Har tyvärr inte VIN tillgängligt för kontroll, VIn som anges på reg,nr sökning stämmer inte med sidan du länkade till.
Men länken sparas för kommande kontroller, tackar
Vi kommer säkert i en framtid att få se metanol som låginblandning men idag finns några hinder för ren metanol. Energivärdet är lägre än etanol och det krävs annan utrustning på fordon.
Giftighet och att metanol brinner med osynlig låga samt är starkt korrosivt/lackskadande gör att oljebolagen undviker metanolen.
Det kan tilläggas att processen för att tillverka förnybar metanol är bra mycket dyrare än etanolens motsvarighet och då vi redan idag ser att kunder avstår från E85 av prisskäl så är tiden inte riktigt mogen.
Per-Martin Roos, OKQ8
Iznogoud skrev:Tänk att folk fortfarande tror att etanolen förstör motorer.
Kan ingen med googlekonto kommentera och räta ut några märkliga påståenden om gummi och rostande förgasare.
Mattias_Edeslätt skrev:EDIT:
Ska lägga till att det jag har hört om metanol som bränsle är att det är mer aggressivt mot bland annat packningar och gummi som normalt sett används inom fordonsindustrin. Rätta mig gärna om det är felaktigt.....
Iznogoud skrev:Fyllde dragjeepens AC idag med fulgas, har fyllts fler gånger tidigare men tappar tryck ändå på relativt kort tid.
Fick hem en vakumpump i går som direkt provades på jeepen med stabilt vakum i +12 timmar, så varför läcker gasen ut?
torbjorn_forsman skrev:Iznogoud skrev:Fyllde dragjeepens AC idag med fulgas, har fyllts fler gånger tidigare men tappar tryck ändå på relativt kort tid.
Fick hem en vakumpump i går som direkt provades på jeepen med stabilt vakum i +12 timmar, så varför läcker gasen ut?
Förmodligen en läcka som drar ihop sig och tätar sig själv vid undertryck i systemet men fläks isär vid övertryck. Jag har haft en sån läcka i förångaren på en luftvärmepump, en spricka i ett kopparrör. Förmodligen frostskada - fullt med svallis utanpå förångaren som hade mosat ihop röret.
Det var inga problem för den att hålla vakuum länge, men om man fyllde den (med gasol bara för prov), så var fyllningen borta efter en timmes drift.
...eller ta ur varningslampan som på peggan häromdagenhåkan 13 skrev:bytte hjullager på en sån... då tändes den lampan... men han som ägde bilen var inte så bekymrad för det!!
han bokade bara tid på Toyotaverkstan för felsökning... men när verkstadskillen skulle ta bilen så hade lampan slocknat!!
så om din Priusägare har tur så kanske hans också slocknar...
Återgå till Medlemspresentation
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst