Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Hobbyist kort o gott

8 inlägg • Sida 1 av 1
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 03:08:47, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Läst en del på forumet genom åren och har väll tillslut kommit till insikt om bredden av intressen som det innefattar. Även om jag ser tjusningen i större maskiner så har mitt yrkesliv, hittills, i huvudsak handlat om bil och mc. På hobbynivå skruvas det även en del med dessa fordonstyper men efter att ha ledsnat på att skruva yrkesmässigt för ett gäng år sedan så håller jag mig till det jag tycker är rogivande. Svag för verktyg och annan kringutrustning.

Väl mött!

//Tobias

Lite historik eller vad vi ska kalla det:



Torsdag: Tvätt av bilen både ut och invändigt, även högtrycksspolning av underredet

Torsdag kväll - lördag kväll: Torktid inomhus ca 20C°

Lördag kväll: Borsta/slipa/blåsa med tryckluft på underredet, torka rent med silikonborttagning, applicering av rostomvandlare samt ett lager tunnflytande rostskyddsmedel

Söndag: Ytterligare ett lager tunnflytande och sedan tjockflytande

Produkter som användes: Tunnflytande rostskyddsmedel på kran från rostskyddsfirma, ML-någonting som var den tunnaste de hade med bra penetrering och avsedd för fordon där rostangrepp finns. Tjockflytande rostskyddsmedel från Hagmans, fungerar mest som ett slitskydd men ljuddämpar även en del.. vilket denna bil inte mår dåligt av. Rostomvandlare från Hagmans som var drygt s*t*n = 150ml räckte och blev över, hittepåprodukt kan tyckas men när jag sökte runt lite om dessa produkter rent generellt verkar många nöjda så det var värt ett försök. Hagmans silikonborttagning som jag torka rent merparten av underredet med innan applicering av rostskyddsmedel.

Före

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter (ursäkta felvända bilder men palla inte redigera i skrivande stund)

Bild

Bild

Bild

Tanken var väl det enda som jag inte gick så hårt åt när det kom till slipandet men i övrigt verkar det ha blivit helt ok, alla karrosseripluggar demonterades innan eftersom kanter och skarvar i regel är de största rostfällorna.

Tunnflytande under

Bild

Hjulhus fram, innerskärmar modell halva var i ett med skärmbreddarna vilka jag inte hade lust att lossa och aldrig få dit så den fick jag vika ner o spraya bakom

Bild

Hjulhus bak:

Bild

Hjulhus fram med tjockflytande

Bild

Sparklåda med två lager tunnflytande med betoning på tunn, lite extra dräll i och runt hål

Bild

Sparklåda med tjockflytande

Bild

Rivit av maskeringstejpen

Bild

Snålade inte men lite tunnflytande och tjockflytande blev över, hittar säkert något ställe som missats när det torkat och då är det bra att ha! =)

Bild







Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet

9 personer gillar det här inlägget.
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



jörgen.ottosson

#2 » 07:57:20, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen!

(presentation med mycket bilder :thumme: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magirus

#3 » 11:15:56, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen! :grin:
magirus
 

Inge Nilsson

#4 » 22:12:21, 08-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Attans vilket snyggt å bra jobb du gjort. :thummar:
Tänk om alla bilimportörer gjorde en bråkdel av det jobbet då skulle många bilar hålla betydligt längre å inte dö rostdöden efter 5-7år.

Välkommen :smile:

Inge

2 personer gillar det här inlägget.
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

Hobbyist (trådstartaren)

#5 » 10:54:59, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostskyddsgarantin håller inte rosten borta - lyder någon slogan vill jag minnas, träffsäkert och sant.

Tack för välkomnadena =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Iznogoud

#6 » 11:31:02, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte redan gjort det, rostskydda invändigt i de 2 "rören" i framvagnsbalken, de rostar gärna av innifrån.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Hobbyist (trådstartaren)

#7 » 23:23:54, 13-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen Ford =) Nädå, det har du helt rätt i, svårt att komma ihåg men jag hade en sån där förlängare med trippelsprinkler för hålrum men jag var tvungen att kika efter:

Verkar ha fått sig en omgång

Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#8 » 00:30:15, 01-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom hem några väskor som jag tänkte planera in lite verktyg i och ha till wagon bl.a., ser ut att kunna bli bra:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det är 4st 1150 och 2st 1200, planen var två orangea och två svarta 1150 men leverantören kunde inte få fram orangea längre. Visst går det att få fram på annat håll men de var inte i närheten prismässigt så det fick bli dom svarta kort o gott. Primära anledningen till olika färger är just att kunna hålla reda på vilken som innehåller vad, med lite tur o bra väder får jag tag på snäpplås och handtag så kan jag färgmatcha med dom istället.

1150 rymmer en liten maskin med batterier men tanken med dessa är att ha tillbehör i dom och återigen flera insatser, en för bits, en annan för borr o.s.v.. Kan även bli något kit för specifika arbeten med alla tillbehör på samma ställe, kul att organisera ibland =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se