Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Magirus samlade avbildningar och kråkfötter

8885 inlägg • Sida 1 av 593
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

magirus (trådstartaren)

#1 » 23:39:02, 10-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är Magirus? Det är en bra fråga. :klia:
För mej är det det lastbilschassi som togs fram och var i produktion runt 1937 och som fanns med in på 50-talet. Senare blev Magirus en del av IVECO, ungefär i mitten på 1980-talet.

Vem är det? Det är en ännu bättre fråga :lmao:
Tittar man utifrån så är det en liten blekfet gubbe i, vad folk i de engelsktalande länderna skulle kalla "the mid50s". Just nu försöker jag bli som folk :lmao: efter att ha kämpat lite med "slut-i-luvan-syndrom". Det går väl inte så fort men... en vacker dag kanske man är tillbaks på banan :vissla:
Sen 30 år tillbaks delar jag räkningar med min Hulda Maka som påstås ha nått 50-talet.
Nu är det så att hon blir aldrig mer än 20 har hon sagt, och därmed kan jag aldrig nå mer än 24 då det är 4 år emellan oss. Men de e bra, för då kan man skylla på åldern när folk runt i kring säger: VÄX UPP!!! :snow:

Nog med tugg....
Magirusen ( den som är av metall) är en S3500 av 1952 årsmodell. S betyder STANDARD och är detsamma som 4x2. Just denna köptes som chassi av Holländska staten (tillsammans med en drös syskon) och beroende på nån okänd faktor hamnade vår "Dutchy" hos HAINJE karosspåbyggare. där fick han en skåppåbyggnad, gigantisk frontpump och en bamserulle med slang längst bak. Det fanns ytterligare 8 stycken påbyggare som byggde åt staten. Några bilder som visar mängden chassin kan man finna på http://www.magirustig.nl/index.php?id=72
Kanske må nämna att jag är medlem i MAGIRUS-DEUTZ CLUB vars hemsida jag länkade till ovan.

Nåväl, hösten 2007 fann vi en annons att det som senare skulle bli vår Dutchy var till salu för ett överkomligt pris. Kamrater i klubben som bodde i närheten tog kamera och drog i väg för att klla in monstret för vår räkning.
Bild

Hur det nu hampade sig ringer kamrat en sen kväll och talar om att han varit och kollat in, fotograferat och lyssnat på motorn. Då Bilen stod inklämd i en lada sedan 6 år tillbaks gjorde det lite trassligt att provköra.
För att korta ner historien, samme kamrat ringer annan kväll och meddelar att vi nu var ägare till Magirusen. Samtidigt föreslog kamrat att vi skulle vänta till våren 2008 med att hämta. Den blev nämligen besiktningsfri OCH skattefri fom 1/1 2008. Sagt o gjort, vi bestämde att hämta och samtidigt vara med på vårträffen.
Inför detta ordnades så att Dutchy fick åka trailer från Norra delen till den södra delen där annan kamrat hade garage, reservdelar etc . det var ingen hemlighet att det fanns lite att göra innan vi kunde köra de ca 180 milen hem.

Bild

Ännu kortare, flyg ner till de södra breddgraderna, halva vikten io min väska var verktyg då jag inte ville öda tid att leta efter verktygsaffär. Nog mycket tid skulle gå till att handla på sej nödvändiga reservdelar inför resan hem.

Men nu äre kväll.
Gonatt Maskinister, vars ni än råks på å va :wave:
Pirat, en buse i skogen

26 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se

esund

#2 » 00:11:20, 11-07-2015

Det här ska bli kul att följa :grin:
esund
Fler än 500 inlägg

Sverige

pelle3

#3 » 00:28:46, 11-07-2015

Äntligen magirus,,,,
Nu är du på gång,,,det blir skoj

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

raggsockan

#4 » 01:16:21, 11-07-2015

:hurra: som ja har väntad , detta ska bli kul och följa
vad har du för planer för bilen?
raggsockan
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
subaru legacy 92
ett schysst järnspett

Bengt Erik Eriksson

#5 » 03:40:29, 11-07-2015

:thummar: Har varit väldigt nyfiken på 2st magirus.. Nu börjar det klarna.. Väntsr spänt på fortsättningen...
Värp först.. Kackla sedan...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.esnservice.n.nu

Tjocksmocksjocke

#6 » 06:58:15, 11-07-2015

Vilken trevlig buss, den såg grymt fin ut :)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor

jonnordvall

#7 » 09:14:28, 11-07-2015

Nu är Du körd, en lååång tråd vill vi se:)
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73

falcon

#8 » 09:35:03, 11-07-2015

Oh äntligen, bara ös på med mer bilder :)

Ytterligare en tråd att följa :)
falcon
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus (trådstartaren)

#9 » 19:15:31, 12-07-2015

Tack Kamrater Maskinister!! :buga:
JAg är överväldigad av "trycket" och det känns gott i ett tilltufsat människoskal med så mycke positiva vibbar :cool:
I dag blir de inge mycke, min ångdator håller på att totalknasa, jag skriver mycket fortare än klarar av att presentera på skärmen :vissla:
Den dator som förhoppningsvis ska bli ersättare för min gamle vän behövde STOR handpåläggning av vår IT-guru.

Nåväl, efter lite kringliga krokar hamnade vi i södra Holland/Nederland, från svensk vårvinter blev vi inkastade i den varmaste pingsthelgen på 10-15 år! :svettas: Jag som av naturen är släkt med isbjörnar blev tokrisig bums! Tur att Våra Vänner tog hand om oss.
Nu blev presenterade för vårt fynd. En skitig M-D i skrikig grön och bländvit lackering med en klart unken doft inuti. Jag var faktiskt skeptisk :???: men eftersom vi kom på eftermiddagen blev det inte mer tittat o gjort den kvällen.
Bild
edit. Fannt en bild från första provsittningen :!:
Morgonen efter visades jag runt i verkstaden, var verktyg fanns och så vidare. På med overallen och kasta sig in i äventyret. För att göra en kort historia lång (eller va de tvärtom :klia: ) hade vi 3 dygn på mej att skaffa exportpappren (tog en halv dag) renovera alla hjulcylindrar (vanligt enkelkrets "hydraulbromssystem" med tryckluftservo), städa ut ALLT som de förra ägarna lämnat (halvfulla drickaflaskor samt annat snafs), kolla över alla oljor, elsystem, avgassytem mm mm inför ca 180mils hemresa. :driver:
Sedan skulle vi på Magirus-Deutz Clubs vårträff i några dagar så jag lämnade bränslesytemet orört, han gick så fint och startade så lätt.

Nåväl, allt gick nästan som på räls och träffen blev en hit. Tänk er ett större fält med bara sånna Magirusar, med likadana fronter men därefter inte många likheter alls!!!
Bild

Vi var ju lite av "celebriteter" eftersom det aldrig tidigare sålts nån Magirus så långt utanför gränsen. Med tanke på att de flesta klubbmedlemmarna kör i genomsnitt 10-20 mil om år var ju våra miltal på EN resa nåt som stöttes o blöttes av alla. Men maken till positivt mottagande får man leta efter!!
Nåväl, vi flöt runt mellan gräs o himmel,kollade in hur alla andra hade gjort.... (tog flera dar) och samlade idéerna i text o bild för det kommande pysslet hemmavid.

dåren skrev: :hurra: som ja har väntad , detta ska bli kul och följa
vad har du för planer för bilen?

Planerna är att fortsätta hålla Dutchy levande och njuta av att styra dit näsan pekar, stanna för o glutta runt i vårt avlånga land, träffa människor och bara "vara"!! :levitera:

Nu äre kaffepaus!
Senast redigerad av magirus 20:32:41, 16-07-2015, redigerad totalt 1 gång.
Pirat, en buse i skogen

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe

magirus (trådstartaren)

#10 » 22:48:03, 12-07-2015

Kaffet drucket o dags att knyta sej för det bär av till gruvan i morron igen. :sad:
Men..letade efter foton i mailboxen som borde finnas från tiden för köpet, och fann dem :hurra:
Måste bara visa, detta är första beviset på att motorn fungerade!!! Sen var det ändå roligare att kamraten som lyssnade kunde intyga att han brummade på fint och jämt. :grin: Dock kan man ALDRIG säga att en 514 går tyst..... :vissla:
Bild
Bilden är tagen i december 2007 och då hade han inte brummat på 6 år. Jag har inte hittat ljudfilen än... :klia: men fortsätter leta.
Pirat, en buse i skogen

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165
Hemek Pirat
Dodge Aspen Sports Coupe

Ludde eriksson

#11 » 11:03:01, 13-07-2015

Heja! Följer med stort intresse !
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: BM350 Boxer
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72

Holger

#12 » 11:32:06, 13-07-2015

Wow! Kört hårt! Det här blir trevligt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster

Sverige
Maskin: Test

Tjocksmocksjocke

#13 » 12:26:40, 13-07-2015

Bara en sådan sak som mätarna...

...skitfina!!!
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg

Sverige

falcon

#14 » 18:40:04, 13-07-2015

Den är underbar helt klart. Vad är rimlig marschfart på en sådan?
falcon
Fler än 100 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus (trådstartaren)

#15 » 22:54:06, 13-07-2015

falcon skrev:Den är underbar helt klart. Vad är rimlig marschfart på en sådan?

Tack!! :buga:
Well, när vi tuffade hemåt var han skodd med 7.50x20 däck och då mäktade han 80km/h på Autobahn. Detta var INTE riktigt vad alla de digitala s.k. lastbilsåkarna gillade för si dom vill tangera 90 Km/h och dom får INTE köra om en annan lastbil. Vi tog lite rast här och där och då visade dessa landsvägens riddare en massa underliga gester. Även dom som inte hade glasögon satte upp ett långfinger, troligen för att rätta till de senare, även dom som inte hade några :vissla:

När vi drog ner till Nederland maj 2011 för att närvara när Bild fyllde 25 år hade jag skott om till 8.25x20 och då kunde vi hänga med upp till 90km/h.
MEN, det är en plåga för en sann maskinistsjäl. Det vrålar, skriker gnäller och skramlar ÖVERALLT :huh: så det gör man inte utan att var tvungen.

MEN, för att svara på frågan, Dutchy trivs bäst i 60-70, och det gör jag med. Då hinner man se sig omkring :grin:

Hemfärden 2008 var ett kapitel för sig. Ingen av oss hade varit på Autobahn förr och så begår man premiären med en M-D!!! :uupps: men det var lärorikt. När vi kom till trakten av Bremen var avfarten som vi skulle ta avstängd, hamnade i en s.k. Umleitung med 4 trånga filer, allt gick :djaevul: snabbt, så de va bara att haka på o gasa! Märk väl att Dutchy är utrustad med en 5växlad ZF-låda, rakskuret o osynkad MEN med överväxel på 5an :cool: så de där med att växla etc ville man helst inte göra. Tur att han är seg på 4an. Tur också att man hade övat på 2st GMC CCKW 353 innan :lmao:

Nästa kris kom när vi skulle försöka ta oss på norrgående E45 till Kiel. Av nån outgrundlig anledning hamnade vi med nosen mot söder istället!!! :help: Nåväl, av nästa avfart, in på nåt som vi senare kom på var en s.k. samåkningsparkeringsplats. 2 välklädda herrar bliv nog sena till jobbet den dan, för det var roligare att snattra med oss om vårt monster! :mrgreen:

JO, glömde!! En annan kris :idee3: när vi skulle ner i tunneln under Elbe (?) där vid Hamburg.
Jag fick hastigt o lustig bestämma mej för att jag var lastbil för jag hade ingen aning om maxhöjd i personbilsfilerna. Men de va nära att det blitt brunt i kallingen när lastbilsfilen drog iväg ett helt annat håll!!! :svettas: Nu gick de bra iaf för så småningom svängde den tillbaks och ihop med personbilstrafiken igen! :vissla:

Well, till Kiel kom vi Mitt på dan. Detta var ingen felkalkylering. Det berodde på att den tidsmarginal jag tagit till för ev. trassel och nödreparationer hade inte behövts så.... :cool: in seglade vi och inte en käft på parkeringen!!! Nåväl, vi knata iväg till biljettkontoret och "checkade in", ställde oss sedan på bra plats och jag lade mej och trynade in bums.
När sedan parkeringen var full och färjan skulle börja lasta tänka jag att det var dags att börja veva upp gummisnodden. Men se det vill inte gummisnodden!! (en del envisas med att kalla det för startmotor)
Efter några rykande svordomar samt några försök skramlade Dutchy igång, blåste lite svartrök på Tupperware-kärran bredvid oss och allt lugnade ner sig, inklusive mitt blodtryck.
Sen började Cirkus Kaos!! Först fick alla köra på före oss, sen kom jag ombord men fick bums backa av igen..... sen stod jag på rampen och väntade i ved som kändes som evighet.
Så småningom kom en stuvare och funderade hur lång Dutchy var. 6,95 meter kunde jag svar stolt för se de hade vi mätt inför biljettbeställningen! :grin: Jo, "nån" hade överbokat och för att kunna stänga de vattentäta skotten mellan bilarna fick man stuva om stora delar för att all skulle få komma med! NU var på sjön!!!
Men nu ere dags för snarkofagen, Gruvan kallar imorgon :???:

Men jag avslutar med lite "bildning" i stort ser edt ut så här inomhus.

Bild
Bild

G´natt
Pirat, en buse i skogen

24 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg

Sverige
MF 165