Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1897 inlägg • Sida 38 av 127
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#556 » 22:34:31, 10-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter till gnället om Firefox´s uppdatering. Har inte ändrat till gamla versionen än, men upptäckte igår att Firfox sparar inloggningar trots att jag kryssar i rutan SPARA INTE för lösenord. Trodde först jag kryssat i fel ruta varför all historik, kakor och inloggningar raderades och ny inloggning gjorde med kryss i rätt ruta.
Men inte då, Firefox sparar ändå lösenordet vilket är inte är så bra om fler delar dator eller om inloggning sker på publik dator.

De mordiska tankarna om programmerare har inte blivit färre om man så säger...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



G_Hackman

#557 » 07:37:20, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt. Jag har senaste Firefox och den sparar inte lösenorden. Behövde inte ens kryssa i eller ur ruta om att den inte ska göra det utan den behöll den tidigare inställningen från förra versionen. Något måste ha blivit galet när den installerades på din dator.
Störigt när sånt där händer. Särskilt när man ju själv inte bett om det.


Det görs aldrig "ramhöjning" på såna Jeepar som din? Hissa karossen några cm från ramen alltså (vet inte vad det brukar kallas).
Eller är dessa lite mer moderna med tightare integration mellan ram och kaross så det inte funkar?
Ser mäktigt ut med däcken i vilket fall! :thummar:
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#558 » 08:09:00, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Det görs aldrig "ramhöjning" på såna Jeepar som din? Hissa karossen några cm från ramen alltså (vet inte vad det brukar kallas).
Eller är dessa lite mer moderna med tightare integration mellan ram och kaross så det inte funkar?
Ser mäktigt ut med däcken i vilket fall! :thummar:


ZJ/ZG -serierna har självbärande kaross, så det finns ingen separat ram.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G_Hackman

#559 » 14:08:29, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då är det nog att se som uteslutet att göra så :grin:
Man lär sig något nytt varje dag.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Iznogoud (trådstartaren)

#560 » 19:29:08, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog bara Wrangler som har ram i modern jeeptid tror jag, övriga är som sagt unibody likt vilken V70 som helst.

Idag var det en kille hit och tittade på en reservdelsjeep och blev alldeles till sig i trosan över 621an som också är till salu, men pengar var det sämre med för stunden, tyvärr.

Imorgon är det lek i skogen och leran som gäller :hurra: :driver: får se om snikhöjningen fungerar och håller ihop.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#561 » 22:15:22, 11-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Åter till gnället om Firefox´s uppdatering. Har inte ändrat till gamla versionen än, men upptäckte igår att Firfox sparar inloggningar trots att jag kryssar i rutan SPARA INTE för lösenord. Trodde först jag kryssat i fel ruta varför all historik, kakor och inloggningar raderades och ny inloggning gjorde med kryss i rätt ruta.
Men inte då, Firefox sparar ändå lösenordet vilket är inte är så bra om fler delar dator eller om inloggning sker på publik dator.

De mordiska tankarna om programmerare har inte blivit färre om man så säger...
Tidigare idag loggade jag på nytt in på mailen, och scrollade fram, och kryssade i en ruta angående lösenordet "spar aldrig", vad tror ni hände nu ikväll vid inloggning? :ohnej:


Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

håkan 13

#562 » 08:42:44, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Är nog bara Wrangler som har ram i modern jeeptid tror jag, övriga är som sagt unibody likt vilken V70 som helst.

Idag var det en kille hit och tittade på en reservdelsjeep och blev alldeles till sig i trosan över 621an som också är till salu, men pengar var det sämre med för stunden, tyvärr.

Imorgon är det lek i skogen och leran som gäller :hurra: :driver: får se om snikhöjningen fungerar och håller ihop.


har dålig koll på JEEP... när slutade dom med ram?? har ju ett gäng Ladrover... och dom hade kvar ram och stela axlar
ganska länge... Range Rover till 2001, Discovery till 2004... och Defender till 2015... tror jag...
(har lite dålig koll på nyare Defender... lite för nytt och dyrt för en fattig bonndräng) :lmao:
och antar att nya Defendern inte har ram??

så eftersom jag bara har gamla så har jag ram på alla!! :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

roddjer

#563 » 13:40:08, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Provat och göra en "ren" installation?

Avinstallera "allt" ( https://support.mozilla.org/sv/kb/unins ... r-computer ) och sen börja om från början med senaste Setup/Install-filen från FF's Downloads? Alternativt den där "Refresh"-saken?

Värt och tänka på innan man går vidare med sånt är om man nu har något i själva browsern man vill spara först. Bokmärken är det enda jag kan komma på. ' :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Iznogoud (trådstartaren)

#564 » 15:38:00, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Provat och göra en "ren" installation?

Avinstallera "allt" ( https://support.mozilla.org/sv/kb/unins ... r-computer ) och sen börja om från början med senaste Setup/Install-filen från FF's Downloads? Alternativt den där "Refresh"-saken?

Värt och tänka på innan man går vidare med sånt är om man nu har något i själva browsern man vill spara först. Bokmärken är det enda jag kan komma på. ' :klia:
Är du synsk?
Tänkte faktiskt på det igår kväll, att helt radera Firefox och installera om på nytt.
Kollade mailen igen nu efter att ha lekt i skogen hela dagen, och naturligtvis kom jag direkt in på mina mail utan inloggning TROTS att jag klickade i "spara aldrig" gällande lösenordet. :aaargh:

Duckade Jeep och ram, och det är bara Wrangler som har ram fortfarande, så jag gissar att det i övrigt var med XJ ( Cherokee 1984 ) som Jeep blev med unibody.

https://www.morris4x4center.com/knowled ... ifference/
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

tronde

#565 » 16:30:14, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får se litt på dette så du ikke mister bokmerkene dine.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/re ... -move-them

Under "Manual backup" står det
Click Bookmarks and then click the Manage Bookmarks bar at the bottom.

De har lagt tilgang til menyene som siste punkt i bokmerkelisten. Det er lett å ikke se akkurat dette.



Ny installasjon av FF oppretter en ny brukerprofil, og da kan det være noe problematisk å hente inn data fra den gamle profilen. Backup og restore funker mye bedre, og du ønsker vel å bli kvitt alle andre gamle innstillinger.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

roddjer

#566 » 19:30:58, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:
roddjer skrev:'
Provat och göra en "ren" installation?

Avinstallera "allt" ( https://support.mozilla.org/sv/kb/unins ... r-computer ) och sen börja om från början med senaste Setup/Install-filen från FF's Downloads? Alternativt den där "Refresh"-saken?

Värt och tänka på innan man går vidare med sånt är om man nu har något i själva browsern man vill spara först. Bokmärken är det enda jag kan komma på. ' :klia:
Är du synsk?


:smile:

Nä, det tror jag inte men jag kanske råka rulla över ett okänt Currykryss med stolen här igår kväll i min man-cave och fick en liten "känning" ... ' :vissla:

Länge sen jag körde Firefox. Vet jag stökade som f*n med det här med "Profiler" någon för x antal år sen men då i samband med att jag ville ta backuper och samtidigt kopiera/flytta denna profil till en annan dator utan att behöva ladda ner tillägg och göra om 100 olika inställningar. Tror jag fick till men blev lite gråare på skulten i processen. Det här var innan såna här online-synk-verktyg var pålitliga nog. I min värld i alla fall. :mrgreen:
Ingen Firefox på länge, som sagt, däremot kör jag kusinen Thunderbird, Mozillas mailklient, dagligen. Funkar väl. Oftast. Däremot minns jag en händelse för ett par år sen eller nåt när de gjorde en större förändring i "kärnan" på programmet, så att säga. Så länge man tröska på från tex låt säg version 60.1.2 till 60.1.3 osv så rulla allt på men när det blev ett större inkrement och en "omstart" i programmet och version 70.0.0 rullades ut kackade det ihop fullständigt. Många tidigare tillägg blev över en natt inte kompatibla, synkningen av mejlservrarna fick eget liv (eller snarare inget liv alls), man gjorde ändringar i programmet som inte sparades osv.
:aaargh:
Gjorde då en total rensning och installerade den senaste versionen "rent" från scratch. Efter nån timmes muttrande och övande på förstärkningsord hade man till slut skrivit in alla uppgifter, konton, lösen och allt vad det nu är och förutom förlusten av ett par smidiga, men inte nödvändiga, Tillägg så rullade det igång har tuffat och gått hyfsat bra sen dess.
:thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Iznogoud (trådstartaren)

#567 » 19:54:10, 12-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knackade svagt på dörren nyss, knappt jag hörde det.
Gick och öppnade och fick genast en lapp inkörd i dörrspringan innan dörren hann öppnas ordentligt, där jag endast, och genast såg raden med "dövstum och beloppen 100-200Kr" skrivna med en grön överstrykningspenna. En suspekt gubbe med krökt, framåtböjd rygg höll i lappen.
Blev ett tydligt nej med både ord och gest som svar och stängde genast dörren.

Gick upp och kollade i fönstren efter gubben för att se var han tog vägen sedan, men inte ett spår efter gubben :klia:
Gick ut på balkongen för att se bättre, men inte ett spår trots god sikt i 3 väderstreck. Jäkligt skumt.

Har inte fått ett sådant "besök" på +15År, och vem f-n ger pengar idag till en sådan tiggare?
Eller ens har kontanta medel att ge om man nu skulle vara så dum att man ger en förmodad bedragare-tiggare pengar på farstubron?

Får nog ta fram både brandsläckare och baseballträ ikväll...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stridis2

#568 » 15:19:10, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Idag blev det vidarespinn på budgethöjningen av skogsjeepen...

Vet inte om jag berättat om min budgethöjning av en Range Rover för drygt 20 år sedan. Pengar var en riktig bristvara, så jag tog helt sonika och sågade av infästningen till fjädern och stötdämpartornet och flyttade ner dessa 10 cm lägre på rambenet. För att kunna få på större hjul och fortfarande ha kvar svängradien så sågades bärarmsinfästningen av både på framaxeln och på ramen och monterades längre in. På ramen monterades de under ramen istället för på sidan. Genom att sänka bakkanten på bärarmen så blev vridningen av framaxeln nästan noll med mycket bättre styrgeometri som följd.
Bak klossade jag bara under fjädern med hemmagjord 10 cm kloss samt flyttade ner stötdämparinfästningen på ramen.
Tro't om ni törs, men jag har besiktigat den bilen i det skicket, men jag hade tydligen gjort ett tillräckligt snyggt jobb så Bilprovningen såg inget av ändringen och klagade bara på rosten... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Iznogoud (trådstartaren)

#569 » 18:16:27, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blä för rost :???:
Hann inte med förra året att fixa rosten i ena tvärbalken fram på dragbilen, men i År tänkte jag vara ute i god tid och då besiktningen går ut den sista denna Månad är det kanske dags att börja. Förra året sa de inte ett ord om rosten, men i År lär de inte missa rosten, eller avsaknad av rost då hela tvärbalken mest bestod av jordaktigt material...

Bild

Bild

Bilderna ljuger lite, allt som syns där får multipliceras med Pi fram 3,14 , eller baklänges 41,3 :klia: för det blev ett djäkla hål i både inre "rambalk" och yttre tröskel efter att kniven och rondellerna gjort sitt. En titt på ljudisoleringen på golvet fram kunde också göras :mrgreen:
Den brann för övrigt fint efter att den första plåten loppades dit. Så först fick jag frusta och pusta som Zeke Varg, men sedan fick kompressorn och ett blåsmunstycke sköta blåsandet.

Någon originallook blir det inte utan mer en snabb, enkel, billig och funktionell lagning på en bil som inte ska ställas ut, utan bara dra en biltrailer.
Trösklarna är bytta för 5År sedan, och då vill jag minnas att tvärbalken fanns där, mer eller mindre.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#570 » 19:21:33, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spider...man? :klia:
Hänger i vart fall utanför fönstret och blänger på mig.

Bild

Bild

:help:

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se