Mattias Petterson skrev:En 12 kanthylsa funkar fint att dra med
Har du kollat att axlarna snurrar som de ska?, jag hade lyckats köra in en sten som låste utkastarfläkten en gång , tror jag körde upp 2 remmar innan jag kom på det.
Axlarna snurrar som de ska. (tycker dock att det är ganska stort glapp på inmatningsskruven - både i sidled, men även i rotationsriktningen - trots rätt brytbultar)
Ska testa en 12-kant
hylsa, men är lite orolig att den blir för "klumpig", det är ganska lite utrymme mellan
skruv och remskiva.
Stefan1972 skrev:Har du rätt delar? Ibland kan man inte lita på tredjehandsinfo om vad som är rätt. Man ska alltid leta reda på stiga reservdelsnummer till rätt maskin och utgå ifrån det. Kan vara olika remmar på olika årgångar bara.
Absolut finns en poäng här. Jag har alltid utgått från reservdelsnummer. Funderarde rätt länge över längden på remmen (hur mäter man en rem... (speciellt när originalremmen? inte går att mäta.)
Med befintlig rem var redan remsträckaren på det innersta läget. (ingen aning om den remmen var en original rem).
Det är även viktigt att det är rätt kvalité på remmen eftersom den ska kunna böjas både inåt och utåt, utan att gå sönder.
Har försökt att justera remspänningen på följande sätt .: När handtaget för inmatningsskruven/utkastaren inte är intryckt ska de stå still och när handtaget är intryckt ca halvvägs, ska axeln börja rotera.
Köpte en rem som skulle ha "rätt längd", men sträckaren hamnade ändå längst in - trots ny rem.
Köpte även en lite kortare rem (ca 5cm) - Nu hamnade rem-sträckaren längst ut. - (skulle kanske valt 1" kortare rem i stället?...)
Nackdellen med den kortare remmen är att anliggningsytan mot remskivorna minskar - men ger möjlighet att sträcka remmen något - ifall det skulle behövas.
Med den kortare remmen hamnade "dragläget" något högre - utan något större
tryck från remspännaren.
Vid test, klev remmen av remskivan på mindre än 1sekund (testade 2-3ggr) - tänkte att jag skulle hinna se /filma i slowmotion vad som inträffade när motorn startade - men icke...
Remmen med "originallängd" fungerade betydligt många fler sekunder innan även den klev av.
Har studerat sprängskisserna.Det enda jag
saknar (Ni kanske ser något annat) är en distans (1812-1739-01) mellan lager och remsiva.
Några mått hittar jag inte. Den skulle minska glappet med ?? mm.
Finns uppe till höger som 140 på denna
sprängskiss (den saknas) - kanske måste beställa den original? (ca 100kr + frakt)
Denna sprängskiss visar nog bara lagret (180) - inget som håller axeln "på plats".
Och till slut i vinkelväxeln kan jag inte heller hitta något som håller axeln på plats.
= - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - = - . _ . - =
Till något annat...
Mellan vinkelväxel och inmatningsskruv, kan man se mörkt "fett" på axeln.
- Vet inte om det är tätningarna (310) som bör bytas eller om det kommer från någon som varit ambitiös och smort inmatningsskruvarna med fettspruta.
Om jag byter dessa (osäker om det går utan att dela på snäckväxeln)
- Bör även packningen (314) bytas?
- Vilket fett/olja ska snäckväxeln fyllas med?
- Hur mycket? (det finns en "plugg" (306) - kanske en nivåplugg?)