Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1903 inlägg • Sida 60 av 127
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

marve

#886 » 18:04:44, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Folksam, eller ska man säga Folkskam...
De tycks ha satt i system att djävlas med folk genom att först kräva att man meddelar dom en mailadress för digitala fakturor.
När griniga gubbar som undertecknad, som vill ha koll på papprena och pengarna, inte meddelade någon mailadress har de börjat med att INTE skicka ut någon faktura utan direkt skicka ut en sur påminnelse om missad betalning.

Idag kom 3e påminnelsen om missad betalning, men någon 1a faktura har aldrig synts till.

Kan i.o.f.s vara PostMord som slängt fakturorna i brännbart, men varför enbart folkskams fakturor?


Om du ringer kan dom ändra tillbaka så att du får räkningen på posten som förut, har själv begärt det och de var tydlingen inga problem. Jag fick ett brev om ändringen av räkning till e-post, ringde direkt så dom hann inte börja skicka ut något men för flera i bekantskapen blev det som för dig.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007



Iznogoud (trådstartaren)

#887 » 18:55:40, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändra tillbaka!?
Jag har aldrig begärt någon ändring ö.h.t.

I ett enkelt sinne kan man tycka att systemet enklast uppdateras av dom som VILL HA kontakt via mail, de som ej meddelar en mailadress fortsätter per automatik brevledes.



Hur vet man vilken koppling som är monterad i en Caddy utan att demontera växellådan först? :klia:

Caddy III 2008 1,9TDI BLS
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

marve

#888 » 19:29:12, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Ändra tillbaka!?
Jag har aldrig begärt någon ändring ö.h.t.

I ett enkelt sinne kan man tycka att systemet enklast uppdateras av dom som VILL HA kontakt via mail, de som ej meddelar en mailadress fortsätter per automatik brevledes.


För mig skulle dom ändra till räkning via e-post utan att jag fick något val. Tror att det var av miljöskäl (spara på papper) dom skyllde på (antagligen pga frankeringskostnad). Därav jag skrev att du kunde ändra tillbaka.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

robin.gustavsson

#889 » 21:46:02, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Folksam, eller ska man säga Folkskam...
De tycks ha satt i system att djävlas med folk genom att först kräva att man meddelar dom en mailadress för digitala fakturor.
När griniga gubbar som undertecknad, som vill ha koll på papprena och pengarna, inte meddelade någon mailadress har de börjat med att INTE skicka ut någon faktura utan direkt skicka ut en sur påminnelse om missad betalning.

Idag kom 3e påminnelsen om missad betalning, men någon 1a faktura har aldrig synts till.

Kan i.o.f.s vara PostMord som slängt fakturorna i brännbart, men varför enbart folkskams fakturor?
Folksam vägrar jag att ha å göra med sen några år tillbaka.
Hade en Impreza i min ungdom. Vid en årsförnyelse höjde dom försäkringen ett antal tusenlappar varvid jag ringer och bråkar. Då säger dom att dom ska kolla upp det och återkomma. Går väl en 14 dagar sen dimper första fakturan från Trafikförsäkringsföreningen ner. Det var ingen billig historia. Ringer Folksam igen. Nää du har ingen försäkring den är avslutad. Bussigt. Folksam tog inte på sig ett skit.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#890 » 00:18:10, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Hur vet man vilken koppling som är monterad i en Caddy utan att demontera växellådan först? :klia:

Caddy III 2008 1,9TDI BLS


Det vet man inte på 90- och 00-talsbilar, oavsett märke. Punkt slut. Det blir ALLTID fel om man beställer kopplingsdelar innan man har demonterat och undersökt vad som verkligen sitter där. Spelar ingen roll om det är en VAG, Volvo, Subaru, Peugeot eller något annat.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#891 » 07:34:31, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jojo, hade naturligtvis fel när jag skulle byta på min -10.
Har därför en liggandes om någon skulle behöva, dock till massivsvänghjul.
Dubbelmassesvänghjulet kostar mer än en komplett traditionell koppling med svänghjul.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Iznogoud (trådstartaren)

#892 » 09:49:09, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Iznogoud skrev:Hur vet man vilken koppling som är monterad i en Caddy utan att demontera växellådan först? :klia:

Caddy III 2008 1,9TDI BLS


Det vet man inte på 90- och 00-talsbilar, oavsett märke. Punkt slut. Det blir ALLTID fel om man beställer kopplingsdelar innan man har demonterat och undersökt vad som verkligen sitter där. Spelar ingen roll om det är en VAG, Volvo, Subaru, Peugeot eller något annat.
Du vet då hur man uppmuntrar en stackars mekaniker... :shake_hands:
Kompisen ( som sålde in mig som mek... ) ska höra med Bilmetro idag då han har kompisar där, så med oerhörd tur kanske de har svaret.
Det får bli en tur till Blå butiken också för inköp av verktyg jag dragit mig för att köpa i den bakhjulsdrivna tidseran, motorok och SAC verktyget.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#893 » 09:52:03, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:
Iznogoud skrev:Folksam, eller ska man säga Folkskam...
De tycks ha satt i system att djävlas med folk genom att först kräva att man meddelar dom en mailadress för digitala fakturor.
När griniga gubbar som undertecknad, som vill ha koll på papprena och pengarna, inte meddelade någon mailadress har de börjat med att INTE skicka ut någon faktura utan direkt skicka ut en sur påminnelse om missad betalning.

Idag kom 3e påminnelsen om missad betalning, men någon 1a faktura har aldrig synts till.

Kan i.o.f.s vara PostMord som slängt fakturorna i brännbart, men varför enbart folkskams fakturor?
Folksam vägrar jag att ha å göra med sen några år tillbaka.
Hade en Impreza i min ungdom. Vid en årsförnyelse höjde dom försäkringen ett antal tusenlappar varvid jag ringer och bråkar. Då säger dom att dom ska kolla upp det och återkomma. Går väl en 14 dagar sen dimper första fakturan från Trafikförsäkringsföreningen ner. Det var ingen billig historia. Ringer Folksam igen. Nää du har ingen försäkring den är avslutad. Bussigt. Folksam tog inte på sig ett skit.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
Hade du kört ner någon postlåda för den försäkringsansvarige?
Folksam har jag historiskt haft minst problem med, liksom IF + deras märkesförsäkringar ( i.e Ford ), Länsföräkringar och Stygg Transa... då kör jag hellre oförsäkrat!
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#894 » 12:48:44, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar bra...
Båda plåtfälgarna som fastsvetsade i naven, storslägga på insidan av fälgkanten löste det, INTE mitt första eller ens trettiosjätte val av lösning, men när inte ens ett 2M spett kan bryta loss fälgen...

Höger centrumbult också "fastsvetsad"
Centrumbult vs 3/4" mutterdragare 1-0
Centrumbult vs 1/2" dragskaft + rörförlängning 1-0 i dubbel bemärkelse då ledhuvudet på dragskaftet gick sönder :ohnej:

:svettas:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#895 » 14:56:26, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 styck växellåda demonterad :svettas:
Kopplingen rasad då en av armarna i tryckplattan gått av och ( gissar, men vart annars ta vägen? ) ramlat in i lamellen som fransats sönder då hela kopplingen ser "luden" ut :klia:

Nu :eat: sedan kopplingsdemontering om en 9MM 12 kantshylsa kan hittas i någon verktygslåda :klia:

Sachs koppling f.ö M228E tror jag den var stämplad.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#896 » 16:10:51, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Renrakat på ena sidan lamellen, inte undra på jag tyckte det var ludet runt kopplingen innan demontering.

Bild

1 av armarna spårlöst försvunnen, för nog borde det ha suttit en arm även där gluggen är nu?

Bild

Utan servicelyften och växellådslyften ( Biltema envisas med att kalla den för MC lyft :klia: ) hade jag aldrig gjort det här arbetet.
Motoroket slapp jag köpa då det fanns plats för en( 2 hopspikade 2x4" ) "stolpe" liggandes tvärs över motorrummet, med ett bagageband i en motorögla som höll upp motorn när växellådan togs bort.

SAC verktyget för kopplingsbytet vet jag inte om jag kan slingra mig ur att behöva köpa, känns som om det tar längre tid att hitta på något eget sätt att spänna ihop kopplingen än öppna plånboken trots den svidande känslan av pengar som fladdrar iväg.

Vad i kopplingen är det som är "självjusterande" som man riskerar sätta ur spel om man monterar den som vanligt?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

marve

#897 » 20:56:57, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bildgooglar ser en del tryckplattor ut så. :uupps: :klia:

Bild
Bild
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Iznogoud (trådstartaren)

#898 » 21:52:46, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De va de jävligaste, som Hasse Alfredsson sa...
Vadan nyttan med en tandlös tryckplatta? :klia:

Då uppstår ju frågan hur ena sidan av lamellen kunde vara renrakad, medans den andra såg helt ok ut, utan att något trasslat in sig i mekaniken?
Den saknade fjädern var min absoluta tanke som orsak.

Lamellcentrumet satt vinklat nedåt 12 -> 6 då lådan tagits bort, tänkte inte på det då annat än att kanske ingående axeln i lådan brytit till centrumet vid demontering. Var ju inte generöst med utrymme för lådan med framvagnen kvar mot karossen, så lite vaselin och våld, som brukligt, blev använt.
Med lådan på golvet rörde sig hävarmen löst och ledigt som den skulle, vilket den INTE gjorde vid det initiala arbetet med slavcylindern.

Så något med tryckplatta/lamell måste redan ha suttit snett innan lådan togs bort, därav det skeva lamellcentrumet med lådan borta.

Men hur kan det ske under färd, och urkoppling enligt föraren till kompisen till mig...?

Sprängt en koppling har vi väl alla gjort, ( eller? ) men då har det varit rent hus överallt, inte bara på en sida av lamellen :klia:
Och varför skev...

Nu blev det besvärligare...

Hur som, så är ny koppling och nytt svänghjul beställt av ägaren, det gamla dubbelmassesvänghjulet låter som en klafsande stövel i ett kärr när man vrider på det. Och de 2-3 kugg som Sachs tillåter i spel är mer 5-6 kugg om man är försiktig...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#899 » 12:55:14, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besökte Blå butiken då det ändå var en gävleresa intvingad p.g.a nederbörd, och jag skulle väldigt gärna vilja vara en fluga på väggen på chefernas kontor när de värker fram nya ideér för hur butiken ska utformas varuexponeringsmässigt.

Jag är ingen designer eller logistiker utbildningsmässigt, men mer logisk ordning måste gå att få genom att köra hela butiksbyggnaden i en torktumlare med hyllor, varor och allt.

Olika varugrupper huller om buller, varugrupper som är lika och har artikelnummer i följd placeras lik förbannat INTE i nummerföljd i hyllan.
Letade i 20 minuter efter en hylssats som hade en 12 kants 9MM hylsa, eller E11 på biltemas multispråk ( ska tydligen passa massa olika skallar enligt reklamen, köpte på vinst och förlust för test då skallarna på skruvarna som håller tryckplattan är just 9Mm 12 kant. ) innan jag fann den långt från intilliggande art,nr och likvärdiga varor. Omärkt på hyllkanten dessutom :ohnej:

Försökte scanna av butiken i övrigt men gav upp då det inte gick att se någon logik i upplägget.

Närmast ingången låg snökäppar.
Vem vill spontanköpa och släpa långa, rangliga snökäppar genom hela butiken om man nu skulle vilja strosa runt och tro sig ha tur att hitta det man egentligen ville köpa,närmast kassan?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Göran Ekman

#900 » 13:51:52, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var vissa logik problem på BT i Uppsala i torsdags. Min upplevelse var snarlika Iznos. Sedan finns det ett intressant fenomen till prylar som ligger i fel fack. Man måste kolla noga på etiketten när man plockar något.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se