Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1884 inlägg • Sida 46 av 126
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

d557017

#676 » 10:43:40, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

6hpa på tomgång är helt ok.
Täppt bränslefilter är vanligt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2



Iznogoud (trådstartaren)

#677 » 14:10:01, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:6hpa på tomgång är helt ok.
Täppt bränslefilter är vanligt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bytte bränslefilter och nu går den som den ska igen.
Kompisen provkörde, och avläste 150Bar vid acceleration 80-120Km/h ( borde väl vara 1500? ) via OBD läsaren.

Såg också vart fuelrailen satt, och var bränsletrycksgivaren då borde sitta, så det var en jäkla tur att det var filtret som var felorsak.

Tips för de som ska göra liknande operation. Sätt en sugslang på utgående rör från filtret och sug tills Diesel kommer i slangen, eller munnen om du valt en ogenomskinlig slang. Lossa sedan den gröna snabbkopplingen på andra sidan motorn som är retur till tanken, och upprepa sugandet där.
Sedan kan ni starta "som vanligt".

Finns säkert andra sätt att lufta filtret, men så gjorde vi nu i brist på bättre vetande. ( ingen elpump i tanken, eller handpump i motorutrymmet )
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Göran Ekman

#678 » 14:27:48, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen handpump, våran Peugeot 307 där satt det en handpump i form av en gummiblåsa under någon plasklåpa på motorns baksida. Men kan vara skillnad på olika.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud (trådstartaren)

#679 » 14:36:37, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Hyundai är det antingen eller, men på denna C30 syntes inga spår av varken el eller handpump.

Att suga som jag nu gjorde var inte jobbigare än pumpa på en ofta trångt belägen handblåsa, men om det var rätt metod lämnar jag till andra att bedöma.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#680 » 14:45:58, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ju 2 nya Milwaukee skruv och mutterdragare i slutet av Maj, mutterdragaren har redan varit på garantireparation efter att plötsligt slutat fungera.
Och utöver universums bedrövligaste reklamationssida ( Milwaukeés ) + en nätsäljare som direkt hänvisade till nämnda sida, så gick reparationen fortare än Al bundys älskog med Peg, inkluderat frakt till/från verkstad.

Nothing but heavy duty säger dom, f.. trót.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#681 » 16:58:53, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ogräsjobb igen i diverse lekparker, semestertider och solsken gjorde att en hel del barn och föräldrar också var i lekparkerna.
Barnen gillade traktorn, föräldrarna not so much verkade det som...

Men det lustiga är att en allt för stor del av föräldrarna satt med näsan i telefonen utan ( ok, kort stund för dom kanske men hela stunden jag tittade på dom ) större intresse för barnen. T.o.m ute på GC banorna var blicken fäst i telefonen samtidigt som de sköt barn/sittvagnen framför sig.

Med tanke på hur barn födda på 90/00 talet är idag bävar jag för hur 10/20 talets barn kommer bli som vuxna efter en uppväxt med föräldrar som prioriterade telefonen före barnen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#682 » 15:37:13, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag hittades ett tält, modell luftbalong, i en central park.
Frågade en person som arbetar i parken ( ej parkverksamhet... ) om han visste nå´t om det.
Nej sade han och lade till att han ville bli av med en kickbike som låg och skräpade på hans del av parken.
Han hade försökt med polisen men de visade svagt intresse för hittegods i Gävle då callcentrat låg i Stockholm :ohnej:

Jag gav tips om att sätta på en lapp som sade "rör ej!, vilket borde garantera att någon skulle stjäla den. Eller en till salu skylt 1500Kr...
Han trodde mer på de idéerna än fler försök med polisen.

Ogräsrensade i stadens mest centrala park och skyltfönster idag också, påkostade rabatter mm överallt.
Parkbänkarna flyttade huller om buller, vinflaskor och ölburkar lite överallt, vin på bänkarna och uppryckta blomster och "träd".
Vad är meningen att kasta bort pengar på göra fint när de boende i alla fall inte tycks uppskatta det hela?

Flera mer ocentrala lekplatser är så illa skötta att jag är tveksam till att några barn vill leka där, men EU anpassad sand och leksaker finns där i.a.f :thumme: Pengarna tog väl slut i.o.m inköpet av de leksakerna, eller p.g.a kostnaden för de stensatta gångarna mitt i ett sandhav som omöjliggör maskinell ogräsrensning. Säkert snyggt på papper, men i.r.l :aaargh:

Talade med en tjej som jobbade med underhållet av bl,a dessa ytor och hon ruskade också på huvudet åt hur pengar kastas på inköp av grejor som sedan inte sköts om då pengar saknas :klia:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stridis2

#683 » 15:47:46, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de mest korkade saker att lägga kommunala pengar på jag hört om var en skola som anlade en konstgräsmatta. Detta var iofs mycket intelligent, alla ungarna var ute och spelade fotboll, gjorde akrobatik, busade, lekte eller bara satt och myste. Problemet var att man glömt budgetera för underhåll, och enligt den som berättade detta för mig så måste en sådan gräsmatta luftas maskinellt regelbundet, annars förstörs den. :uupps:
Ja, ni kan ju gissa hur det gick... :huh:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Iznogoud (trådstartaren)

#684 » 14:48:11, 31-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem en Peugeot 206 med trasig ABS bak, och med trasig menas klippta kablar ända in i kupén där även kontaktstyckena saknas av oklar anledning.
Min gissning är att någon försökt byta bakaxel själv utan att veta riktigt hur göra i.o.m att ABS kablagen är klippta och bromsrören bytts ut mot jättelånga som krullats ihop under bilen. Även ABS lampan har tagits bort då den inte lyser.

Skarvande och hopkopplande av kablarna gjorde ingen skillnad, under färd visas hastighet på de 2 främre givarna + 1 bak.
En kort stunds glädje infann sig över att felet delvis lagats, men den gick över då det visar sig att hastighetsvisningen fanns kvar trots att båda bakre givarna kopplats ur :klia:

Vid mätning av respektive givare ges inga tydliga mätvärden oavsett om det ohm eller voltmäts.
2 trådars givare ska väl ge ca, 1V ut vid rotation på hjulet vill jag minnas från tidigare bilar, har fransmännen hittat på ett eget system tro?

Felkoder är 6A1F, 5120 och 2161 vilka alla hänvisar till Peugeot "instruktionsbok" i min OBD läsare, något som aldrig tidigare visats av den.
Internet ger inga svar på de specifika koderna heller.

En obehaglig tanke är att styrenheten för ABS ballat ur då hastighet visas på ett hjul som inte är inkopplat, och inte alls på det andra oavsett hur kablarna kopplas.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#685 » 10:15:52, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller kan någon ha försökt bygla ihop givarsignaler vid kontakten till ABS-enheten?

En del bilar har ju ABS-givare med elektronik inbyggd, som spänningsmatas via tvåtrådssnittet och ger en fyrkantvåg ifrån sig. Jag har stött på det på en amerikansk GM-bil (vet dock ej vad märket eller modellen hette) och en Renault Laguna, båda från omkring '00.

Vad är det för fabrikat på Peugeotens ABS-system?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud (trådstartaren)

#686 » 11:34:02, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eller kan någon ha försökt bygla ihop givarsignaler vid kontakten till ABS-enheten?

En del bilar har ju ABS-givare med elektronik inbyggd, som spänningsmatas via tvåtrådssnittet och ger en fyrkantvåg ifrån sig. Jag har stött på det på en amerikansk GM-bil (vet dock ej vad märket eller modellen hette) och en Renault Laguna, båda från omkring '00.

Vad är det för fabrikat på Peugeotens ABS-system?

Är du synsk? :klia:
Precis vad som gjorts :aaargh:

Kan det ha hetat Teves? Eller var det airbagen... ( som jag f.ö inte kom åt med min OBD ) :klia:

Bild

Även airbagsystemet har påverkats av den lille hemelektrikern, fast här hade jag tur att det bara var standardfelet med ärg i kontaktstycket under passagerarstolen. Lampan slocknade som den ska efter att kontakterna tagits isär och satts ihop igen.

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#687 » 17:34:19, 01-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#688 » 09:14:24, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:
torbjorn_forsman skrev:Eller kan någon ha försökt bygla ihop givarsignaler vid kontakten till ABS-enheten?

En del bilar har ju ABS-givare med elektronik inbyggd, som spänningsmatas via tvåtrådssnittet och ger en fyrkantvåg ifrån sig. Jag har stött på det på en amerikansk GM-bil (vet dock ej vad märket eller modellen hette) och en Renault Laguna, båda från omkring '00.

Vad är det för fabrikat på Peugeotens ABS-system?

Är du synsk? :klia:
Precis vad som gjorts :aaargh:

Kan det ha hetat Teves? Eller var det airbagen... ( som jag f.ö inte kom åt med min OBD ) :klia:

Bild

Även airbagsystemet har påverkats av den lille hemelektrikern, fast här hade jag tur att det bara var standardfelet med ärg i kontaktstycket under passagerarstolen. Lampan slocknade som den ska efter att kontakterna tagits isär och satts ihop igen.

Bild


Jag byglade en gång ihop ABS-givarsignaler på en Citroën BX där en bakre givare var trasig, nya orimligt dyra och det var omöjligt att få loss en givare i helt skick från någon skrotbil. Det var ett tidigt ATE ABS-system (samma generation av styrenhet som på t ex Ford Scorpio och Saab 9000 från sent 80-tal), induktiva givare. Det visade sig att systemet inte gillade att man parallellkopplade två ingångar direkt, så jag fick sätta en transformator emellan (linjetransformator från en gammal fax, modem, telefonsvarare eller något liknande).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud (trådstartaren)

#689 » 09:42:43, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lösningen i det här fallet blev ett råd till ägaren att sälja den till någon som exporterar till Afrika där det inte är så noga med avgasrening och andra viktiga trafiksäkerhetssystem, då risken för höga reservdelskostnader var rätt närvarande. Speciellt sett till bilens värde och övriga skick.

Bara givarna bak + ev, ringar skulle med ebaypriser gå på 1000 lappen + arbete, sedan vet vi inte skick på ABS enheten eller ens om bilen var byggd med skivbromsar bak eller trummor då den är importerad med osäkert tillverkningsår.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

tronde

#690 » 17:24:37, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:eller ens om bilen var byggd med skivbromsar bak eller trummor då den är importerad med osäkert tillverkningsår.

Du kan prøve et søk med bilens VIN her. Denne siden viser originale delefilmer fra Peugeot

https://catalogs.ssg.asia/peugeot/?lang=en#

og Citroën

https://catalogs.ssg.asia/citroen/?lang=en#


Produksjonsdato for Peugeot og Citroën

https://bartebben.com/map/citroen-peuge ... umber.html

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se