Låglandsgorilla!
SVT text
Iznogoud skrev:Skottade lite med gammelforden hemma efter jobbet igår och märkte att arbetsbelysningen fram inte fungerade längre, tur det var ljust fortfarande då halvljuset inte är mycket att skryta med ens om traktorn saknat frontlastare.
Började felsöka idag ,ingen ström till själva lyktorna, ingen ström till själva omkopplaren... Hmm var satte jag säkringshållaren för 20År sedan...
Hittade säkringshållaren och konstaterade att den ruttnat bort, kabelskorna som sticks in i säkringshållaren också ruttna. Fixade ny säkringshållare och kabelskor men inget ljus... Även omkopplaren behövde bytas innan strömmen nådde ända fram till glödlamporna.
Varför kan inte sådant här gå sönder sommartid då man slipper stå i snö och minusgrader och hantera små skruvar med frusna fingrar?
torbjorn_forsman skrev:Det är länge sen 1 års garanti var självklart. Idag gäller ju 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen (dock endast om man har köpt varan som privatperson), om säljaren dessutom har lämnat garanti står det honom fritt att välja vilken garantitid som helst, det kan vara vad som helst från 90 dagar upp till flera år. Så det är väl värt att göra ett försök även om det har gått mer än ett år!
De två laptopdatorer jag någonsin har köpt nya (år 2006 respektive 2013) fungerar fortfarande. Båda har fått hårddisken bytt, den äldre tror jag är inne på fjärde batteriet nu och den har dessutom fått mer RAM-minne, den nyare fick moderkortet bytt under garantitiden.
Toost skrev:Iznogoud skrev:Skottade lite med gammelforden hemma efter jobbet igår och märkte att arbetsbelysningen fram inte fungerade längre, tur det var ljust fortfarande då halvljuset inte är mycket att skryta med ens om traktorn saknat frontlastare.
Började felsöka idag ,ingen ström till själva lyktorna, ingen ström till själva omkopplaren... Hmm var satte jag säkringshållaren för 20År sedan...
Hittade säkringshållaren och konstaterade att den ruttnat bort, kabelskorna som sticks in i säkringshållaren också ruttna. Fixade ny säkringshållare och kabelskor men inget ljus... Även omkopplaren behövde bytas innan strömmen nådde ända fram till glödlamporna.
Varför kan inte sådant här gå sönder sommartid då man slipper stå i snö och minusgrader och hantera små skruvar med frusna fingrar?
Just det där fenomenet med snö och minusgrader påpekade jag för Ctek ( batteriladdarföretaget alltså) för några år sedan, och , hur olämpligt det var med plastsladdar jämfört med gummi i den situationen.
för batterier behöver ju laddas 1 gång på 100 då det är varmt och skönt or resterande 99 gånger då man inte vill...
De hade ingen förståelse för synpunkten.
Toost skrev:Iznogoud skrev:Skottade lite med gammelforden hemma efter jobbet igår och märkte att arbetsbelysningen fram inte fungerade längre, tur det var ljust fortfarande då halvljuset inte är mycket att skryta med ens om traktorn saknat frontlastare.
Började felsöka idag ,ingen ström till själva lyktorna, ingen ström till själva omkopplaren... Hmm var satte jag säkringshållaren för 20År sedan...
Hittade säkringshållaren och konstaterade att den ruttnat bort, kabelskorna som sticks in i säkringshållaren också ruttna. Fixade ny säkringshållare och kabelskor men inget ljus... Även omkopplaren behövde bytas innan strömmen nådde ända fram till glödlamporna.
Varför kan inte sådant här gå sönder sommartid då man slipper stå i snö och minusgrader och hantera små skruvar med frusna fingrar?
Just det där fenomenet med snö och minusgrader påpekade jag för Ctek ( batteriladdarföretaget alltså) för några år sedan, och , hur olämpligt det var med plastsladdar jämfört med gummi i den situationen.
för batterier behöver ju laddas 1 gång på 100 då det är varmt och skönt or resterande 99 gånger då man inte vill...
De hade ingen förståelse för synpunkten.
marve skrev:Toost skrev:Iznogoud skrev:Skottade lite med gammelforden hemma efter jobbet igår och märkte att arbetsbelysningen fram inte fungerade längre, tur det var ljust fortfarande då halvljuset inte är mycket att skryta med ens om traktorn saknat frontlastare.
Började felsöka idag ,ingen ström till själva lyktorna, ingen ström till själva omkopplaren... Hmm var satte jag säkringshållaren för 20År sedan...
Hittade säkringshållaren och konstaterade att den ruttnat bort, kabelskorna som sticks in i säkringshållaren också ruttna. Fixade ny säkringshållare och kabelskor men inget ljus... Även omkopplaren behövde bytas innan strömmen nådde ända fram till glödlamporna.
Varför kan inte sådant här gå sönder sommartid då man slipper stå i snö och minusgrader och hantera små skruvar med frusna fingrar?
Just det där fenomenet med snö och minusgrader påpekade jag för Ctek ( batteriladdarföretaget alltså) för några år sedan, och , hur olämpligt det var med plastsladdar jämfört med gummi i den situationen.
för batterier behöver ju laddas 1 gång på 100 då det är varmt och skönt or resterande 99 gånger då man inte vill...
De hade ingen förståelse för synpunkten.
Ctek har en modell med kablar som tål mer kyla. Den som är orange.
"MXS 5.0 POLAR är en avancerad mikroprocessorstyrd batteriladdare med specialanpassade AC- och DC-kablar som enkelt kan hantera temperaturförhållanden ner till -30 °C (-22 ºF)."
Polyvinylchloride sheated cords are not allowed for battery chargers for charging automobile batteries in outdoor use or in locations where the temperature is equal to the outdoor temperature.
marve skrev:Ctek har en modell med kablar som tål mer kyla. Den som är orange.
"MXS 5.0 POLAR är en avancerad mikroprocessorstyrd batteriladdare med specialanpassade AC- och DC-kablar som enkelt kan hantera temperaturförhållanden ner till -30 °C (-22 ºF)."
Återgå till Medlemspresentation
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster