Lite bilder från
fjäder och hjullagerbyte på en V50
Besiktningen anmärkte på ojämn bromsverkan bak, men missade att båda fjädrarna bak var av.
På youtube såg det enkelt ut att byta fjädrarna, det var det INTE
Båda skruvarna som håller bärarmen i balken bak satt som berget, och att få upp bärarmen med en ny fjäder med 2 varv extra mot den som demonterades var inte helt enkelt utan att tumma på säkerheten...
Kändes sisådär att med felanvänd fjäderkompress och en pelardomkraft ståendes på en hög brädbitar och div, metallskrot trycka upp bärarmen på plats igen så skruven kan monteras
Efter att första fjädern var bytt tänkte jag att det fick räcka med äventyr, tills jag såg att även den andra fjädern var av och måste bytas den med

Nåväl, ett hjullagerbyte fram är ju enkelt och kan inte gå fel...
Hmm, för att släppa bärarmen måste skruven tas bort, men där sitter ju ett AC rör i vägen
Plan B alltså...

En kofot i hålet på bärarmen och en alltför välväxt Izno i andra änden övertygade bärarmen om att stretcha nedåt såpass att spindelleden kunde lossas så att hjulspindeln kunde dras av fjäderbenet och tas med till arbetsbänken.
Bromsok mm, ABS
kabel, styrstag och
drivaxel också släppt.

Urpressning av det gamla hjullagret med hjälp av biltemas pressplatta ( rekomenderas att ha i varje garage

)
Viktigt att tänka på är att i spindeln sitter en ABS givare som inte kan demonteras enkelt, varför jag i detta fall pressade på lagrets innerbana i.s.f ytterbana då det förra gången jag gjorde samma arbete kostade mig en ABS givare då det slitsade pressverktyget tog med sig den samtidigt som lagret trots slitsen

Ipressning av nytt
hjullager med hjälp av specialverktyg avsett för dessa hjullager, även detta från Blå butiken.

Lite presshjälp underifrån för att få spindelleden på plats, och hålla den still medans dess
mutter drogs åt.

Vek styrled
Löstes med hjälp av pelardomkraften under styrleden så att den hamnade i spänn medans muttern drogs åt.