De lokala miljöproblemen idag är ju mest kväveoxider och partiklar från dieslar.
Kväveoxider i synnerhet från "dieselgate" -fuskbilar, som ju kan vara värre på den punkten än en gammal diesel helt utan avgasrening.
Och enligt en del forskare påstås det att de mest skadliga partiklarna i dieselavgaser är de allra minsta (s k pm2,5, dvs sådana som är mindre än 2,5 um), som tar sig rakt igenom partikelfiltren. Eventuellt skulle de t o m vara ännu värre på bilar med partikelfilter, eftersom de minsta partiklarna gärna klibbar ihop med större partiklar längre bak i avgassystemet på en bil utan partikelfilter. Om det skulle stämma, så har partikelfiltret ingen större betydelse ur miljösynpunkt, det ser bara till att bilägaren inte behöver hålla efter en sotig bakstam.
En sak som jag har funderat på men inte kunnat få klart för mig är, att partiklar från dieselavgaser, som ju mest består av kol och kanske en del oljiga halvförbrända saker, kemiskt sett är totalt annorlunda de partiklar som dubbdäck river upp ur vägarna (de består ju mest av stendamm). Men ur luftkvalitetssynpunkt verkar man inte skilja på de sorternas partiklar, fastän de rimligtvis borde påverka människors hälsa på helt olika sätt. Man har gjort det lätt för sig och sorterar dem bara efter storlek, så det blir lätt och billigt att mäta.