Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Nybliven traktorägare

8 inlägg • Sida 1 av 1
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Temin (trådstartaren)

#1 » 22:29:59, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag bor i Jämtland och fick äntligen ett banklån så jag kunde köpa mig ett hus och komma ifrån det hemska lägenhetslivet.
Har haft många olika jobb jag också utan att komma på vad jag vill "bli". Strax innan 40 så började jag jobba till sjöss och har varit motorman sedan dess. Inte drömyrket det heller men den sammanhållna ledigheten mellan törnarna är guld värd, så helt klart det bästa yrkesvalet hittills.

Fick tag i ett fint och välbyggt hus från tidigt 60-tal. Tegelfasad, eternittak och helgjuten källare! Helt underhållsfritt!! ...nja. Taket och fasaden är i prima skick än iaf. Bland annat så skulle jag behöva dränera huset och har sökt efter grävare/traktorgrävare i många år. Det har inte varit någon panik, det tränger in lite fukt i källaren på våren/sommaren. Men inget extremt.

De objekt jag funnit på Blocket har varit för dyra eller för dåliga/ointressanta eller för långt bort. Men slutligen fick jag tag i en som jag blev förtjust i, till rätt pris och som dessutom bara var 3 mil bort!

En BM35 ombyggd av banverket(?) till grävare.

Bild

Lite läckage här och var, men fullt användbar och trevlig :)

10 personer gillar det här inlägget.
Temin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:57, 22-09-2022
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM35



Mattias_E

#2 » 22:45:05, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad härligt. Välkommen hit.

Tuff maskin, har du lite bakgrund på den eftersom du vet att den har en karriär inom Banverket?
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

valberga

#3 » 22:53:04, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen i gänget :shake_hands:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Manne Johansson

#4 » 07:46:58, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjömanslivet är inte fel!! själv varit på sjön i 7,5 år!! ledigheten väger upp det med råge!!
vart går turerna hänn?? o vilket rederi??

MVH Manne!!
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

tortap

#5 » 08:41:45, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du börjar med dräneringen. Redan i höst faktiskt. Se över takavrinningen, se verkligen till att fallen går åt rätt håll och det inte läcker igenom i några skarvar. Led bort dagvattnet långt från huset, inte ut i hörnen med nån liten sketen ränna. Se till att det är fall på marken bort från huset överallt och inga rabatter nära huset och inte grus utan täta massor på toppen. Och nu har du en traktor, fast lite liten kanske men tänk på var du lägger snö och skotta bort snöhögar på våren så de inte ligger vid huset i alla fall. Inte säkert du behöver dränera om allt det funkar sen.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Temin (trådstartaren)

#6 » 16:43:25, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Vad härligt. Välkommen hit.

Tuff maskin, har du lite bakgrund på den eftersom du vet att den har en karriär inom Banverket?


Tack! Dessvärre inte mycket information. Förre ägaren trodde(?) den gått på järnvägsräls då styrstoppen var ersatta med fastsvetsade bult. Jag vet inget mer :p

Manne Johansson skrev:Sjömanslivet är inte fel!! själv varit på sjön i 7,5 år!! ledigheten väger upp det med råge!!
vart går turerna hänn?? o vilket rederi??

MVH Manne!!

Mellan Nynäshamn och Rostock, rederi Hansa Destination. Innan dess har jag hoppat runt på: Isbrytarna, Birka Paradise och Peter Pan! Vart jobbar du? :)

tortap skrev:Innan du börjar med dräneringen. Redan i höst faktiskt. Se över takavrinningen, se verkligen till att fallen går åt rätt håll och det inte läcker igenom i några skarvar. Led bort dagvattnet långt från huset, inte ut i hörnen med nån liten sketen ränna. Se till att det är fall på marken bort från huset överallt och inga rabatter nära huset och inte grus utan täta massor på toppen. Och nu har du en traktor, fast lite liten kanske men tänk på var du lägger snö och skotta bort snöhögar på våren så de inte ligger vid huset i alla fall. Inte säkert du behöver dränera om allt det funkar sen.

Tack för tips! Uppskattas! Takavrinningen går just nu rakt ner i hörnen och leds bort en bit med sketna "temporära" rännor :p Jag har en sluttande tomt och ett "sutteräng"-hus så avledning borde inte vara så svårt. Rabatter fanns vid köpet men de har jag avlägsnat. Jag tror inte det finns någon dränering alls från början. Grunden verkar vara målad med någon asfalt. Överväger att isolera källaren utifrån också. Det är lite kallt 15-16 grader, med full värme på vintern. Sval och skön tillflykt på sommaren dock! Eventuell dränering kommer ske först nästa år, så jag får fundera och utvärdera lite mer tills dess.

Lite mer detaljer och bilder på/om traktorn!

Lyften är en Nyca-Lyft typ: Tuna, enligt märkplåt. Jag har ingen erfarenhet alls om lyftar och grävaggregat så det säger mig ingenting :p
Bild

Någon tidigare ägare har kapat bort "strävor" efter att ha uppgraderat(?) med större kolvar. Och "fusklagat" vartefter det gått sönder :/ Får nog bli lite översyn innan jag törs använda den seriöst.
Bild
Bild
Bild

Hydraulpumpen är utbytt mot en axeldriven, som monterats fram på traktorn. Inte mycket kvar av grillen :/
Bild
Bild

Grävaggregatet saknar märkplåten så jag har ingen aning om vad det kan vara för typ.
Bild

Denna har inte heller klarat sig skadefri genom livet, men har fått lite seriösare lagningar. Ett exempel är stödbenet här som lagats med en liten 2tums "plåtbit" :)
Bild

Men just nu håller jag på att se över vattenpumpen pga. vattenläckage. Och generatorn tänkte jag kolla status på lagren i då den skrapar lite. Jag har ingen erfarenhet av likströmsgeneratorer så det kanske bara är kolen som hörs. Men känns bättre att vara säker. Den hörs inte under drift utan när man snurrar manuellt på den.
Temin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:57, 22-09-2022
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM35

MekJan

#7 » 17:32:14, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävaggregatet är ett Hymas 3 ungefär 1964 års modell . :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Temin (trådstartaren)

#8 » 17:04:40, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Grävaggregatet är ett Hymas 3 ungefär 1964 års modell . :grin:


Tack för informationen! :)

tortap skrev: Och nu har du en traktor, fast lite liten kanske


Nja, jag har bara kört en T24 tidigare så denna känns stor och mäktig!! :cool: men allt är ju relativt XD

Tog isär vattenpumpen idag. Tyvärr inga bilder på det. Jag tog för givet att vattenläckaget kom från pumpen men kollade inte så noga. Det kan ha varit packningen lika gärna; den såg hemmagjord ut. Men måste jag ändå bort med pumpen så är det ju bäst att överhala den, tycker jag. Det visade sig vara mycket fräscha lager i. //EDIT: tog bort en tankevurpa om ett lager!!

Tog isär generatorn idag också. Kolen var fina men lagren var rätt så torra och föll isär av sig själv :/ Jag är ingen lagerexpert så kanske det är meningen att de ska vara så lätt delbara för att man ska kunna fetta om dem? :p



Bild
Bild
Temin
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:57, 22-09-2022
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM35


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se