Då min -95a ZJ Jeep närmar sig veteranstatus bes, och skattemässigt börjar jag se över den för ev, besiktning.
Främst är det en lysande airbaglampa som behöver åtgärdas, men som
lever sitt egna liv.
Klockfjädern har bytts tidigare då den varit trasig så jag trodde att det var en enkel sak att släcka lampan även denna gång.
Men nej då, lampan lyser ändå efter byte av klockfjäder.
Har ny provbytt samtliga komponenter i airbagsystemet, likväl lyser lampan
Utsatt kablage från e,vis krocksensorerna i fronten kollade så att de är hela, dock ej uppmätta.
Det enda som inte är bytt är instrumenthuset, men att det skulle krypa
ström till airbaglampan enbart utan andra konstigheter lär väl ses som mycket ovanligt
På ämnet Jeep, den Jeep som tappade oljetrycket för en tid sedan har nu sporadiskt oljetryck.
Felet är tydligen att tidigare ägare badat för djupt i lerpölarna, och fyllt motorn med lervatten. Något jag konstaterade redan vid köpet och trodde mig ha åtgärdat med oljebyte som första åtgärd efter köpet.
Inga tecken på dåligt oljetryck har visat sig under de provkörningar jag gjort, inga långa, men tillräckligt för att det borde ha visat sig med tanke på hur fort oljetrycket försvann nu.
Slutar väl med motorbyte, men hoppet är det sista som överger offroadern sägs det... Så jag fortsätter väl byta filter och
olja några gånger till