Som seden bjuder i ett obekant sällskap tänkte jag presentera mig kort:
Sörmlänning, doktorand (i signalbehandling om det säger någon något) med ett på gränsen till osunt förhållande eller snarare beroende av stål. Det har iallafall en klart negativ inverkan på privatekonomin och andra sociala relationer och framkallar svår abstinens (kan vara oljan också). Beroendet är något som utvecklats/eskalerat under de två senaste åren. En gång i tiden var jag dock helt obefläckad av olja och hade inte ens moped i tonåren (var mer intresserad av att läsa fysik, klippa gräset och snickra) även om jag alltid beundrat maskiner. Detta ointresse (eller kanske snarare passiva intresse) för maskiner bestod till slutet av mina ingenjörsstudier (Fysik) då mitt tidigare intresse för ren fysik/matematik breddades/svängde mot det tillämpade hållet, alltså teknik. Av ännu oklara skäl köpte jag så en 11-bil, fick blodad tand och två år senare lider jag lite av växtverk (fler saker som inte fungerar än som fungerar) efter att mitt stålinnehav vuxit från 3ton till 30ton.
Eftersom jag inte tidigare i någon större utsträckning intresserat mig för meckandets konst får jag nog beskriva mig som en (nästan) nybörjare men med bra fart på inlärningen. Som tur är är jag inte kritiskt beroende av någon av mina maskiner så man kan våga sig på det mesta. Man lär sig allteftersom. Än så länge har jag inte råkat ut för några större katastrofer.
Maskinisten har jag (via Google) hamnat på flertalet gånger under de senaste åren när jag sökt svar på allehanda maskinrelaterade frågor. Tänkte så tillslut att jag borde registrera ett konto så att man kan ställa egna och kommentara andras frågor istället för att bara läsa.
Stålet (i kronologisk ordning):
11-bil/TGB11/Volvo C304: Den förstfödde. Rolig liten krabat. Drägligt skick men i behov av lite avbuckling och justering av framvagnen sedan jag trillat med den. Har ett bandvagnssläp till den.
KrAZ 255: Äldra sovietisk tung terränglastbil, typ rysk motsvarighet till TGB40, 6-hjuling, 12-13 ton, 15l diesel V8 utan turbo, sådant där system för att pumpa däcken med bilens kompressor vad det nu heter (ej vågat/hunnit prova funktionen), ballongdäck, vinsch med bratwursttjock wire (ej vågat/hunnit prova funktionen), 7mila svängradie . Tror att det är en 70-talare men är osäker. Fick hem den förra sommaren. Hade då efter två dagars meck fått den att röra på sig så att den hjälpligt kunde köra upp på maskinsläpet själv men i övrigt var den fönsterlös och ganska misshandlad av barn, väder och vegitation. Hade stått och blivit helt invuxen av sly. Höll mig sysselsatt hela hösten. Premiärtur på juldagen. Går nu hyfsat förutom att ingen el fungerar. Måste tjuvkopplas för att startas. MYCKET kvar att göra.
Här ståendes på logen tillsammans med 11-bilen. Precis så att den går in på längden. Bra med den dåliga kamerakvaliten för då syns inte rosten.
Volvo BM 650: -70. Borde nog få lite omvårdnad men fungerar i stort. Används mest till att släpa vatten och betesputsa lite med.
Har tyvärr ingen bild på.
Lokomo 928 T: Finsk skotare, 6-cyl Deutch motor. Införskaffades mot bättre vetande i våras. Kunde inte motstå maskinens charm. Motorn går men hydraulsystemet fungerar inte. Går inte att svänga med alltså varför den har blivit stående på gårdsplanen på obestämd tid. Hade stått i ca 6år. Det för tillfället mest aktiva projektet. Plockar bit för bit igenom hela hydraulsystemet. Borde svetsas i stommen. Har väl tänkt att ... typ ... köra ved med den.
Blev ganska fin när jag tvättat av alla mossa, lavar och alger. Tyvärr bedrar skenet något.[/img]