna slunga.
Vissa hävdar att dessa motorer ska ha en rak mineral olja - SAE30. (för det var det vanliga den tiden...)
Andra menar att delsyntet (10W30) är bättre, medan Helsyntet (ex. 5W40) är så tunn att den lätt "rinner ut" eller förbränns...
Är det möjligt att välja helsyntet? (pga. packningar och täthet osv.)
( hittade en intressant vinkling av olika oljor och tillsatser -
Skriven av Dr.Bike )
Bensin kvalité .:En sak är ev. "gummi
packning" problem. (kan vara som du nämner om sprit i tanken.)
Men det andra är att även tändningen borde ställas om - vilket automatiskt sker på modernare bilar.
(en av mina vänner har etanol konverterat några bilar - dock blir det förbjudet att tanka bensin efter konverteringen.)
Min brors MB 200E från tidigt 90-tal går inte helt rent även på 98-oktan. - tydligen beror det på ökad inblandningen av etanol. (jag vet inte)
Ventilspel .:torbjorn_forsman skrev:Ventilspelet är lätt att kolla med bladmått mellan
ventillyftare och
ventilskaft sen man har tagit bort sidoluckan med vevhusventilationen men, som på alla lågpris sidventilmotorer (ända sedan den första Ford V8-motorn på 1930-talet) är det lite svårt att justera. Det finns nämligen ingen
justerskruv utan man får ta ut ventilen och om spelet är för litet, slipar man av ventilskaftets ände än aning. Är spelet för stort, slipar man in ventilen mot ventilsätet så den kommer ner någon tiondel till. Rätt värde på spelet står säkert i VHB för motorn men det brukar röra sig om ett par tiondels mm.
Hoppas jag inte hamnar i detta läge, och måste göra en insats... (går det att "slipa" utan att lyfta toppen?)
och försöka lista ut spelet..
Magnapull .:Upplever att det borde vara ett tjockare snöre än till en gräsklippare.
Men vet inte var det går att köpa endast snöret (och helst handtaget) - men fortfarande vet jag inte om fjädern är ok eller om den har rostat av.
En komplett magnapull kostar nästan som en ny kina motor.
www.skoterdelen.com (men passar någon av dessa?)
Motor - div annat .:En ny kinamotor 13hk (
Loncin) kostar runt 5000kr. (kan även finnas begagnade motorer på t.ex. blocket .)
Alternativet är att söka en annan beg. "stor" slunga (eller köpa ny).
De begagnade slungorna (i samma storlek) har varit 15-20 mil bort... Prisläge 5-6000kr och vem vet skicket?
(eller denna som är ca 6mil bort
Norlett SnowBlazer 10/33 Om kvalitén på Biltemaslungan varit bättre, hade det kunnat vara ett alternativ. (men inte ens snabeln gick att snurra från kant till kant på demomaskinen. - kändes inte stabilt)
En ny slunga i samma storlek kostar några 10' tals kronor. Men är det samma kvalité? - de är då ca 40kg lättare.
Egentligen skulle jag vilja ha en batterislunga, men har bara hittat två modeller med drivning i Sverige. ( i USA / Canada finns större slungor )
EGO POWER+ SNT2400E-K2753 eller
Ryobi batteridriven snöslunga RY36STX61A-260FSedan skulle jag vilja använda batteriet till andra saker än bara slungan.
Vi får se vilka problem som uppstår, hittar jag en passande elmotor, kanske denna Norlett skulle bli bra att el-konvertera för 5-10´?
torbjorn_forsman skrev:Om motorn är så gammal att den har brytarstyrt tändsystem, kan det rekommenderas att ta bort svänghjulet och rengöra och justera brytarna. Kontrollmät samtidigt kondensatorn och byt den om den verkar vara i dåligt skick (t ex hög förlustfaktor).
Kan funka - men vilka värden gäller?
Choke .:Vet inte hur man ska tolka denna information.
Är det choke åt höger (ON) eller...
Vad står
PUSH IN &
pil uppåt för? (tror inte att choke reglaget går att skjuta in eller ut)