Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Snöslunga Dragstart Stiga Snow Power - 2012

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 13:44:47, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Håller på att renovera en lite större snöslunga av märket Stiga Snow Power från 2012
Trodde att det var enkelt, när slungan köptes. - Den "fungerade" ju... :grin:
Bild

En av sakerna som är kvar är dragstarten (magnapullen)
Enligt tidigare ägare hade den frusit, och startades därför med 230V, vilket i sin tur medförde att befintlig magnapullen gick i småbitar....
(och kastades bort)

Att vara utan dragstart är lite "jobbigt" - ex. när bränslet tar slut mm.
Glad i hågen började jag söka en ny dragstart - och det är här det börjar...
Enligt reservdelslistan ska den ha nummer 699335
Enkelt (tyckte jag) och beställde en.... Leverans skedde - men den passade inte (fick tillbaka pengarna)
Beställde från annan leverantör som bedyrade att denna ska passa min slunga (men samma sak igen)

Har kontaktat någon representanter för Stiga - men verkar vara samma sak...
Motorn har följande specifikation
Motor Briggs & Stratton 1450
Modell 20M314
Type 0141H1
( 20M314-0141-H1 )
Code 120423YD
Bild

Inser efter en del gogglande att det finns 2 eller 3st olika modeller med samma OEM-nr
Hade hoppats att hitta någon för någorlunda bra pris (vad nu det är)
En fördel om man slipper tull och moms på priserna. (ex. från USA)
Men kanske inte finns i Europa?

Några mått som gäller är att mittkonan måste passa i magnapullen
Samt det fungerar bäst om fästhålen också passar.
Mittkonan har en
ytterdiameter på ca 80mm
innerdiameter på ca 55mm
Måttet mellan fästhålen är ca 160mm (kanske 160,2mm)

Bild
Bild



Den vanligaste modellen som inte passar ser ut på följande sätt .:
Bild
Bild

och har följande mått .:
Yttermått ca 74mm (och borde vara minst 80mm)
Innermått ca 54,5mm (vilket blir väldigt kritiskt att montera när mittkonan är ca 55mm)
Avståndet mellan monteringshålen verkar dock stämma.
Bild
Bild

Hittade en i Italien för drygt 2.000kr (vilket kändes för mycket)
[url=https://www.ebay.com/itm/262360545001?itmmeta=01HV72NKWN2GEP05QWW401DSRF&hash=item3d15e836e9:g:BagAAOSw041hTYSl&itmprp=enc%3AAQAJAAAA0E4%2FW6vH8VOwCmdewmdPGiDz3MFo8ddMkt9NCa4ar2xg8QMOVDM%2BLeArydL7H4m38P2HqNQi4dNp%2BQsVXahNl%2B%2BdYQWTTCHjooKKqkuA1j%2Ft3VolSTgm8vC7If8sa7Y7hSeUVxgrBkwxxJzBDQ%2B97bHc6tl8N3cV%2BcPxLwmMvq1yXDFgD2DEh7Hb1A3yXrVFGVMUQb%2FlC8ehHckrRTZ14WqV9ABKKjl2ohLlKolgIJsFPKPeYFSoTqSMctIOO40GVhQ0Xgb4HrSja%2FhBaFqO1ZI%3D%7Ctkp%3ABk9SR7q-1uLZYw
]BRIGGS 6993 Series 12000000 200000 Snowplow Engine Startup Starter[/url]
Men eftersom inga mått anges - Kommer denna att ens passa?

Strategin för att söka har inte varit enkel
Skickar några länkar på produkter som förmodligen inte passar ("pirat modeller" men rättt OEM) - priserna är helt OK
Recoil pull starter for Briggs & Stratton 699335 Rewind Starter Ersätter # 696711 798873 699335 695738
Rekyldragstartare Briggs & Stratton 699335 1150 1450 1650
Rekyldragningsstart för briggs & stratton 699335 bakåtstart ersätter # 696711 798873 699335
Pull Starter Recoil for Briggs & Stratton 20M312, 20M313, 20M314 & 20M337 Motors

Började söka på annat sätt och hittade lite andra produkter (som kanske passar - eller ?)
Briggs Recoil Assembly 699335 (Begagnad)
Démarreur Briggs & Stratton 699335 (kanske den mest rätta eftersom hela kåpan följer med?)
Startapparat snöslunga, 699335
RECOIL STARTER fits Briggs & Stratton 20M214 20M307 20M312 20M313 20M314
Briggs and Stratton 699335 Rewind Starter
Rücklaufstarter Briggs & Stratton

Började söka på B&S original. Vissa har loggon Briggs & Stratton andra saknar...
Hur vet man om den produkt som visas på bild är rätt? De ser olika ut!
De flesta saknar mått. (har skrivit till ett antal firmor och väntar på svar)
De flesta träffarna finns i USA - Är det en passande produkt är det en sak men passar den inte...
Genuine Briggs & Stratton 699335 Starter Rewind Snowblower Snowthrower 695738 eller Genuine Briggs & Stratton 699335 Starter Rewind Snowblower Snowthrower 695738 (Känns som den skulle passa)
Genuine OEM Briggs & Stratton 699335 Recoil Starter
OEM Briggs and Stratton recoil assembly 699335
Recoil Starter Briggs & Stratton 699335
Genuine Briggs & Stratton 699335 Recoil Starter Replaces 696711 695738 798873 OE
Genuine 699335 Briggs & Stratton Starter Rewind Snowblower Snowthrower 695738
BRIGGS AND STRATTON CRAFTSMEN SNOWBLOWER Flywheel Cover And Pull Starter 699335

= - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - =
_ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _

Just nu känns läget lite hopplöst.
Svårt att få svar från olika leverantörer (de flesta har inte produkten hemma och kan mäta)
Att beställa något från USA - känns väldigt spännande om jag inte är helt säker att produkten passar.

Vilka alternativ finns?
Kanske enklare att montera en 12V startmotor?
Hur ska man kunna pussla ihop något?
Jag har en magnapull (av de som inte passar)
Byta ut mitten konan mot en som passar den dragstart som nu inte passar? (men hur hittar jag en sådan?)
Byta linhjul med en mitten cylinder som passar mitten konan som finns (men hur hittar jag en sådan?)

Just nu sinar förslagen hur snöslungan ska kunna startas utan att behöva 230V.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Murre o2

#2 » 13:57:01, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är lite i samma läge då startsnöret rykt på min så bara elstarten gäller. Men trots att det är lätt att byta snöret har jag inte sett behovet/brytt mig. El starten är ju snabb och effektiv så jag tankar bara fullt så jag inte får stopp när jag är ute och kör och har inte haft minsta problem på två vintrar... Så i dina kläder skulle jag göra som den förra ägaren och köra på med 220 volt starten.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Albireo (trådstartaren)

#3 » 01:50:51, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har förmodligen andra förutsättningar.

Gården / vägen som ska slungas är ganska lång. Rundan - runt "huset" är väl en 100-150m.
Eftersom ca hälften bara skottas "vid behov" kan det bli ganska mycket (och tungt)
30-40cm inte helt ovanligt med drevsnö och plogkanter. Trycker man på för hårt och får motorstopp är det inte roligt längre...
Samma sak gäller vid bensinstopp.
Eftersom slungan väger mot 150kg och den får dras kanske 50-100m, innan något el-uttag når den, blir det både tungt och svårt.
Har även tittat på ett tanklock med bränsle mätare, eftersom en tank inte alltid räcker till en hel skottningsrunda.
(och givetvis blir det slut på soppa "längst bort" :smile: då är det även en ganska brant backe att slita den uppför.)

Eftersom slungan helt saknar magnepull, roterar "koppen helt fritt, vilket skulle kunna leda till en olycka ifall något fastnar i "koppen" och dras in
Detta medför att jag minst måste skaffa ett "blindlock" för den roterande "koppen".

Det finns (som jag ser det) - några lösningar. De flesta alternativen motsäger inte varandra.
1) Skaffa en manuell dragstart.
2) Byta till 12V el-start med batteri.
3) Skaffa en stark batteridragare. (men hur ska den hanteras? - Var finns den? - fungerar endast om lock för "koppen" saknas)
3) Installera "laddstolpar" med jämna mellanrum. (kräver dock en kortare strömkabel på ca 30m som måste hanteras)
4) Skaffa en 230v skarvkabel på ca 150m (vilken dock måste rullas ut och in. - på något sätt)
5) Ett elverk eller 12V batteri med en 230V-inverter.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 07:17:36, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller förbistringen med olika startapparater, har verkligen B&S tillverkat flera olika varianter med samma reservdelsnummer, eller är det bara frågan om piratdelstillverkare och -nasare som har fått saker om bakfoten? Finns det, på aktuell motortyp, flera olika varianter av medbringaren på svänghjulet också?

Annars går det väl att veva igång motorn med "sväng" och lämplig hylsa på muttern i axeländen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15

#5 » 14:13:09, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kommer ihåg dom gamla utombordarna så hade dom ett lätt aluminium lock ovan på svänghjulet med ett urtag för startsnöre. Du skulle kunna göra något liknande på slungan. Då har du lös start problemet. Om bensinen inte räcker till hela jobbet , häng på ett par flask hållare på skalmarna med bränsle så kan du i alla fall köra till baka och tanka fullt igen.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Albireo (trådstartaren)

#6 » 18:20:17, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:När det gäller förbistringen med olika startapparater, har verkligen B&S tillverkat flera olika varianter med samma reservdelsnummer, eller är det bara frågan om piratdelstillverkare och -nasare som har fått saker om bakfoten? Finns det, på aktuell motortyp, flera olika varianter av medbringaren på svänghjulet också?
Annars går det väl att veva igång motorn med "sväng" och lämplig hylsa på muttern i axeländen?

Jag tror att du är något på spåren.
Som original är(var) startapparaten nitad i bakomvarande skyddsplåt. Nitarna slipades bort och kvar finns bara fästhålen på ca 6mm.
På andra bilden i mitt första inlägg syns spår av nitarna.
Hur en ny magnapull ska monteras/fästas - har jag ingen aning om. Om det är bult eller nitar som gäller eller om det fungerar med plåtskruv.
Hur det var tänkt 2012, när slungan tillverkades - vet ej. Men kanske en del av svaret finns i dessa länkar.
Om det stämmer, finns det ett antal andra startapparater som fått nya OEM-nummer ex. 696711, 798873, 695738

Nedan visas egentligen tre olika.
Recoil Starter Briggs & Stratton 699335 Visar en komplett magnapull med kåpa.
Bild

Recoil Starter Briggs & Stratton 699335 Har samma nummer, men utan kåpa
(om denna kåpa skulle kunna passa min slunga - ingen aning.)
Bild
I båda fallen finns Briggs & Stratton loggan på fronten av startapparaten (vilket borde tyda på att det är en originalprodukt)
Har mailat detta företag, (men ännu inte fått något svar)



Det finns andra företag som har en hög bekännelse till Brigg & Stratton "We are an Authorized Briggs & Stratton Diamond Dealer" - deras startapparat saknar loggo,
men det verkar följa med någon form av infästning av startapparaten.
Hur insidan ser ut - en viktig detalj saknas - ingen aning just nu om den skulle passa.
Genuine Briggs & Stratton 699335 Recoil Starter
Bild


SvampenT15 skrev:Om du kommer ihåg dom gamla utombordarna så hade dom ett lätt aluminium lock ovan på svänghjulet med ett urtag för startsnöre. Du skulle kunna göra något liknande på slungan. Då har du lös start problemet. Om bensinen inte räcker till hela jobbet , häng på ett par flask hållare på skalmarna med bränsle så kan du i alla fall köra till baka och tanka fullt igen.

Kul tanke med löst startsnöre - men innan detaljerna till denna lösts, har jag nog hittat en passande startapparat. (hoppas jag)
Men idén med reserv flaska är nog inte så dålig. Kanske bör välja en passande flaska :huh:
Bild
Nackdelen är att bränslet, hela tiden måste hållas "fräscht" i flaskan, för gammalt bränsle gör ingen glad.

Vid något tillfälle, för länge sedan, såg jag en bränslekran som hade flera lägen.
1) Avstängd
2) Övre hål (normalt öppen)
3) Nedre hål (reserv)
Men har inte hittat någon sådan. (finns det fortfarande?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johanolof och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se