Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1910 inlägg • Sida 92 av 128
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#1366 » 11:36:01, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tro det, men hoppas att ni som är mer lokalt bevandrade vet hur CP´n är utformad.
2 infarter tycks det vara sett till satellitbilden, men är den högra infarten endast en genväg in till Väsbygatan som är 1a utfart till Höger, eller också infart till ytterfil genom cirkulationen? ( tänkte aldrig på ev, skyltning då jag körde där i mörkret/regnet igår kväll ).
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



Göran Ekman

#1367 » 12:21:22, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upplever den cirkulationsplatsen som tvåfilig. Hur det är skyltat/pilat har jag inte funderat på sedan jag tog körkort i den staden 1980. Håller höger filen om jag ska mot höger eller rakt fram, om det är rätt vet jag inte, men det känns bra. Så fick jag lära mig 1980.
Hoppas Alrik ser det här. Han är en generation yngre än mig och har kört yrkestrafik i mer än 10 år.
Frågade min fru hon säger att det är pilat rakt fram och till höger i högerfilen. Det blir två filer strax efter järnvägsbron som ligger före rondellen när man kommer från Heby.
På den här bilden är det inga pilar på asfalten, jag upplever den här cirkulations platse som enkel att köra i sällan man möter någon.
Bild
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud (trådstartaren)

#1368 » 20:32:50, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns ganska tydligt på din bild att det är 2 filer vid och efter infarten kl, 15,00, med tanke på de 2 vita fordonens placeringar.

Höll på att förlora framskärmen och stötfångaren där i går kväll då föraren i bilen till Höger om mig plötsligt valde att köra rakast möjliga väg genom CP´n istället för att ta "omvägen" filföljandet innebar.


Blev ett hastigt påkommet hjulbyte på släpet igår också :svettas:
Tur man har en rejäl domkraft.

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mattias_E

#1369 » 21:56:46, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev: jag upplever den här cirkulations platse som enkel att köra i sällan man möter någon.

Göran i Norråmyra


Det får jag verkligen hoppas att du inte gör, för då är en av er på riktigt fel håll i cirkulationsplatsen :myzsko: Men det kanske är en vanlig företeelse i era trakter, att ha mötande trafik i cirkulationsplatsen? :driver: :help:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Iznogoud (trådstartaren)

#1370 » 22:22:13, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Humor är svår i text :mrgreen:

Men med tanke på hur många kör ( inkl, jag själv förmodligen ) är det nog bara en tidsfråga innan man får möte i cirkulationen.

I Knivsta för kanske 10År sedan, gav jag upp försöken att köra korrekt runt den lilla blomkrukan som utgjorde rondellen i en vanlig 4 vägskorsning då jag körde där med biltrailer, och helt sonika svängde Vänster innan blomkrukan.
Förmodligen helt regelvidrigt, men efter att ha riskerat både blomkrukor och däck i tidigare miniatyrcirkulationsplatser valde jag en mer praktisk lösning på problemet.

Satellitbilden idag ser betydligt rymligare ut än det upplevdes där och då :klia:
https://www.hitta.se/kartan!~59.75272,1 ... ?usergeo=1
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stridis2

#1371 » 22:54:51, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:...Men med tanke på hur många kör ( inkl, jag själv förmodligen ) är det nog bara en tidsfråga innan man får möte i cirkulationen...

Jag har fått det en gång. Var en stor rondell över en motorväg, en sådan med två broar. Jag tittade mycket åt vänster så det inte kom någon i rondellen när jag gick av motorvägen, men precis innan jag går ut i rondellen så vänder jag blicken framåt. Hinner precis trycka mig in till höger så vi inte krockade. Kan säga att jag blev ganska spak vid det tillfället, verkligen inte vad man väntar sig i en rondell. Fick en skymt av föraren också. Han såg klart förvirrad ut över mötet. Jag kan bara hoppas på att min nära-krocka-upplevelse ledde till att den andre föraren blev uppmärksam på sitt misstag så han inte kom ut i fel riktning på motorvägen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#1372 » 23:13:08, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara haft möte en gång i den rondellen. Började köra där vår 1980, har passerat den många gånger.
Tycker den är trevlig, funkar bra oftast. Den rondellen måste vara byggd på 60talet jag har inga minnen från innan den byggdes. Kommer man väg 56/72 från Heby har man en Modern cirkulationsplats, dom enda som har någon glädje av den är firman som reparerar räckena på utsidan. Den är bara konstig.
Vänster trafik i samma trakt . Rv56 har mitträcke är en 1+1 väg med korta sträckor 2+1väg. Vid den första korsningen på vajervägen norr Heby. Går det att hamna fel. Våran yngsta dotter fick möte där för någon vecka sedan, hon körde på rätsida. Hon vart uppmärksammad på att något var fel av mötande bilar. Det gick att mötas två person bilar. Utan plåt skador.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud (trådstartaren)

#1373 » 10:32:18, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Iznogoud skrev:...Men med tanke på hur många kör ( inkl, jag själv förmodligen ) är det nog bara en tidsfråga innan man får möte i cirkulationen...

Jag har fått det en gång. Var en stor rondell över en motorväg, en sådan med två broar. Jag tittade mycket åt vänster så det inte kom någon i rondellen när jag gick av motorvägen, men precis innan jag går ut i rondellen så vänder jag blicken framåt. Hinner precis trycka mig in till höger så vi inte krockade. Kan säga att jag blev ganska spak vid det tillfället, verkligen inte vad man väntar sig i en rondell. Fick en skymt av föraren också. Han såg klart förvirrad ut över mötet. Jag kan bara hoppas på att min nära-krocka-upplevelse ledde till att den andre föraren blev uppmärksam på sitt misstag så han inte kom ut i fel riktning på motorvägen.
Ingen cirkulationsplats men väl en påfart till R80/E16 Väster om Sandviken, där har jag flertalet gånger bevittnat hur bilister aktivt kört åt fel håll eller backat tillbaka efter att ha insett sitt ( obegripliga ) misstag då de tänkt köra ut på R80/E16.

Även sett en hjullastare köra ut, på den rätta påfarten, osäker på trafikreglerna men har för mig att endast +50Km/h maskiner får köras på motortrafikled. Tveksam att aktuell maskin var en sådan, ej heller i arbete på aktuell sträcka.

Var även mycket rapporter för År sedan ca, om bilister som körde mot körriktningen på aktuell sträcka, med gemensam nämnare att de var förvirrade och i starkt behov av indragna KK.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1374 » 10:47:42, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:*klipp*
Rv56 har mitträcke är en 1+1 väg med korta sträckor 2+1väg. Vid den första korsningen på vajervägen norr Heby. Går det att hamna fel. Våran yngsta dotter fick möte där för någon vecka sedan, hon körde på rätsida. Hon vart uppmärksammad på att något var fel av mötande bilar. Det gick att mötas två person bilar. Utan plåt skador.
Göran i Norråmyra
Tänkte faktiskt på det vid färd söderut i mörkt regnruskväder, vid ett antal övergångar till 2 körfält var övergången konstigt gjord med känslan att man tvingades svänga Höger för att hamna i rätt körfält :klia:

Sedan berg och dalbanekänslan på det, på nya vägen :ohnej:

Cirkulationen i Sala var inte byggd 1960, men väl 1975 enligt lantmäteriets "min karta" https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... ries=false
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Robert T

#1375 » 12:49:23, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aktuell cirkulation i Sala har mig veterligen aldrig haft mittlinje för separering av körfält?!

Däremot finns det gott om cirkulationsplatser i Uppsala där jag bor som har mittlinje men det betyder absolut inte att man följer dessa utan man mer än gärna gör den så rak som möjligt med prejning som resultat.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#1376 » 12:51:33, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant sak jag har märkt är att stockholmare ALDRIG genar mellan filerna i rondeller. Men här i Sundsvall verkar det som om praktiskt taget alla strävar efter att vrida så lite som möjligt på ratten.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman

#1377 » 14:47:22, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cirkulations platser i Uppsala är ett relativt nytt fenomen, rätt spännande ibland känns som att en del inte har en aning om hur man ska köra i en cirkulationsplats, enkel betraktar cirkulations platsen som en stor korsning, stannar och släpper in trafik i cirkulations platsen.
Eller det är inte lika spännande med körning i cirkulationsplats i Sala jämfört med Uppsala.
Men några ränder för att markera flera filer finns det inte cirkulationsplatsen. Vilket jag inte funderat över, vart lärd att bete mig som att det skulle vara det.
Det Izno fick fick provapå i ”Norrby rondellen” känns som att det var någon som gav fullständigt f-n i hur man bör bete sig i trafiken.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Mikkel

#1378 » 15:32:24, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite googlande i frågan om cirkulationsplatsen som Iznogoud frågar om, kom jag fram till följande:
Svenska Trafikföreskriftssamling där alla gällande trafikföreskrifter ska vara registrerade för att gälla, den säger bara att det är en CP. https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/A ... ?UseStfs=1
(man måste fylla i väg 56/Västmanland/Sala/Cirkulationsplats) då får man fram denna och en karta.
Bild
I nästa länk kan man läsa om CP. Det behöver inte vara linjer för att en väg (eller CP) ska anses som tvåfilig, om vägen rymmer två bilar så anses den vara tvåfilig, detta gäller även en CP som ska betraktas som en enkelriktad väg. I CP gäller alltså vanliga regler om filbyte dvs att den som ska byta fil ska blinka och se att ingen annan ligger i filen bredvid. Den som ska svänga ut höger från en väg eller en CP ska lägga sig i högerfilen innan man svänger av.
Nu fick även en gammal hund som jag lära mig något nytt :mrgreen: :driver:
https://trafiko.se/faktabank/kormoment/ ... ts-rondell
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Göran Ekman

#1379 » 16:32:11, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beslutet från 2010 ställer jag mig frågande till ser bara ut som en bekräftelse av något som det fattades beslut om någon gång på slutet av -60 talet när cirkulations platsen byggdes. Men pappers vändare måste väl sysselsättas.
Kan även vara tidigt -70tal. Jag minns inget annat,kan också vara så att jag inte fick följa med till stan när jag var liten.
I min värld har den cirkulationsplatsen alltid sett ut så där.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Iznogoud (trådstartaren)

#1380 » 16:40:33, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En intressant sak jag har märkt är att stockholmare ALDRIG genar mellan filerna i rondeller. Men här i Sundsvall verkar det som om praktiskt taget alla strävar efter att vrida så lite som möjligt på ratten.
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, aktiv filkörning är de ju experter på i övrigt som kan stressa skiten ur oss besökande lantisar.

Hur gör de i Göteborg tro?
Kompisar kunde inte tro sina ögon då de upplevde hur enkel rusningstrafik genom ex,vis Tingstadstunneln i GBG var att köra i jmf med Stockholm.
På -90 talet bör tilläggas, innan samhället förändrades...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se