Martin.Eriksson skrev:Precis allt går göra via mobilen å bankid men rösta nääää
Skickat från min G8141 via Tapatalk
Det är kul att åka till en vallokal. Träffa levande människor som man kan retas lite med . ”Har du tid att vara här? Var det 240 hektar vete du skulle så” Göran i Norråmyra
Började med handbromsbytet på dragbilen då besiktningskillen sa åt mig för 12 månader sedan att "titta på den", men för att byte bromsbackar måste jag också byta p-box till drivaxlarna då bromsskölden ( vad som är kvar av den... ), bromsbackarna mm är lite väl rostskyddade i nuläget.
Lite slitna kanske de är
För att få ur drivaxlarna måste en axel i diffen tas ur, låsskruven först.
Axeln demonterad ( kom ej med i bild i brådskan )
Sedan kan C clipsen tas bort genom att skjuta in drivaxeln något för att frilägga clipset.
Drivaxel demonterad.
Lite kladdigt, men man ser ljuset i tunneln.
Ny VS gammal p-box.
Nya p-boxen på plats.
Nya och gamla bromsbackar, TRODO hävdade med en en dåres envishet att de inte skulle passa, och vägrade säga varför. Hänvisade dessutom till andra backar vars p/n är till en äldre generation av Grand Cherokee, osäker på om de använder samma backar som gen, 2 men jag tror det då jag har sådana backar liggandes till en äldre GC ( gen, 1 ) och de ser likadana ut.
Nu lunch Fortsättning följer...
Generation G If you tolerate this then your children will be next
Lite större läckage på andra sidan, kanske har jag kört i många vänsterkurvor
Drivaxlar inskjutna helt och C clipsen återmonterade.
Drivaxlarna med clipsen monterade utdragna något så att clipsen låses/skyddas inuti solhjulen.
Axeln återmonteras.
Får inte glömma låsskruven.
Allt på plats och inga delar bortglömda, tror jag
Gnugga lite rost på hävarmarna för handbromsen + lite sprayfett för att hålla rosten borta ett tag.
Nya bromsbackar.
Och nya skivor på det.
Här var tanken att lite snabbt byta tätningar och damask i bromsoken bak, men då gamla kolven var lite skadad fick jag ta en av de nya kolvarna jag hade liggande sedan tidigare men som är för stora för oket trots korrekt angiven dimension på förpackningen. Blev till att slipa ner den till en diameter som inte krävde slägga och dynamit för montering i oket, vilket tog lång tid.
Gamla bromskolven hade 2 mycket tydliga "skåror" efter den gamla tätningen vilket förklarar varför bromsen kärvade litegrann. Bild kommer imorgon.
Generation G If you tolerate this then your children will be next
Nu fungerar laddningen igen Det räckte med att Tronde hittade infon jag behövde på sidan 183 ( jag bläddrade också i det kapitlet, men gav väl upp på sidan 182 )
Nya generatorn läckte över batterispänning från IG stiftet till C stiftet intill, C ska få 0-1V från ECM vilket talar om för generatorn hur den ska ladda. Byte till gamla generatorn och klippt kabel mellan C och ECM gav mig infon vid mätning på båda kabeländarna om att felet låg i generatorn och inte i ECM.
Vad som felade från början är okänt då det inte ens gick att sumra kabeln från ECM till generator, men efter en massa onödigt arbete med generatorbyten mm fungerade det plötsligt
Generation G If you tolerate this then your children will be next
Har kapat bort halva bilen känns det som i höjde med nedre delen av A stolpen/främre delen av tröskeln + en skugga av tvärbalk som innehöll oväntade mängder grus, jord och annat rostdrivande material. Hackade med kniven i den del av "rambalken" som döljs av tvärbalken och fann den rostbrun visst, men det gick inte hål någonstans av knivspetsen. Svetsar dit ny tvärbalk i 3 delar, först främre och bakre långsidor och sist bottenplåten. när långsidorna är på plats släpper en granithård rostkaka och blottar ett hål i "rambalken" . Jaja, det var ett mindre hål och nu sitter långsidorna redan där, så det som döljs i plåt syns inte...
När bottenplåten är fastsvetsad måste jag slipa bort en annan plåtrest av den gamla tvärbalken, mest för att göra det snyggt mer än nödvändigt, och vad sker då? Nästa grantithårda rostkaka släpper och plötsligt ser allt ut som den länkade bilden tidigare där hela bärarmsinfästning slitits loss från bilen
När människan planerar skrattar Gud sägs det...
Så det blev till att kapa bort den nya tvärbalken för att laga ett hål som först inte fanns, och sedan växte... [ insert valfri ej i text skrivbar svordom ]
Och mitt upp i allt rostlagande börjar den nya svetsen gå sämre och sämre och sämre Efter mycket krångel och fler svordomar byttes slangpaketet till det som satt på den gamla, ej sålda svetsen, och nu gick svetsen som en dröm igen. Märkligt att slangpaketet kunnat gå sönder efter bara ca, 3-5Kg svetstråd, får se i veckan om det går att reklamera. Gamla svetsen har ju gått i 20År med typ 2 slangpaket som hör hemma i mycket billigare klass än Kemppi´s.
Generation G If you tolerate this then your children will be next
Passande låt en dag som denna med trasig bil, dyr Bensin och växthuseffekter mm
Allting har blitt så dyrt här i Sverige Sanna mina ord det blir bara värre Det ser inte ut som om det skulle finnas nån gräns Krascher på börsen och dåliga omen Skatter på skatten och inflationen Ränta på ränta och svångrem och TV-licens
Och bil'n den är trasig, den det gör det samma Bensin de e ändå för dyrt för å handla Och den ska va millionär som skall ut på nån krog Ultravioletta strålar och växthuseffekten Och snart kommer deklarationsblanketten Och grogg har blivit'så dyrt att hälften förslog Folköl och dunkadunka Hip-hop och becquerel Lågtryck och influensa Måndagar, mygg och mjäll Kalhyggen, punk och djupgas Knott, hemorrojder och moms Folköl och dunkadunka Bandy baciller och broms
Och vädret det blir vara sämre och sämre Men skulle det bli nån hejd på regnet Då blev det väl så hett så man inte stod ut Annars så blev det kyla och svallis Och skare och snö i drivor, grattis! Och svettis och friskis och blommor som aldrig slog ut
Vägsalt och valfläsk, flugor och fartgupp Köer och bakhalt, yuppies och utsläpp Och sommaren e för kort, men vintern den e jämt för lång TV1, TV2, TV3. TV4 Och virus från Hongkong med hosta och snuva Och minst fyra fel på varenda stryktipskupong
Folköl och dunkadunka
Generation G If you tolerate this then your children will be next
"Här fångas A-traktorn av kameran i 100 km/h innan den stoppas av polisen. Under lång tid har polisen varit kritisk till A-traktor med omprogrammeraed fartspärr. Läkare slår nu larm om att olyckorna ökat med 50 procent. "
Frågan är vilka fordon som är inblandade i de olyckor som ligger bakom det ökade antalet skador i a-traktorsammanhang. Och om det är skador på personer i kupé eller på personer som suttit på flak ex.vis.
Min gissning är att de 4 hjuliga äggskalen som får köras i 45Km/h ( ofta något fortare även helt original ) ligger bakom en stor andel av de ökade skadorna. Vore även intressant att jämföra skadestatistik hos cyklister och elscooteråkare.