Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1905 inlägg • Sida 47 av 127
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#691 » 18:15:28, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr inte VIN tillgängligt för kontroll, VIn som anges på reg,nr sökning stämmer inte med sidan du länkade till.
Men länken sparas för kommande kontroller, tackar :thumme:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



tronde

#692 » 19:07:23, 02-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan være at bilen er produsert nær 2000. Det står at siden dekker fra 2000, men jeg vet at enkelte tidlige Citroën ikke vises der. Jeg har funnet delefilmer for flere norsk-solgte Citroën der, så siden er ikke kun for Asia.

Jeg har lite erfaring med Peugeot, men de har samme delenummer som Citroën hvis det er like deler, derimot har de ikke alltid samme prisen på de samme delene.

De har også samme WEB-portal for delesøk og informasjon, men den har jeg ikke har brukt siden de begynte å ta betalt.

For både Peugeot og Citroën er det koden for produksjonsdato som er viktig å ha. Alle delelistene oppgir fra-til intervall for den hvis de har endret deler i løpet av produksjonen. Den gir også ekte produksjonsdato som sier mer enn bare årsmodell. Når de skifter årsmodell kan variere veldig mye. Min XM som er årsmodell 1996 er for eksempel produsert 9. juni 1995, noe som er veldig tidlig på året.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud (trådstartaren)

#693 » 15:49:04, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://foliehatteniteckomatorp.blogspot ... halva.html

Tänk att folk fortfarande tror att etanolen förstör motorer.
Kan ingen med googlekonto kommentera och räta ut några märkliga påståenden om gummi och rostande förgasare.

Tänk att jag klarat mig från precis alla problem som sägs uppstå med etanolinblandning i bensinen trots att jag bara fulkonverterade min bilar genom slipade förgasarnålar eller utbytta spridare.

Min mest långtgående volvomotor ( B230A ) hade gått + 10000Mil på enbart E85 då jag sålde den, och om den inte är utbytt nu så tickar den fortfarande i en Röd Volvo Valp/Willys som idag ägs av någon i Svanskog, Värmland enligt internet.
( Kanske finns här då personen äger David Brown Brown DB 31 enligt samma internet )

Motorn drog inte en droppe olja trots alla Mil på farlig E85, och var väldigt snål på spriten också.
Läckte inget mer än valfri samtida original Volvo som enbart körts på Bensin.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias_E

#694 » 22:22:09, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej ,tack... Intelligensreserven är redan där, är ju något stolpskott som tycker att metanol vore att bättre bränsle för bilar jämfört med E85...

EDIT:
Ska lägga till att det jag har hört om metanol som bränsle är att det är mer aggressivt mot bland annat packningar och gummi som normalt sett används inom fordonsindustrin. Rätta mig gärna om det är felaktigt..... :shake_hands:

EDIT 2:
Visserligen ett 11 vår gammalt inlägg i debatten....
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-inte-kora-pa-metanol-1572
Vi kommer säkert i en framtid att få se metanol som låginblandning men idag finns några hinder för ren metanol. Energivärdet är lägre än etanol och det krävs annan utrustning på fordon.

Giftighet och att metanol brinner med osynlig låga samt är starkt korrosivt/lackskadande gör att oljebolagen undviker metanolen.

Det kan tilläggas att processen för att tillverka förnybar metanol är bra mycket dyrare än etanolens motsvarighet och då vi redan idag ser att kunder avstår från E85 av prisskäl så är tiden inte riktigt mogen.

Per-Martin Roos, OKQ8
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

QV_

#695 » 22:38:07, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Tänk att folk fortfarande tror att etanolen förstör motorer.
Kan ingen med googlekonto kommentera och räta ut några märkliga påståenden om gummi och rostande förgasare.


Nu har jag inte följt denna typ av diskussioner men ett problem som bensinen från 2008 gav mig var att min gummislang från 1962 såg ut som en spärrballong.
Visade upp bilen för en kund i Helsingborg. På väg hem så malde något i bakhuvudet att det inte såg rätt ut under huven.
Stannade vid en större Statoil en 5-10 mil norr om staden och öppnade huven.
Oppps! slangstumpen mellan förgasaren och bensinröret var X3 i diameter mot vad den skulle vara.

Fick köpa en 6-7 cm slang och byta på plats. Att åka de kvarvarande 50 milen med den slangen kändes inte som ett alternativ.
Förutom den insidenten har jag inte haft något problem med den nya bensinen, fast helt ärligt så tankar jag helst 98 oktan. Den är ju inte lika påverkad av tillsatser som 95 oktan. Fast lågfartsmunstycket från 62 är bytt till ett större för att kompensera soppans förändringar.

Jag foliehattar på andra områden istället :mrgreen:
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Iznogoud (trådstartaren)

#696 » 04:08:50, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket av ryktena om etanolens skadliga inverkan på gummislangar tror jag kommer från att Bensin lämnar ifrån sig en skyddande "harts" hinna inuti gummislangar som helt normalt spricker genom årens lopp, undantaget biltemas nuvarande slang som man kan höra spricka över natten...
Tankar man sedan Etanol så sköljer den bort den "tätande hinnan och läckaget är ett faktum, och naturligtvis är det etanolens fel.

Vem av oss som varit med på förgasarbilarnas tid har aldrig råkat ut för en torrsprucken och läckande bensinslang, långt innan Etanol var påtänkt som biodrivmedel?

Även 98 oktaning Bensin har ju idag låginblandning av Etanol, men bara 5% om jag minns rätt från sista 98 tankningen, så att helt undkomma etanolen tycks vara omöjligt om du inte separerar den ur den köpta bensinen.

Hydroscands slanglista visade också att en slang som är tillverkad för Bensin, tål också Etanol.
Det omvända var dock mer osäkert.
Har inte kollat vad som står i deras listor idag, men så stod det för 10-15År sedan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Göran Ekman

#697 » 08:34:06, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon i PV- klubben plockade ur gummi detaljerna ur en Zenit förgasare la dessa i burk med E-85, plockade ur dessa efter ett år? Han kunde inte se någon påverkan av gummidetaljerna.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#698 » 09:10:31, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:EDIT:
Ska lägga till att det jag har hört om metanol som bränsle är att det är mer aggressivt mot bland annat packningar och gummi som normalt sett används inom fordonsindustrin. Rätta mig gärna om det är felaktigt..... :shake_hands:


Absolut ren metanol är inte särskilt aggressiv mot sådana material som brukar förekomma i bränslesystem. Men absolut ren metanol blir alldeles för dyr i tillverkning för att vara intressant som fordonsbränsle (annat än möjligen i modellflyg- och motorsportsammanhang där man har råd att betala vad det kostar). Den metanol som går att sälja billigt, brukar vara förorenad av bl a diverse organiska syror (t ex myrsyra) och salter. Den är nog inte särskilt aggressiv mot gummi, men däremot kan den angripa de flesta metaller. Det finns goda skäl till att de FFV-bilar som tillverkades i USA i mitten av 90-talet innan man hade bestämt sig för om man skulle satsa på metanol (M85) eller E85 där, hade i stort sett alla metalldelar i bränslesystemet tillverkade av rostfritt stål. Och metanol brukar levereras i rostfria plåtfat till industrin.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud (trådstartaren)

#699 » 15:47:49, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brinner rätt rejält i Gävle nu, Stena Recycling på Fjällbacken sägs det.
Med tanke på hur mycket material de har ute på gården kan jag tänka mig hur fullt det är/var inne.
Jobbade där ett tag för några År sedan, och gott om utrymme är det ont om, och sopbilar rullar in konstant med mer material...

Vy från Gävle,

Bild

Vy från Sandviken,

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#700 » 19:37:36, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det bromsbyte på en gammal Prius, inga konstigheter egentligen förutom att en ilsket Röd varningslampa lyser om fel på bromssystemet.
Den lyste redan innan jag började skruva på bilen, så det var inget jag lagade sönder i.a.f...
Felkodsavläsning gav inget, el handbromsen kom jag inte åt med min OBD och instruktionsboken var till ingen hjälp då den bara sade kör ej mer, kontakta toyotaverkstaden...

Bilen bromsar i alla fall, och nivån i bromsvätskebehållaren är okej.

Hjälpte broder att byta en fjäder som gått av på hans XC60 också ca 2015 års modell, kvaliteten på Volvo tycks ha sjunkit lite sedan 2-740 tiden :klia:
Remskivan på vevaxeln såg ut att ha legat i saltvatten sedan titanic´s tid, och bulten till klämman runt fjäderbenet fick en ny mutter svetsas på för att kunna dra loss den efter att originalskallen drogs rund direkt trots ny 12 kantshylsa.

Samma lika med bulten till spindelleden, grov rost i gängorna och själva spindelleden väldigt svårövertalad att släppa taget från hjulspindeln.


Fyllde dragjeepens AC idag med fulgas, har fyllts fler gånger tidigare men tappar tryck ändå på relativt kort tid.
Fick hem en vakumpump i går som direkt provades på jeepen med stabilt vakum i +12 timmar, så varför läcker gasen ut?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

håkan 13

#701 » 19:53:42, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bytte hjullager på en sån... då tändes den lampan... :aaargh: men han som ägde bilen var inte så bekymrad för det!!
han bokade bara tid på Toyotaverkstan för felsökning... men när verkstadskillen skulle ta bilen så hade lampan slocknat!! :mrgreen:
så om din Priusägare har tur så kanske hans också slocknar... :vissla:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#702 » 21:21:01, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Fyllde dragjeepens AC idag med fulgas, har fyllts fler gånger tidigare men tappar tryck ändå på relativt kort tid.
Fick hem en vakumpump i går som direkt provades på jeepen med stabilt vakum i +12 timmar, så varför läcker gasen ut?


Förmodligen en läcka som drar ihop sig och tätar sig själv vid undertryck i systemet men fläks isär vid övertryck. Jag har haft en sån läcka i förångaren på en luftvärmepump, en spricka i ett kopparrör. Förmodligen frostskada - fullt med svallis utanpå förångaren som hade mosat ihop röret.
Det var inga problem för den att hålla vakuum länge, men om man fyllde den (med gasol bara för prov), så var fyllningen borta efter en timmes drift.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud (trådstartaren)

#703 » 21:47:58, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Iznogoud skrev:Fyllde dragjeepens AC idag med fulgas, har fyllts fler gånger tidigare men tappar tryck ändå på relativt kort tid.
Fick hem en vakumpump i går som direkt provades på jeepen med stabilt vakum i +12 timmar, så varför läcker gasen ut?


Förmodligen en läcka som drar ihop sig och tätar sig själv vid undertryck i systemet men fläks isär vid övertryck. Jag har haft en sån läcka i förångaren på en luftvärmepump, en spricka i ett kopparrör. Förmodligen frostskada - fullt med svallis utanpå förångaren som hade mosat ihop röret.
Det var inga problem för den att hålla vakuum länge, men om man fyllde den (med gasol bara för prov), så var fyllningen borta efter en timmes drift.

Är inne på den idén då jag haft andra ZJ som fungerat utmärkt i vakumläge, men som tappat tryck efter fyllning :aaargh:
Då hade jag förmånen att jobba på verkstad med AC utrustning, så det kostade gratis, men nu är det inte gratis längre :sad:
Får se hur länge den håller tryck nu, och försöka få tag på läcksökningsgrejor.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#704 » 21:50:12, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:bytte hjullager på en sån... då tändes den lampan... :aaargh: men han som ägde bilen var inte så bekymrad för det!!
han bokade bara tid på Toyotaverkstan för felsökning... men när verkstadskillen skulle ta bilen så hade lampan slocknat!! :mrgreen:
så om din Priusägare har tur så kanske hans också slocknar... :vissla:
...eller ta ur varningslampan som på peggan häromdagen :vissla:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

håkan 13

#705 » 08:13:20, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja plockat ur varningslampor har man ju gjort... :vissla: mest när man åkte Scorpio... och ibland så har man klippt kablarna och kopplat dom till oljetryckslampan... när billotteriet klagat på att ABSlampan inte tänds och släcks!!
men Priusen är väl så ny så dom kollar felkoder?? är det inte från 2001 på bensin och från 2004 på diesel??

har du provat att fylla ACn med spårningsgas?? då borde man ju se var det läcker...

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se