Iznogoud´s bil och livtråd

Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...
Användarens profilbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF35
Sverige

Re: Iznogoud´s bil och livtråd

Inlägg av Mikkel »

Det var intressant att läsa att man kan separera papper från plast genom att lösa upp papperet med varmvatten, det var ju bra. Dock ska vi ju minimera plastanvändningen som tex att ersätta plastpåsar med papperspåsar.

Plast är annars ett bra material, tex till fritidsbåtar och slickepottar. Men ett elände när det hamnar i havet och grundvattnet som mikroplaster. Så jag kan ju förstå att man vill att korken ska sitta fast och följa med flaskan även om konstruktionen upplevs korkad.

Som liten skogsägare tycker jag att det är bättre att använda papperspåsar, då får jag bättre avsättning för mina skogsprodukter. :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !
QV_
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
Sverige

Inlägg av QV_ »

Problemet med återvinningen är att "plastförpackningar" inte är en återvinning av plast utan återvinning av "engångsförpackningar av plast".

Så om jag köper något i en blisterförpackning så skall jag lägga den i "plastförpackningar" men om CD skivan blir repig eller om dess fodral spricker då skall det ner i "övrigt avfall" som förbränns.
Om jag lägger den i plastförpackningar så kommer soppfirman säga "kolla en ÄTA" nu måste vi fakturera för felaktigt material i påsen.

Lägger jag blisterförpackningen i "övrigt avfall" så får jag betala för både förbränningen av förpackningen och återvinningen av förpackningen.

Så firman som säljer mjölken betalar för återvinningssystemet (alltså du/vi betalar)
Soppförbränningen betalar vi också för
Lägger man fel produkt i "återvinning" så kostar det också pengar
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
Användarens profilbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69
Sverige

Inlägg av Bengt Erik Eriksson »

tronde skrev:
Bengt Erik Eriksson skrev:Ni vet väl att man kan vika runt korken till det snäpper till? Då stannar den i 45 grader ifrån öppningen istället för över hålet. Samma sak med korkarna på PET flaskorna.
Hvorfor ikke vri den 180 grader, og rive den helt av? Tar maks to sekunder. Jeg har fortsatt tilgode å møte en kork som ikke er enkel å rive av uten bruk av store krefter.
Därför att jag inte vill, du gör som du vill men att slita bort korken tycker jag bara är fullständigt onödigt. Men en "riktig raggare" kastar ju ut korken från sjuttiofemman genom sidorutan genast och när flaskan är tom går den ju samma väg :blinkis:
Somliga är så fattiga att pengar är det enda de har.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

Inlägg av Göran Ekman »

För egen del kan jag se vissa fördelar med att korken sitter fast på förpackningen, den försvinner inte för mig , sparar tid när jag slipper leta efter korken.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Användarens profilbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mats i Myrhult »

Problemen med nya korkarna är minimala.
Utan risk, ingen chans!
Användarens profilbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF35
Sverige

Inlägg av Mikkel »

Ja jag antar att man vänjer sig och lär sig hantera korkarna. Det var inte lätt att lära sig knyta skorna första gången heller, nu går det av sig själv.

Man har ju suttit i bilen och kört några gånger med en flaska läsk och tappat korken på golvet, då hade man önskat att korken satt fast.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarens profilbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot
Sverige

Inlägg av Iznogoud  (trÃ¥dstartaren) »

Idag löstes troligen omedvetet ett missljudsproblem jag haft i bakaxeln på jeepen en längre tid, då ett helt annat missljudsproblem i framaxeln som tilltagit i känsla och ljudnivå.
Helt otroligt om ett mindre fel i framaxeln kan orsaka ett stort fel/missljud i bakaxeln, men mycket tyder på att så är fallet :klia:

http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 94#p503894
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarens profilbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
MF 575-77
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69
Sverige

Jag tror om det var hjulbytet som var lösningen. Körde själv på en såndär mobil fartguppskorv i lite för hög fart med voyagern en gång, hördes/kändes att det var obra, började knäppa lite nu och då och lite tilltagande, ett par veckor och många mil senare, 200 m hemifrån kom det karakteristiska ljudet vav hjul som går på lösa bultar. Tog mig ledigt hem och drog åt höger framhjul, utan skador blev problemet löst. Jag borde j dragit åt bultarna som rutinåtgärd men knäppandet tolkade jag som något i upphägningen.
Så mina tjugofem öre är att ditt hjul också rörde sig på navet när det knäppte..
Användarens profilbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Sverige

Bytt drivaxlar, kollat diffdrev/lameller, bytt hjullager, kontrollerat bromsar, kört utan bromsok... Tror nog att lösa hjulmuttrar hade märkts vid någon av alla hjuldemonteringar som gjorts sedan missljudet uppstod.
Användarens profilbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
MF 575-77
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69
Sverige

Tur jag inte satsade mer än tjugofem öre då :mrgreen:
Användarens profilbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Sverige

Vid hemfärd efter 16 var det skönt att köra i södergående fil på E4 norr om Gävle då norrgående hade 2 fordonsstopp på ca, 1Km enfilig vägsträcka.
Först en lastbil med framdäcksexplosion VF, det såg ut att saknas en del karosseridelar runt hjulhuset så föraren torde ha behövt byte av underkläder misstänker jag. En bit bort stod en personbil i vägkanten med varningstriangeln ett fåtal metrar bakom bilen. Gott om tid för upphinnande trafik att notera hindret... :ohnej:

Sedan var det kilometervis med kö som påfylldes konstant :help:
Användarens profilbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Sverige

:aaargh:
Så är man tillbaka i a-kassans jobbhatande misär efter en underbar tid hos jobbuppmuntrande Försäkringskassan.
Det är straffet för att ha arbetat för mycket under arbetslösheten.
Användarens profilbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Sverige

Oftast blir man upprörd över mångas beteende i trafiken, men idag utbrast jag i ett gapskratt :mrgreen:

En förare framför mig gjorde ett livsfarligt fel, nej han körde inte för fort, och lärde ett par gående att bilar stannar för att släppa dem över vägen trots avsaknad av övergångsställe vilket stoppade upp bakomvarande trafik.
Jag tutade på föraren för att få honom att flytta på sig så trafiken kunde rulla igen vilket inte uppskattades då föraren ägnade mig mer uppmärksamhet hängandes ut genom det nervevade fönstret, än trafikmiljön framåt, vilket gjorde att han körde på och upp på en refug :skratta3:

Vet inte om det blev några skador, men hjul och upphängning brukar inte må bra av vassa kanter.

En trafiklärare gjorde samma sak med mig som passagerare vilket jag ifrågasatte, svaret han hade var att vi hade ju inte bråttom och kunde vara snälla och släppa de gående över vägen.
När jag frågade vad som händer när någon som inte tänker stanna mitt på en väg och släppa över gående där inget övergångsställe finns, och de gående nyss lärt sig att bilar stannar blev det lite lorrystämning i bilen. Tänkte inte på det...
Användarens profilbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Sverige

Iznogoud skrev: :myzsko: Då min -95a ZJ Jeep närmar sig veteranstatus bes, och skattemässigt börjar jag se över den för ev, besiktning.
Främst är det en lysande airbaglampa som behöver åtgärdas, men som lever sitt egna liv.

Klockfjädern har bytts tidigare då den varit trasig så jag trodde att det var en enkel sak att släcka lampan även denna gång.
Men nej då, lampan lyser ändå efter byte av klockfjäder.

Har ny provbytt samtliga komponenter i airbagsystemet, likväl lyser lampan :ohnej:
Utsatt kablage från e,vis krocksensorerna i fronten kollade så att de är hela, dock ej uppmätta.

Det enda som inte är bytt är instrumenthuset, men att det skulle krypa ström till airbaglampan enbart utan andra konstigheter lär väl ses som mycket ovanligt :klia:

På ämnet Jeep, den Jeep som tappade oljetrycket för en tid sedan har nu sporadiskt oljetryck.
Felet är tydligen att tidigare ägare badat för djupt i lerpölarna, och fyllt motorn med lervatten. Något jag konstaterade redan vid köpet och trodde mig ha åtgärdat med oljebyte som första åtgärd efter köpet.
Inga tecken på dåligt oljetryck har visat sig under de provkörningar jag gjort, inga långa, men tillräckligt för att det borde ha visat sig med tanke på hur fort oljetrycket försvann nu.

Slutar väl med motorbyte, men hoppet är det sista som överger offroadern sägs det... Så jag fortsätter väl byta filter och olja några gånger till :buga:
Såhär några månader, filter och oljebyten senare så är motorn ren invändigt men tappar oljetryck när driftstemperatur uppnåtts :aaargh:
Har bytt oljepump på prov samt monterat en hemknackad, tunn papperspackning mellan pump och motorblock då det inte tycks finnas det original på dessa V8:or, Finns dock alltid med i illustrationerna när man tittar på nya oljepumpar.
Oljepumpen jag monterade kom från en gammal -70 tals 318 V8 så den var lite ojämn i tätningsytan, därav packningen.

Oljetrycket blev lite bättre men droppar ner till 0 vid driftstemperatur och tomgångskörning, vid högre varvtal återkommer oljetrycket så det är väl bara att acceptera att lagrena i motorn är lite för slitna :snow:

Så det blir ett motorbyte för att få ut jeepen i skogen, något jag inte ser fram emot med tanke på hur trångt det är i motorrummet på dessa bilar.
Användarens profilbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
MF 575-77
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69
Sverige

Vad kör du för olja i den? Provat högre viskositet? Eller är det inte lönt?
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Medlemspresentation"