Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1909 inlägg • Sida 81 av 128
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Bengt Erik Eriksson

#1201 » 21:26:02, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Killgissar på luckor för höns i tre voljärer.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Iznogoud (trådstartaren)

#1202 » 18:46:25, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har under några veckors tid transplanterat nya fram och bakaxlar på en lekjeep jag köpte förra året då tidigare ägare tyckt det varit roligare att köra i leran än serva bilen efter lerkörningarna. Kastpassning är ett väl beskrivande ord på pinjonglagringarna + att axlarna var inkontinenta som en Fågel ovanför en nytvättad bil.

Fram tills idag har det väl inte varit några direkta problem med axelskiftningarna, men idag uttalades ord och meningar som inte brukar uttalas, över tidigare ägare :aaargh:
Den gamla axeln var svetsdiffad, vilket normalt inte är ett bekymmer, men här har de även svetsat fast axeln som håller ihop solhjulen i diffen, vilket gör att det inte går att demontera drivaxlarna och därmed bromsokshållarna som jag redan sålt men inte levererat = problem :help: :hotar2:

Vad för idiot svetsar fast just den del som måste kunna demonteras för att ö.h.t kunna demontera axeln, speciellt då en svetsdiff ger stora påfrestningar på drivaxlarna som kan gå av?

Drivaxlarna sitter fastlåsta med C clip inuti diffen, vilket gör att axeln måste tas bort för att kunna skjuta in drivaxlarna något så C clipet kan pillas bort och drivaxeln dras ut/demonteras. Men här har hela konstruktionen överlistats av idiot som helt sonika svetsade fast den enda del som måste kunna demonteras för att laga/renovera/demontera axeln :ohnej:

Bild

Bild

Bild

Bild

Då axeln ändå sågs som skrot av mig ( ...och skräp från början av övriga offroadvärlden Dana 44A= stålaxelrör infästa i ett aluminum diffhus vilket vid belastning på hjulen kan vrida axelrören i diffhuset så pinjongvinklarna blir väldigt underliga ) togs stora rondellen fram, och axelrören och drivaxlarna helt enkelt kapades av.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mats i Myrhult

#1203 » 20:36:53, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsaren var förmodligen påhejad av en kompis med orden - "det är lysande Sickan, strålande!"
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Iznogoud (trådstartaren)

#1204 » 20:11:49, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema närmar sig mer och mer namnbytet till Hem & Fritid :ohnej:
Gjorde för flera År sedan i ordning en sortimentask med bromsnipplar som fylldes med de nipplar jag faktiskt förbrukade, och varje fack fick storlek och p/n hos ex,vis Biltema noterat.
Nu när 3/8-20 facket skulle fyllas på noterade jag, och en förvånad butikssäljare att det p/n utgått utan hänvisning.
Vid allmän sökning på bromarörsnipplar fanns endast lösa skarvnipplar och en dyr sortimentask ( 850Kr ) kvar i deras sortiment.

Kollade runt och fann några nätshoppar som sålde dessa nipplar för 20Kr styck, men fann även Trodo.se som sålde dom för 6Kr styck, så där kommer nog en önskelista fyllas i med en näve nipplar utöver diverse bilreservdelar som behövs.
En jeepkompis lade direkt en order åt mig att beställa på 10 nipplar om 6Kr priset stämmer. En lokal USA bildelshandlare tar 40Kr styck för samma nippeldimension :svettas:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#1205 » 21:57:18, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en sats med ett hundratal bromsrörsnipplar för nästan ingenting på Wish för något år sen. Behövde en enda nippel med en udda gänga som råkade finnas i den satsen (7/16-24 eller vad det nu var för någonting), men satsen blev billigare än att köpa en enstaka nippel över disk. Att sedan alla nipplarna kom osorterade i en och samma påse fick man väl ta för det priset.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud (trådstartaren)

#1206 » 09:39:01, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suck!
Först sabbar verktygsboden sin hemsida, och nu är Ad bildelars res,katalog som varit ett under av tydlighet/sökbarhet förstörd av någon som tydligen gillar att scrolla 2 artiklar i taget :ohnej:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1207 » 15:35:37, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramlade in en bil som lät illa på tomgång enligt felbeskrivning av en ej motorintresserad bilägare:klia:
Hördes direkt att en remskiva kved och gnisslade högljutt, lätt fixat trodde jag och säkert de flesta andra.

Bild

Ljudet kom från AC kompressorn där både lagret och magnetkopplingen uppnått och överskridit sin livslängd, enkelt fixat var tanken efter att ha fått använda avdragaren för att lossa lager/koppling från kompressorn.

Men enkelt blev snabbt svårt då Momentum ruskade på huvudena och beklagade sig över att dessa lager tydligen var "låsta" till tillverkarna av kompressorer, och gick inte köpa lösa :ohnej: "köp ny kompressor" var deras förslag.

Lösningen blev istället att köpa en multirem till likadan bil fast utan AC, inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Men turligt nog var AC´n ur funktion sedan tidigare så ägaren var van med varm bil :svettas:
Men hade den varit hel och fungerat så hade det blivit en rejäl smäll i plånboken bara för ett lättbytt, trasigt lager á X hundra kronor :aaargh:

Laga det gamla, köp inte nytt säger de... :aaargh:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1208 » 17:35:21, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Benämning på lagret 30BD40DUMF6
Jag får bara en massa ryska träffar vid sökning, + en utgången artikel hos Amazon.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#1209 » 17:48:26, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sökte en gång på ett lager till en AC-kompressor (tvåradigt spårkullager), och det visade sig att samma lager förekom som hjullager på någon japansk småbil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#1210 » 19:57:48, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan Du inte mäta lagren och söka på det istället? Benämningen är ju bara tillverkarens nummer, och en annan tillverkare använder ett annat nummer för motsvarande lager.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

rospigg

#1211 » 21:29:22, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röstberg & Bengtsson (Numera nerköpta av Brammer) är förbaskat duktiga på att få fram grejer, även "ritnigslager" kan dom få fram emellanåt.

"Från och med den 1/1/2015 har följande företag bytat namn till" står det när man söker Röstberg & Bengtsson.
"Bytat" Är det ett barn som knåpat ihop den texten, tro? :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Iznogoud (trådstartaren)

#1212 » 21:34:13, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Kan Du inte mäta lagren och söka på det istället? Benämningen är ju bara tillverkarens nummer, och en annan tillverkare använder ett annat nummer för motsvarande lager.
Man tycker det, men de 2 killarna jag talade med var väldigt tydliga med att det inte skulle finnas något lager att få tag på. Fler än jag hade tydligen frågat efter lager till AC kompressorer.
Pillade sönder en magnetkoppling till en Jeep och där satt ett likadant lager, men i en aningens mindre storlek.

Vad skulle ett sådant lager behöva stå ut med i axiell belastning, RPM och temperatur?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1213 » 21:38:22, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Röstberg & Bengtsson (Numera nerköpta av Brammer) är förbaskat duktiga på att få fram grejer, även "ritnigslager" kan dom få fram emellanåt.

"Från och med den 1/1/2015 har följande företag bytat namn till" står det när man söker Röstberg & Bengtsson.
"Bytat" Är det ett barn som knåpat ihop den texten, tro? :uupps:
Sörlänningar använder väl det ordet?
I Sandviken säger de läker om något som läcker, ex,vis en droppande kran.
Jag brukar till deras irritation svara att jamen då blir det bra snart ( som i ett sår som läker ihop :mrgreen: )
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mats i Myrhult

#1214 » 21:58:18, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:
"Bytat" Är det ett barn som knåpat ihop den texten, tro? :uupps:


Byttat säger skåningarna och då är det sällan något kärl inblandat i operationen. :mrgreen:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

torbjorn_forsman

#1215 » 22:06:25, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:
PeterR skrev:Kan Du inte mäta lagren och söka på det istället? Benämningen är ju bara tillverkarens nummer, och en annan tillverkare använder ett annat nummer för motsvarande lager.
Man tycker det, men de 2 killarna jag talade med var väldigt tydliga med att det inte skulle finnas något lager att få tag på. Fler än jag hade tydligen frågat efter lager till AC kompressorer.
Pillade sönder en magnetkoppling till en Jeep och där satt ett likadant lager, men i en aningens mindre storlek.

Vad skulle ett sådant lager behöva stå ut med i axiell belastning, RPM och temperatur?


Lagret som jag lyckades identifiera som ett hjullager, satt i en AC-kompressor till antingen Jeep ZJ eller Chrysler Grand Voyager GS.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se