Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Hva rider 850 känns seg

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Mothership1337 (trådstartaren)

#1 » 17:34:51, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en Hva Rider 850 från runt 2000 som känns "seg". Svår att förklara, men det känns liksom inte som att det "händer något" när jag växlar upp. Den svarar segt och orkeslöst. Motorn låter precis som vanligt.

Det konstiga är att det inte verkar som att den är så här varje gång jag kör. Idag skulle jag t.ex ut och testa klippa en kort stund då jag satt ena kniven på fel håll (igår klippte den således jättekonstigt, kom på att jag satt ena kniven på fel håll idag) och då gick den normalt vad jag kunde känna. Sen vart jag inne och pilla med saker i förrådet, och när jag sedan skulle ta o köra in klipparen i carporten så är den sådär seg igen. Min dotter vill åka med och då orkade den inte ens ta sig över kantstenen som skiljer gräsmatta och gårdsplan åt. Som sagt, motorn låter precis som vanligt vad jag kan höra och känna.

Vad kan detta bero på? Förgasaren renoverades förra säsongen, jag har bytt olja inför denna säsong men inte tändstift eller luftfilter.
Mothership1337
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:39, 01-02-2020
Sverige



björken

#2 » 17:51:03, 28-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drivrem som är sliten och slirar?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

tortap

#3 » 09:03:15, 29-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla remmarna, om de börjar vara jätteslitna. Ta lös drivrem och känn på remskivan som sitter på bakaxeln, om den är glapp. Det kan börja äta upp splinesen i remskivan så att den ser ut att sitta där men axeln bara snurrar.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se