Ägaren hämtade bilen och körde genast tillbaka den då han fick tag på en ny
EGR som låg på hyllan i en
Gul res,delsbutik så det blev att smörja in händer/armar med
vaselin och börja skruva.
Långt där inne i mörkret sitter det som ska bytas.
Låt inte bildvinkeln lura er att tro att det är gott om plats, en Iphone är smalare än en hand med verktyg i.
Bild rakt underifrån, med
drivaxel rakt upp och framvagnsbalken halvsynlig till Vänster i bild.
För att underlätta framtida reparationer skruvade Heinrich dit klamman som håller ihop DPF och turbon, med skruvhuvudet neråt då bilen tillverkades
Samma sak med klamman till luftslangen på andra sidan turbon
Batteri + låda och luftfilterboxen måste tas bort också.
När höger framhjul togs bort för bättre åtkomst hittades en okänd överaskning.
Kan man limma fast den här biten tro
...och när man tycker arbetet går för bra, vägrar drivaxeln krypa ur hjullagret
Turligt nog fanns det ett gammalt verktyg lämpligt till detta i gömmorna
Lite svordomar, glykolduschande och lirkande senare låg dessa på arbetsbänken
Hmm, fattas det inte något här?
Den saknade pluggen hittades senare i dambindan som oljetråget vilar mjukt i.
Nya EGr´n på plats och omvänt arbetsordning.
Endast 2 nya plåtpackningar medföljde den nya enheten, när det åtgår 4.
Arbetet tog 9 timmar inkluderat oljeservice och svärande åt trilskandes drivaxel som med våld fick övertygas om att flytta på sig.
Någon med koll på vad VW anger för tidsåtgång för byte av EGR?