Aj aj aj!!!
ALDRIG
avdragare till B&S
svänghjul!!!
Det -finns- en speciell avdragare som B&S säljer, men...
OM det -bara- är gnistan som är problemet.
Strunta i svänghjulet!
I längden blir det bättre och billigare att klippa sladden och montera en eletronisk tändspole.
http://www.briggsparts.se fixa sådan åt dig "över natten"
Jag lägger -aldrig- tid och jobb på de gamla brytarspetsarna! Det är "pengar i sjön" och fullständigt bortkastad tid! (men är man nyfiken, vill lära sig, osv så är det en annan sak - då är det en "utbildningskostnad" och utbildning -kostar- )
OM du prompt ska ha loss svänhjulet gör man på detta sätt:
- motorn skall vara lös (om du inte har en -bra- "hjälpreda" / par extra händer)
- man värmer vevaxeltappen med en varmluftspistol
- svänghjulet behöver nå minst 100'C
- Priset? => ny packabox i motorgaveln (inte säkert, men räkna med det o då blir det + motorpackningen)
- Skruva tillbaka muttern på vevaxeln så den tar smällen av slägghammaren och skyddar gängorna
- En person håller i svänghjulet, lyfter upp motorn någon centimeter ovan underlag (marken ex.,)
- Den andra personen slår "lätt" med slägghammaren på muttern som sitter på vevaxeln
=> svänghjulet släpper normal på första smällen, i praktiken alltid senast på 3:e tillslaget
Man använder alltså motorns tyngd som "
dragkraft" och slägghammarens tyngt för att ge tillräckligt med momentan kraft för att "trycka" loss den koniska tappen.
Glöm
hammare!
Glöm avdragare!
Absolut "förbjudet" att bryta och bända!
Knepet är det jag beskrev ovan, som min granne lärt mig och som jag assisterat honom med ett antal gånger, och själv gjort ensam ett antal gånger.
Teknik, inte våld!
Här har du lite om motorn:
5hk B&S å Gilson slunga 5hk, motor, dubbelaxlad, snöslunga, jordfräs Briggs and Stratton, B&S, 5hk, dubbla axlar, Norlett, SnowlettLite om verktyg:
Verktyg, Briggs och Stratton, B&SDet -kan- finnas ett annat skäl än brytarspetsen att lossa svänghjulet. Krysskilen kan vara skadad, o då måste den bytas.
Personligen skulle jag utan fundering byta till elektronisk tändning, provstarta, o går motorn som den ska så låter jag bli svänghjulet.