Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Magirus samlade kråkfötter och avbildningar

8206 inlägg • Sida 547 av 548
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

magirus (trådstartaren)

#8191 » 07:02:27, 10-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, Underbart ä kort :vissla:
Men om Gud o hälsan vill får vi väl en fredagkväll nästa vecka :hurra:
Pirat, en buse i skogen

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

SwedEh

#8192 » 16:54:14, 10-08-2019

magirus skrev:Ids int kolla, men troligen.
Behöver du nåt? Rampen är i relativt bra skick, svankar inte nåt nämnvärt.

Glömde nästan att svara.. :)

Jag vet inte, vet inte heller vad det blir med den jag har. Tanken var att fixa i ordning den, men just nu är det lite mycket annat som tar tid. Å inte tar det mindre tid när man inte gör på enklaste viset utan bara måste krångla till det lite. Ex ska veden in, och för att kunna få in den i vedhuset så måste det bli klart först. Det gamla har jag andra planer för.... Virke kostar ju pengar plus att det finns nånstans dit man måste åka, så,... ja... jag hade en del talltimmer hemma. Vissa användes som de var, dvs osågade, bara kapade och ev lite formad, men ibland är det enklare med sågat virke.. så man slipper hålla på med grova stockar, Tungt. En del klyvs på fri hand med motorsåg. Går rätt bra faktiskt ,men det är lite svårt om man t.ex vill klyva en stock i flera lika tjocka plank.... Ett sågverk hade underlättat en del och har man inget så blir man ju tvungen att bygga sig ett eget.

Kan väl tillägga att det inte blev nå avancerad sak... lite fyrkantiga rör, ett gammalt takräcke, thule tror jag, ett omklädningsskåp, en gammal Husqvarna, några lastpallar å sånt. Funka rätt okej, inte hundra precision men helt acceptabelt för mina krav just nu. Skulle gå att förbättra en hel del men det får i så fall bli en senare fråga.

En fördel är att det blir en del bakar vilka får tjänstgöra som ytterpanel på vedhuset.
Till det måste det ju vara ett passande tak också, och vad gör sig då bättre än ett fint spåntak.. Att tillverka takspån är inte det lättaste, dessutom går det en jäkla massa för varje kvadratmeter!!!! Nån spånhyvel fanns förstås inte här hemma. och vad gör man då.. man kan bygga sig en, eller så kan man lägga plåt på taket istället. Jag valde det senare alternativet :) Hade varit kul med handsmidd spik också, men att bygga en smedja tar ju sin tid och då kommer nog inte veden in före påsk, eller midsommar nästa år.. så det fick bli köpespik

SwedEh
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse

Ferguson "Grålle"

Draghundar

Ivar Risslén

#8193 » 20:51:26, 10-08-2019

Vill man ha lite bättre kvalitet än frihandskluvet virke så kan jag föreslå en "Timberjig". Det var det första sågverket som jag skaffade mig tillsammans med en Stihl MS361 motorsåg. Jag sågade ganska mycket med det innan jag skaffade ett lite större verk, ett Logosol M6hd.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SwedEh

#8194 » 14:38:04, 11-08-2019

Det är nåt liknande...eller mer som en "alaskan sawmill" där svärdet sitter i bara ett fäste. Tror två hade varit att föredra, men med kort svärd blir det inte mycket plats för virket mellan dem.. Det funkar rätt okej, och skulle jag vara mer noga skulle det bli ännu bättre, men nu var kraven inte så stora så... Ett problem som ställde till det lite var att kedjan inte ville samma sak som jag, .. en gång lyckades jag såga lite i en skruv så kedjan blev "halvslö" dvs slö på ena sidan så det ville dra iväg lite väl mycket så det blev lite variation i tjockleken, Nån stock hade troligen lite grus eller sånt i sig, med samma reultat.. Kedjan var inte ny från början och med lite filning så tog den som slut. Skulle gärna haft ett länge svärd och ny kedja...

1 person gillar det här inlägget.
SwedEh
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskin: Wheel Horse

Ferguson "Grålle"

Draghundar

magirus (trådstartaren)

#8195 » 21:55:46, 16-08-2019

Som meddelats på annan plats på detta Forum är det av Alma Nacka utropat FREDAG KVÄLL :hurra: :hurra:
Nu kan de bara bli bättre under nån dag eller två :mrgreen:
Pirat, en buse i skogen

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat

magirus (trådstartaren)

#8196 » 23:53:43, 17-08-2019

Än så länge är det lördagskväll och jag har gläntat på locket till nostalgiboxen :levitera:
Fått ta på en bra drös av Sweets album :digga: Själens tonåring vaknar till liv av tonerna från "Sweet Fanny Adams" o "Desolation Boulevard" :thummar:
Konstigt att dessa två album int fått mer cred för int ligg dom nå sämre till än motsvarande hårdare rockare från 1974-75 :klia:

Hursom, augustimörkret ligger tätt mot husväggarna och höstmyset börjar ta form. Har ätit en ypperlig Chili con Carne gjord på Norrbottenälg, hemodlad FÄRSK chili dvs plockad direkt från plantan o nermald i maten :cool: , glass till efterrätt, 2 baljor Java och sedan några skvättar Rom :bira: På en mätt mage nickar ett nöjt huvud :grin:

Detta är en tid på dygnet jag tycker om, när omgivningen tystnar och endast jag o Störeon är vaken. En vän kanske ploppar upp i chattprogrammet o man hackar om vad som hänt sen sist, man klurar på diverse mixter, diggar musik osv :levitera:

NU ere bäst att jag skyndar mej skicka detta INNAN de blir söndag morron :mrgreen:
Gonatt Maskinister o må gott, även om livet int ä alldeles kalasroligt! :shake_hands:
Pirat, en buse i skogen

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat

Ulf

#8197 » 08:33:13, 18-08-2019

Jo, nostalgin smittar...
Lyssnade på Sweet-favoriterna från ungdomen, fox on the run, ac dc. Den senare riktigt tät!
Och på tuben fanns en dokumentär om Slade, uj,uj,uj!

Nostalgi i bôtt!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg

Maskin: Nuffield 460 -61

skogsgurra

#8198 » 09:06:40, 18-08-2019

Musikens makt. Farliga grejer.

Dåcktårn hade sagt åt mig att sluta dricka surt dricka. Hon (en ryska, hade bara en diagnos) påpekade att min lever hade fått jobba alldeles för hårt och att jag skulle dra ner på allt med C2OH5 i.
Jag lyckades utverka tillstånd att jag och Kvinnan får dela på en burk pilsner på fredag eftermiddag. Hon ska ju inte lida vad jag syndat.

Jag lider inte nämnvärt av detta. Jag drack för att det var roligt och grupptrycket gjorde väl sitt till. Levern har frisknat till och jag TROR att jag mår bättre. Dåcktårn säger att jag gör det - så det får man väl se som nåt slags expertutlåtande.

Men, jag kunde ju inte låta bli att sprattla lite. Göra motstånd, få sista ordet och allt det där. Så jag sa till Dåcktårn att "Då kan jag börja röka istället?". Det var för mycket för ryskan. Hon automatprotesterade och såg riktigt förskräckt ut.

Men så tittade hon lite på kadavret och till slut sa hon: "I din åålder spelar det ingen rååll". Hon pratar så där, det måste vara modersmålet som lever (jo, jag vet) kvar. Hon säger "alkohåål" också.

Musikens makt, då? Vad har den med det här att göra?

Jo, P4 startade en serie med repriser på "Smoke Rings - Swing and Sweet" med Leif Andersson från NYC/Malmö och det var det. Bättre kunde det inte bli. Jag har sakta trappat upp och nu går det åt ett paket på tre dygn.

När jag slutade röka 1986 var det tre paket på ett dygn. Så det finns utvecklingspotential.

skogsgurra
Fler än 10 inlägg

Sverige
Maskin: Köping BF1

Roger Älta

#8199 » 11:05:42, 18-08-2019

God förmiddag!

Midnattsloppet genomfört med hyfsat resultat...det är skillnad att springa i guds fria natur på grus, barr, löv m.m. när man tränar, mot smågatsten och asfalt i lopp...det påverkade definitivt mitt resultat negativt!
Vad har det med musikens makt att göra???? Inte ett skit, men det var viktigt att få ovanstående ur mig! :grin: :grin: :grin:

Vem minns inte... :idee: :idee:
Sweet's Ballroom Blitz, Mud's Tigerfeet, Slade´s Cum On Feel the Noize...m.m.
...sedan tog "töntstämpeln" över och dessa band lämpades obarmhärtigt ned i soptunnan...för gott! :uupps:
Men nu på ålderns höst kör man ibland ett "youtuberace down the memory lane" och då MÅSTE dessa hits givetvis liras! :cool: :cool:
Min musikaliska resa och dess totala makt över mig fortsatte med Bon Scott´s AC/DC, Kiss, Foghat, Bachman Turner Overdrive m.fl.....för att sedan glida över till band som Thin Lizzy, Blue Öyster Cult och inte minst bluesmusik, typ Stevie Ray Vaughan, Gary Moore, Jeff Healy..mfl
...men det dök upp annat som också tog plats! Gasolin, Bob Marley, Dire Straits, Dr Feelgood, Dag Vag och Ebba Grön,!

Idag då?...musikens makt har inte släppt taget utan det känns snarare som jag sitter fast ännu mer!
Det som hänt är att jag har ett otroligt mycket bredare musiktycke! Det spänner från typ Motorhead till Eric Clapton och vidare till skönsjungande damer som "snyggingarna" Sade och Melody Gardot...
Brukar hävda att jag uppskattar all musik som är bra...då det inte är någon mening med att lyssna på dålig musik. :uupps: :grin: :grin:
Det är därför, grundat på ovan stående fakta, som jag kan säga att det inte finns en enda dålig skiva i min samling...på c.a tusen titlar! :grin: :grin: :grin:
Man undrar bara vad som grabbar tag i en härnäst?..har gjort resor in i jazzen, så klassiskt borde ligga nära till hands!
Nog om det!

...träningsvärk undrar ni säkert? :djaevul: :djaevul:
NOPP, skall iväg med min "tyska rashund" för en runda i spåret inom kort. :lmao: :lmao: :lmao:
Detta vore omöjligt med den fasansfulla träningsvärk som min normalt otränade kropp brukar förse mig med! :grin: :grin: :grin:
...men i år har jag kört på i spåret utan problem och därmed kunnat passerat stadiet som ger denna "kriminella" värk ! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

...undrar fortfarande varför detta rätt värdelösa inlägg skrevs, men det var på något sätt bra att det blev gjort! :vissla: :vissla: :vissla:

Skit samma...Trevlig söndag! :wave: :wave:
Senast redigerad av Roger Älta 20:29:39, 18-08-2019, redigerad totalt 1 gång.
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Älta
Fler än 500 inlägg

Sverige
Blogg: Visa blogg (141)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110, Bigab T8, 25 redskap
Chevrolet Silverado 1500 med plog
Googla " Terex TW 110 Bigab " och "bilder"
..där i "röran" finns det mesta i bild-väg på mina grejer! ;-)

63an

#8200 » 11:17:58, 18-08-2019

Högsta möjliga Points för de 2 sista meningarna :thummar: :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#8201 » 13:07:18, 18-08-2019

Flera personer har nu nämnt Sweet och Slade på kort tid. Ni vet väl om att båda banden fortfarande spelar och kommer till Sverige i höst (vet dock inte hur många av medlemmarna som är original, om ens någon...)? Gissa vem som har biljetter... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Offside

#8202 » 15:09:28, 18-08-2019

Gissa vem? :idee:
Det blir svårt. Det finns ju 9 miljoner personer. :klia: :klia:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

Offside
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

magirus (trådstartaren)

#8203 » 21:55:36, 18-08-2019

He ränte´r bra nårre de sir ut sånnan häri välta! :hurra:

Bild

Bild

Bild

Äre int regne i måra nårre je komma heimanett så tar je nog å massakrer nån fler ta monstrena :svettas:
Pirat, en buse i skogen

Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat

Offside

#8204 » 23:33:38, 18-08-2019

Dom slit hårt motorsaugan heri tåckerdan stocker. Men de stig fort heri vestaplan.
Men latmasken slit hårt han å :svettas:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

Offside
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

fretchi

#8205 » 23:53:05, 18-08-2019

Men grip'n han jer ändå för ståor :mrgreen: