Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Gräsklippare och övriga trädgårdsmaskiner

435 inlägg • Sida 1 av 29
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

bm1113 (trådstartaren)

#1 » 03:47:37, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej såg att det pratades endel Åkgräsklippare i Dagboken så tänkte då att det vore lite intresant att starta en tråd om dessa :smile: eller vad tycker ni ?

Själv har jag ju min Murray 6/25 6hks klippare dock med trasigt aggrigat så den får gå som dragare åt olika vagn och dylikt desutom har den magnapull start men har då varit rätt trogen som skottkärra och dylikt den tål att köra hårt med förutom klippagrigatet som drivaxeln till klippagrigatet verkar vara lite svag på
Bild

men sen så har min Morfar en Partner P115B från 99 som jag kör då och då :smile: den går mycket bra tycker jag klippte nu senast ihop ca 4 kubikmeter gräs med uppsamlaren som vi sedan tumde i skopan på en volvo BM LM4300 :smile: skopan blev fyld två gånger där av vet jag ca i kubik hur det blev ska ju tillläggas att gräset var rätt långt :smile:
Bild

men denna har en bra uppsamlare som kastar upp gräset direkt från aggrigatet i stellet för de dragna varianterna som har en hjuldriven sopvals som lastar påsen som hjulen för det mesta bara står still på tycker jag :sad:
Bild

min Farfar hade till nyligen ochså en Stiga Park från 87 men den har raklats mycket drivaxlar,växellåda mm
medans min morfars Partner endast behövts vanlig service ,två punkteringar och ett bateri byte men inget mer
tycker det låter lite underligt att stigorna som är så mycket dyrare är så mycket mer rackligare en partner viserligen är det ju skilnad på smidighet men tycker då partnern klarar det mesta desutom har den ju även sido utkast som det fins mulsher insatts till eller vad det heter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Ralle

#2 » 08:05:47, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft två Stigor...
En garden och nu en två år gammal Ready.
Kommer aldrig mer att köpa Stiga!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Holger

#3 » 09:12:21, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexander, perfekt användning av bildfunktionen! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Tegian

#4 » 12:01:02, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är den första att prisa svenska produkter men Stiga måste jag nog tyvärr såga. Min erfarenhet är som tidigare postare i tråden att Stigor verkar vara rangliga med usel drivning (Finns väl dock 4-hjulsdrivna nu som kanske är bättre?)

Hur är Husqvarnas(/Jonsered) Raider?
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

bm1113 (trådstartaren)

#5 » 14:49:44, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK så dom är dåliga även de rätt nya ?

Tack Holger om jag inte lade upp bilden nät jag skrev så klipper jag bara ut bildlänken :thumme:

OK jag förstår då inte heller att tom dom ca 20 år gammla Parkarna kostar nästan lika mycket som en ny Partner
ja vi får se hur dom Hydrostat drivna är min Farfar har köpt en Park President i stellet för den gammla parken
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ralle

#6 » 14:53:14, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Stiga Garden, med uppsamlare var ju helt kass på uppsamlingen! Minsta fuktigt eller tjockt så fastnade det i röret! Uselt!

Min ready jag har nu, den är ju liten och smidig med frontklipp, men det får inte gå uppför, för då är det stopp!
Dessutom klipper den ju inte om det råkar vara lite för högt gräs!

Sen en annan sak... Hur i HE kan man sätta avtappningspluggen för motoroljan ut åt sidan på motorn, ovanför ramplåten på klipparen?
Helt omöjligt att tömma oljan utan att det rinner olja överallt!
Bara ett förlängningsrör ut över kanten hade ju gjort underverk!

Nä, aldrig mer Stiga!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

bm1113 (trådstartaren)

#7 » 15:21:12, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK ja det är lite problem med det som är lite blött på partner ochså
men vi har kommit på hur man kan göra när det har stockat röret så stänger vi av klipparen och uppnar röret på mitten sen sotar vi det som med något kvastskaft eller smal spade
MEN OBSERVERA Kippagrigatet får aldrig vara igång när man gör detta för då kan det gå åt HE
nu när jag klippte senast så fick vi sota röret varje varv och tumma uppsamlaren vart annat så om det är fuktigt så får man sota det ungefär när upsamlaren är halvfull men går då rätt fort att fixa på det settet

men kom ihåg stäng av klipparen när ni ska sota
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Rille

#8 » 19:57:17, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle: Har själv en Stiga Ready från 2006 ganska precis ett år sedan vi investera den. Håller med dig om minsta lilla backe så är man fast, Har en grop på ängen där jag klipper med den och kör man åt fel håll sitter man där. Måste köra på 2ans växel ner i gropen för då får den fäste och klättrar bort. 1an så är man där och får börja putta. Däremot funkar det ofta bra med att backa. Den slipper bättre bak än fram. Det med oljan har jag inte undersökt så kan ej säga något om detta. Sen fick den nå frispel förra sommaren. Mitt i allt kunde den slockna när man körde. Vet ej varför. Dettar har ej hänt denna säsong än. Vad det beror på vet jag ej. Sen står i instruktionsboken att med ett "enkelt handgrepp" vippar man upp aggregatet för rengörning. Så fan heller! Måste ju lossa remmen isf eller hur ska man göra om du vet för jag brukar bara lossa sprintarna som håller upp själva aggregatet genom hålen där i bakkant så far den ju ner men inte kan man vicka upp för det för remmen stoppar ju det hela. Här är bild på gropen jag skrev om en bit upp, och slänten som jag brukar köra uppe på
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#9 » 23:25:51, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rille, så som du (och vi andra) jobbar så har du ingen ursäkt att ha en sån där grop i en i övrigt så välskött gräsmatta! :mrgreen:


Lite erfarenheter:
Har en Stiga. Park eller Villa? Den som är större av dom i alla fall. Borde ju vara en Park.
Min tomt är rätt kuperad. Det går inte alls så jag kör med snökedjorna på året runt. Det går dock hårt åt bultarna som håller hjulnaven rätt igenom bakaxlarna. Det går åt en eller två bultar per år.
Ett problem är att här och var ligger det stora sten i gräsmattan. Dom ligger så att dom knappt syns och inte når upp till knivarna men ligger dom i backarna så blir det problem. Uppför så spinner snökedjorna på stenarna och då gräver kedjorna hål omedelbart nedanför stenen.
Tungstyrd. Och ibland uppstår dödgång i ratten precis som om styrvajren slirar på linhjulen. Irriterande.
Allt som oftast "självstyr" f*nstyget! Den drar sidledes i ratten om man klipper branta slänter "på tvären". Kombinerat med dödgången är det ibland jobbigt när midjan rätt som det är fällknivar sig alldeles.

Förutom klippning så använder jag klipparen även rätt mycket att dra kärra efter med ved, fyllning, sten, matjord med mer.

Hursomhelst så har farsan och jag funderat på att skaffa nya klippare. Husqvarna med hydrostat i hans fall eftersom han har dåliga knän och vill komma ifrån kopplingen. Klart han ska ha ny klippare. Han kan ändå inte ta med sig pengarna när han går bort och jag behöver dom inte.
Själv funderar jag på en Qvarna med 4 wd och hydrostat (alla 4 wd har det). Ni förstår varför 4wd är av intresse. Stor klippbredd är också av intresse eftersom det spar tid.

Hursomhelst så hade pappsen igår lånat en 2wd Qvarna med hydrostat och kom hem till mig. Jag lekte med klipparen och pappsen lekte med EC35:an (upptagning av stubbe).

Synpunkter om Qvarnan:
Behagligt med hydrostat. Men för en MF-ägare så sitter fram och back fel.
Det var lättare att starta mjukt med hydrostaten än med min Stiga, antagligen var det det som gjorde att Qvarnan drev rätt bra uppför trots att den var 2 wd och utan kedjor. Dock kom den inte upp för brantaste backen, trots att jag verkligen toksmög.
Lättstyrd, det gick i stort sett hela tiden att styra med bara en tass, till och med med den tassen som jag opererade för ett tag sen. Man fick ta till båda tassarna för att vända snävt eller köra slänter på tvären. Dessutom fick den (liksom Stigan) lite tendens till fällkniv när man körde med kärran bakpå. Det beror nog på att dragöglan sitter i den del som svänger men man får nog stå ut med det.
Men så bra vändradie! Jag klippte flera varv extra runt en del träd bara för att det gick så bra!

Överlag så blev jag impad, men:
Varför har dom svart tank? Jag vill ha en genomskinlig tank så jag kan se hur mycket soppa jag har kvar utan att behöva skruva loss locket.
Och varför har dom ingen strålkastare (Stigan har!)? Dom marknadsför ju snöblad och snöslunga till dom och att framförallt dom med 4 wd ska vara så bra på att ploga snö. Som bekant så har vi ju rätt mörkt om kvällarna på vintern och alla har ju inte tid att vara hemma och ploga mitt på dagen. För farsans del så går det nog, han bor i ett villaområde med gatubelysning men hos mig är det nästan nattsvart ute till och med nu.
I värsta fall så kan man ju eftermontera strålkastare på egen hand med då ska man veta att en del modeller har generator som bara ger 3 A medan andra (de mer påkostade) ger 13 A.

Det kan ju vara bra att känna till att Jonsered är samma som Qvarna (möjligen att J är fjolårsmodellerna från Q?). Men J har inte alla modellerna. Bl a har dom inte dom mer motorstarka klipparna med 4 wd. Lite synd, en röd klippare skulle ju göra sig bredvid den röda motorsågen och den röda röjsågen. :mrgreen:

Hursomhaver så är läget att det nog får bli lite prisdiskussioner efter helgen.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Björn.O

#10 » 23:46:50, 06-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör en äldre Stiga park med hydrostat och motorn utbytt till en honda 11 hk (Vilken skillnad mot Briggs.! Hondan går som en dröm..)
Midjan är ombyggd så den inte glappar. ( standardfel )

Jag tycker Stiga är ett j-vla rackel, kvalite`n är obefintlig och delarna är dyra, men jag gillar den ändå :P Maskinen är ju smidigt byggd och har riktig midjestyrning, jag skulle aldrig köpa nåt annat än Stiga...konstigt nog..

När den gäller drivningen så är drivpaketet samma i de flesta klippare det är ju inte Stiga som gör dom.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

bm1113 (trådstartaren)

#11 » 00:26:18, 07-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul att även denna tråd tar fart :smile:

ja vad jag förstår i alla fal så är Park den midjestyrda och Villa den dyrare Bakhjulsstyrda varianten.

ja det låter ju inte så kul att den vill börja svänga uppåt när det lutar är ju högre vält risk då med :svettas: på dom som har hydrostat tycker då jag att det vore smart att setta på Orbitroll på samma gång
ja Hydrostat vore fint specielt om det är mycket framback växling själv har vi mest rätt så uppna ytor så behöver inte nöta ut knät så mycket på kopplingen

Lycka till Robban hoppas det blir en bätre klippare en stigan :thummar:


OK Björn det lät intresant :) nå ärhydrostaten hållbar ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#12 » 02:01:52, 07-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, hydrostaten verkar hålla bra, jag ser absolut inga nackdelar med den ! Man behöver ju inte ens bromsar, det sköter ju hydrostaten om...(och mina bromsar är ju så klart ur funktion, Stigakvalitet... :mrgreen: )

Det hade varit kul med en Dieselmotor i Stigan som svartryker när man kör i långt gräs, då skulle man trivas :mrgreen:
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

bm1113 (trådstartaren)

#13 » 02:14:35, 07-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK det låter ju mycket bra :smile: ja det vore något :mrgreen: och ett kromat rakt rör rak upp på den med :mrgreen:
problemet är väll att det måste vara en motor som går att ha stående eller med axeln neråt ;)

fast bäst vore det ju att ha som Tegian :mrgreen:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#14 » 08:16:05, 07-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

En orbitrol till styrningen skulle rimligen göra klipparen sanslöst dyr.
Ett enklare hjälpservo skulle man dock kunna tänka sig. Tror det finns på både Stigas och Qvarnas toppmodeller.
Men det är ju en fråga om pengar också.
Och Qvarnan är alltså bättre i det här avseendet än Stigan. Dels är den mer lättstyrd, dels inte lika kraftiga styrreaktioner i sidlut, dels snävare vändradie. Och jag får en känsla av att styrreaktionerna i sidlut minskar med 4 wd. Jag tror nämligen att styrreaktionerna beror på att bakvagnen "trycker på".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Rille

#15 » 09:54:03, 07-07-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban:
Nej mig spelar då gropen ingen roll nu när jag kommit på hur jag ska köra men i början var det ett H-vete att komma på hur man ska köra för fastna varje gång jag passera där haha men nu går det bra och flyter på och resultatet blir ju bra som synes :razz: Dessutom har jag fotat mitt på gräsmattan så den är lika lång bakom mig och så till höger är den väl ungefär lika lång också som det är på bild. Har ett rejält område att köra igenom. 85cm klippaggregat. Men har läst att dem nya har 1 meters. Kommunen här har inskaffat sig två st nya klippare. Dem heter Hustler Z. 50 liters tankar, 132cm klippbredd och låter som nåt jetplan! Sök på Hustler Z så får ni se. Smidiga för dem har spakstyrning. Är skoj att köra med sånt. Körde 2005 på Kyrkogården här med deras Walker. Förra sommaren skaffa dem en ny som heter Profihopper. Stor som as, Diesel, Också spakstyrning. Hur bra som helst
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se