Idag blev det service av en av hyundais mest tillkrånglade bilar, IX35.
Först ett gigantiskt stänkskydd under motorn, och sedan universums mest idiotiska placering av bränslefiltret
Finn ett filter...
Det är ett spinon filter på dessa bilar, där bytet kan orsaka ett problem om man inte är vaken.
Elkontakten vrids gärna lite i sidled vid demontering av filtret, något som inte alltid märks förrän man försöker sätta tillbaka filtret och dito hållare i den svarta "plåtburken" nederst i bild. Elkontakten ska passa i urtaget men om den vridits så passar inte filtret i burken.
För att vrida tillbaka kontakten måste ( i det här fallet ) centrumskruven lossas litegrann ( insexfattning ) varefter kontakten kan vridas tillbaka och skruven dras åt igen.
En till varning till dom som servar sin Hyundai själv är att filterhållaren som är fastdragen i skruvstädet LÄTT går av vid demontering av bränslefiltret.
Fråga inte hur jag vet det...
Var vaksam på hur mycket vridkraft du lägger på filtret, och håll emot filterhållaren med en hand under arbetet.
Sedan en bild på hur icke rostskyddade hyundaier kan se ut på fram/bakvagnen efter relativt kort tid på svenska vägar
Detta är en 2012 där t.o.m oljetråget har rostangrepp.
Har satt körförbud på en Hyundai där oljan hölls på plats i tråget endast av en rostflaga!
Ägaren valde ändå köra hem 3Mil då det var för dyrt att låta oss byta oljetråget