Grattis till maskinen! Men den var ju inte speciellt liten, min vägde original 1800 kg, och den tycker jag är för stor i vissa sammanhang.
Det viktigaste rådet är fota, fota och fota! Fotografier uppskattas alltid här på Maskinisten.
Sedan är det kul att kunna gå tillbaka och titta på allt man gjort.
Börja leta efter ett hydrauliskt svängbart snöblad till maskinen, samt snökedjor. Helt underbart att skotta snö med en sådan!
Råd om körningen är kanske inte så mycket jag kan komma på. Koncentrera dig inte för hårt, då fokuserar man oftast bara på en sak. Försök istället ha koll på helheten. När man lyfter ska man inte bara titta på lasten utan ha koll på var hela lastaren är. Annars är det lätt hänt man trycker toppen på lastaren genom taket på lastbilsskåpet man håller på att tömma...
Lätt hänt när man ska dra ut
pallgafflar från en pall att man missar vad som finns bakom maskinen eller att maskinens framsida tar i lastbilen man ska lossa.
Planera körningen så du kan ta långa mjuka svängar. Då river man inte upp marken så farligt.
Lär känna hur maskinen beter sig vid olika lastvikter. Ingen (eller lite) vikt i lastaren svänger maskinen under bakaxeln, men ju närmare tippvikten man kommer desto längre fram flyttar sig den punkten för att till slut vara under framaxeln.
Man bör inte gå ur maskinen med upplyft
lastare. Då får man åla sig mellan lastaren och maskinen, och det lär ha hänt både en och två mycket otäcka olyckor vid sådana manövrar. En sak jag har tänkt göra på min maskin (men ännu inte fått tummarna loss till) är att göra en öppningsbar bakruta (galler på min). Jag har en gång hållit på att tippa framlänges ner i ett snöfyllt dike. Hade detta hänt hade jag blivit dränkt som en råtta utan möjlighet att rädda mig själv, men med en nödutgång bakåt eller uppåt så förbättras chanserna att klara livhanken.