Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1909 inlägg • Sida 37 av 128
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

torbjorn_forsman

#541 » 17:10:14, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte märkt några problem med Firefox 89 på Windows, men på Ubuntu går det inte längre att läsa nyheter på sverigesradio.se med den webläsaren. Om man går till sverigesradio.se/nyheter så hoppar den direkt tillbaka till roten (sverigesradio.se). Alla andra undersidor verkar fungera, men inte just /nyheter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



roddjer

#542 » 18:01:44, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
roddjer skrev:'
Hear, hear ...

Prisjakt är en sajt jag använt mycket förut men håller på att gå i stöpet pga senaste ... "uppfräschningen" ' :ohnej:


Har dom gjort om?
...


Nja, var väl lite orättvis där kanske. De har hållt på med en förändring av sajten under en lång tid (flera år) vilket i sig är ett bra sätt att göra det, att långsamt över tid låta användaren vänja sig (och i detta fall kunna lämna feedback) vid det nya och inte som vid en klassisk reguljär Ny-dator-ny-Windows-(skräck)-upplevelse där det tar ett 6-12 mån innan man irriterat sig färdigt, hittat rätt och ställt om allt som man vill ha det. Så på det sättet har Prisjakt gjort det bra men jag är fortfarande inte imponerad av "utvecklingen".

Exempel:

Bild

Bild


En av mina gamla sparade Listor i jämförelseläge, överst i "Classic mode" och nedan i det "nya" läget. Inga andra skillnader. Inte ändrat webbläsare, skärmupplösning, inget, ändå har två produkter och ett flertal rader försvunnit i vyn. Mycket "luftigare" mellan textstycken och annan grafik. Är väl för att anpassa sig mot de som främst använder klösbräda och telefoner kan en tänka, så de ser nåt. Men för mig som helst sitter vid gamla Windows-Bettan blir det bara en massa mer scrollande fram och åter för att se det jag vill se, går inte att få bra överblick som förut.
Få se hur länge "Classic mode" är tillgängligt. Kör på den så länge den finns men den lär väl gå i graven nån gång antar jag. Nu är väl det inte någon katastrof det heller, jag använder inte Prisjakt i samma utsträckning som förr om åren ändå men ... tja ... jag vet inte. Vi får se.

Ursäkta ' :off_topic:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Iznogoud (trådstartaren)

#543 » 18:15:56, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökrutan i Firefox finns kvar, men är fullständigt ignorerad av Firefox då allt jag skriver i den dyker upp i en nyskapad ( 2t.o.m!? ) ruta där adresslisten varit/är.

Sökresultaten presenteras efter lotterityp, ibland i den gamla, centrerade sökrutan och ibland i den nya rutan där blicken inte naturligt faller vid tittande på en dataskärm. Just nu har jag mordiska tankar om den person som skapat den hör uppdateringen.

Tänkte igår att det bara var att återställa datorn till ett tidigare datum, men icke alls då.
Här har tydligen Microsoft, eller vilka som nu ligger bakom innehållet i den här halvnya laptopen, tänkt att det går inte utan att radera allt privat innehåll som jag tolkade texten. Och några försök blir det inte utifall jag faktiskt tolkat texten korrekt...

Den nya mobilen tjatar också om att uppdateras, vilket bara kan göras via ett nätverk eller vad det nu var. Något som ej längre finns i detta hemmet.
Uppdatering via mobiluppkopplingen går inte, och sätta mig på ett McD eller liknande för att snylta på deras WiFi och försöka uppdatera där är inte riktigt min grej som Gammal Grinig Gubbe... Om det ens är ett alternativ?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#544 » 18:17:51, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har inte märkt några problem med Firefox 89 på Windows, men på Ubuntu går det inte längre att läsa nyheter på sverigesradio.se med den webläsaren. Om man går till sverigesradio.se/nyheter så hoppar den direkt tillbaka till roten (sverigesradio.se). Alla andra undersidor verkar fungera, men inte just /nyheter.
Antingen har du en ängels tålamod och datakunskaper, eller så hatar dataguden verkligen mig :help:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

tronde

#545 » 19:07:44, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:
Tänkte igår att det bara var att återställa datorn till ett tidigare datum, men icke alls då.
Här har tydligen Microsoft, eller vilka som nu ligger bakom innehållet i den här halvnya laptopen, tänkt att det går inte utan att radera allt privat innehåll som jag tolkade texten. Och några försök blir det inte utifall jag faktiskt tolkat texten korrekt...

https://support.mozilla.org/en-US/kb/in ... on-firefox
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#546 » 06:43:26, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar gå att ändra någon inställning så att uppdateringarna i telefonen kan göras via mobilnät. Iaf i android. (Äppelskruttar lägger jag i komposten).
Numer går det att få så mycket surf och bandbredd på mobilen att dwtdär med uppdatering endast via wifi är snudd på utdaterat.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Iznogoud (trådstartaren)

#547 » 07:32:34, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
Iznogoud skrev:
Tänkte igår att det bara var att återställa datorn till ett tidigare datum, men icke alls då.
Här har tydligen Microsoft, eller vilka som nu ligger bakom innehållet i den här halvnya laptopen, tänkt att det går inte utan att radera allt privat innehåll som jag tolkade texten. Och några försök blir det inte utifall jag faktiskt tolkat texten korrekt...

https://support.mozilla.org/en-US/kb/in ... on-firefox
Tackar, ska kika på det och testa senare :thumme:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#548 » 07:34:47, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Det brukar gå att ändra någon inställning så att uppdateringarna i telefonen kan göras via mobilnät. Iaf i android. (Äppelskruttar lägger jag i komposten).
Numer går det att få så mycket surf och bandbredd på mobilen att dwtdär med uppdatering endast via wifi är snudd på utdaterat.
Mäh, prata strunt om min googleFRIA ( :hurra: ) ifån :hotar2:

Hittar f.ö ingen inställning som kan ändras, så fånen får leva med den gamla programvaran, mitt blodtryck kanske mår bäst av den också sett till datorns "förbättringar" :klia:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#549 » 17:23:28, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya upptäckter i det "förbättrade" Firefox, användandet av bank id krävde för en tid sedan plötsligt en enerverande ruta att klicka i varje gång bank id skulle användas, nu ska det klickas i 2 rutor innan bank id kan användas. Finns naturligtvis en dummieruta att kryssa i om man vill att bank id ska öppnas varje gång utan att behöva klicka i den rutan, den rutan har jag kryssat i ett "antal" gånger med samma resultat, allt måste klickas i på nytt.
Tvivlar på att den rutan verkligen har en funktion med tanke på resultatet :screwy:

Och plötsligt öppnas alla nya länkar i ett helt nytt fönster istället för en ny flik, vilket bara det var irriterande ibland, så nu har jag ovetandes haft ett antal fönster öppna med bara 1 flik i varje :ohnej: Säkert jättebra för snabbheten i en billig dator att ha ett gäng sidor på gång samtidigt :huh:

Torbjörn, är du säker på att du använder senaste versionen av Firefox?
Kan inte vara möjligt att du inte märkt av några problem ännu med tanke på att min internetupplevelse känns som en södertörnsk, politiskt korrekt version av The twilight zone nu :help:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

tronde

#550 » 18:06:45, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:
Och plötsligt öppnas alla nya länkar i ett helt nytt fönster istället för en ny flik, vilket bara det var irriterande ibland, så nu har jag ovetandes haft ett antal fönster öppna med bara 1 flik i varje :ohnej: Säkert jättebra för snabbheten i en billig dator att ha ett gäng sidor på gång samtidigt :huh:


Åpne menyen (tre vannrette streker) oppe til høre. Velg "innstillinger".

Der finner du noen valg. Det heter faner på norsk. Aner ikke hva de har kalt det i din versjon. Hos meg er det et valg "Åpne lenker i faner istedenfor nye vindu" Aktiver dette, og se om det hjelper. Noen ganger blir brukervalg endret ved oppdateringer.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#551 » 22:06:17, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Torbjörn, är du säker på att du använder senaste versionen av Firefox?


89.0 (64-bitars).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#552 » 22:55:50, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
Iznogoud skrev:
Och plötsligt öppnas alla nya länkar i ett helt nytt fönster istället för en ny flik, vilket bara det var irriterande ibland, så nu har jag ovetandes haft ett antal fönster öppna med bara 1 flik i varje :ohnej: Säkert jättebra för snabbheten i en billig dator att ha ett gäng sidor på gång samtidigt :huh:


Åpne menyen (tre vannrette streker) oppe til høre. Velg "innstillinger".

Der finner du noen valg. Det heter faner på norsk. Aner ikke hva de har kalt det i din versjon. Hos meg er det et valg "Åpne lenker i faner istedenfor nye vindu" Aktiver dette, og se om det hjelper. Noen ganger blir brukervalg endret ved oppdateringer.

Jag gissar att ”faner” kan översättas till ”flikar”
”Åpne lenker i faner istedenfor nye vindu” borde i så fall vara ”Öppna länkar i ny flik istället för nytt fönster”?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

tronde

#553 » 01:39:45, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:
tronde skrev:
Iznogoud skrev:
Och plötsligt öppnas alla nya länkar i ett helt nytt fönster istället för en ny flik, vilket bara det var irriterande ibland, så nu har jag ovetandes haft ett antal fönster öppna med bara 1 flik i varje :ohnej: Säkert jättebra för snabbheten i en billig dator att ha ett gäng sidor på gång samtidigt :huh:


Åpne menyen (tre vannrette streker) oppe til høre. Velg "innstillinger".

Der finner du noen valg. Det heter faner på norsk. Aner ikke hva de har kalt det i din versjon. Hos meg er det et valg "Åpne lenker i faner istedenfor nye vindu" Aktiver dette, og se om det hjelper. Noen ganger blir brukervalg endret ved oppdateringer.

Jag gissar att ”faner” kan översättas till ”flikar”
”Åpne lenker i faner istedenfor nye vindu” borde i så fall vara ”Öppna länkar i ny flik istället för nytt fönster”?


Ja, det blir vel slik på svensk.

Jeg leser svensk nesten like godt som norsk, og det gjør at jeg ikke må omstille hjernen slik jeg må når jeg leser engelsk. Resultatet er at jeg ikke kan skrive så godt på svensk som jeg kan på engelsk, selv om svensk er mye mer likt mitt eget språk. Jeg har samme problemet med dansk som er enda mer likt norsk. :???:

2 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud (trådstartaren)

#554 » 22:35:02, 08-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några saker som hänt sista tiden fastnade på bild, bytte till 15x10" fälg på leksaken för att ge däcken ( 15x33-13.5" ) en chans att breda ut sig.

Bild

En liten höjning var tvungen att göras för att rädda skärmkanterna vid infjädring, så det blev återvinning av ett par gamla, avplockade hemsnickrade "puckar" som satt på en bil jag köpte för något År sedan, så nu blev den ca 4" högre bak och totalt ca, 22Cm mellan däck och skärnmkant.

Bild

Varför har jag inte köpt en sådan här bra grej tidigare?
Passade på nu när lönen, värd namnet :hurra: kom efter vårens sandupptagning.
Bytt en massa hjul och lossat en drivaxel utan att störas av en högljudd luftkompressor, och bara en plupp på batteriindikatorn förbrukad :thummar:

Bild

Lite nya dekaler till jeepklubben i lager oxå, bra till lördagens körning för de som vill göra bilen extra snygg :thumme:

Bild

Taklucka, eller skyport på -70/-80 talsspråk, tillverkad till Kermit istället för den enorma aluminiumkolossen som satt där tidigare.
Var någon form av fattigmans air condition med vattendunkar bak på traktorn och en fläkt mm ovanpå hytten.
Så nu är väl Kermit ca 25Cm lägre än innan, men det är väl så åldern påverkas oss alla, krymper på längden och ökar i omfång.

Bild

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#555 » 18:59:33, 09-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det vidarespinn på budgethöjningen av skogsjeepen, hade tidigare ca, 5" höjning med fjädrar +3,5" och en plastkloss på ca, 1,5- 1,75", men efter fälgbytet blev frigången mellan skärmkant och däck för liten varför en ny höjning blev tvungen.

Köpa nya +7" fjädrar runt om skulle kosta 7000Kr och ändå inte bli bra då bärarmarna istället kommer vara den svaga länken då de inte klarar den höjningen optimalt, så nästa steg är ett longarmkit som börjar på svettiga nivåer för min del.

Så idag när vädret ändå inspirerade till handel köptes 2 hålborrar 44 och 51MM och 2 stycken sidorullar till biltemas båtstöd 251585 för 145Kr

Bild
Originalets URL: https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/15-877_xxl_1.jpg


Dessa höjer 4", men måste bearbetas genom att göra centrumhålet större, minst 44MM för att passa på struten fjädrarna går över original i chassiet.
Jag valde 51MM för att kunna trä igenom ett rör med innerdiameter 44MM som stöd/styrning mot struten invändigt, och ge ett inre stöd till fjädern så den inte hoppar av höjningsklossen.

Köper man färdiga höjningsklossar typ den jag redan hade, är den svarvad in/utvändigt för att passa bil och fjäder.

Så har jag en klar budgethöjning bak för endast 145KR ( eller +2 om det behövs höjas även fram som är lika konstruerat ) som fungerar mot de delar jag redan har, tills en värre ombyggnad/höjning ev, blir av.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se