Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Den långa vägen till att bli maskinist

50 inlägg • Sida 4 av 4
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Landmann (trådstartaren)

#46 » 13:09:59, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ska byta trådnamnet, blir aldrig tillräckligt bra på att köra

Bild


Bild


Bild

Nu har lilla monstret fått en rejäl service med alla oljor, filter, kylvätska, remmar och motorvärmare!

Ajuste.... Kedjorna kanske håller lite längre i ett oljebad istället för vattenbad
"Hur långt är ett snöre?"

5 personer gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt



Stridis2

#47 » 21:31:22, 25-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:...Ajuste.... Kedjorna kanske håller lite längre i ett oljebad istället för vattenbad...

Men de var rena och fina! :skratta3:

Kul att se att både du och Casen lever. :thumme:

Jag knäckte ena kedjan på min maskin ett par hundra meter ut i skogen när jag plogade snö. Fredag eftermiddag, ymnigt snöfall och jag hade ingen annan möjlighet att få hem maskinen utan att laga den på plats. Hetsmecka fram kedjan och ringa en bekant på Lantmännen maskin. Jodå, de hade kedja hemma, men jag måste vara där innan fyra. Körde åt helskotta för fort fyra mil dit och var på plats med tio minuter till godo. -Jaha, ska du ha amerikansk eller europeisk kedja frågade han. Inte en aning, vad är det för skillnad? Den amerikanske skulle tydligen vara en aning smalare. Chansa på europeisk. Hur lång behöver du? Sh*t, det har jag inte mätt! Gissar och drar till med en bit. Körde hemåt myyycket lugnare, med en bra bit kedja, några kedjelås och några halvlänkar.
Efter en natt med 18 minusgrader gav jag mig ut och skulle försöka montera på den nya kedjan. Så trångt så jag kunde bara skruva i T-tröja med bara armar nerkörda mellan kugghjul och i olja, allt med den behagliga tempen av 18 minus... :snow:
Fick på kedjan så jag kunde mäta ut längden, därefter ta av den för att kunna kapa på rätt ställe för att sedan montera den en andra gång. Kan säga att jag frös ganska mycket när jag väl hade fått ihop transmissionen... :mrgreen:
Efter att ha tvättat av mig och tinat ett tag inomhus så skulle jag försöka starta maskinen, men batteriet orkade inte i kylan. Fick hämta ett elverk och en batteriladdare med skottkärra för att ge starthjälp. Efter några minuter hoppade maskinerier igång så snällt och jag kunde börja köra mot verkstaden. Hade inte återmonterat några plåtar i botten av maskinen, så jag fick sitta med fötterna på hydraulmotorerna och titta på hur alla kugghjul och kedjor snurrade. :mrgreen:
Men hem kom jag, fick återmonterat allt och kunde fortsätta ploga snö.

Sensmoral: Sköt om så mycket du kan på maskiner, det finns tillräckligt ändå som kan haverera (och oftast när det är som mest olämpligt) utan att det behöver bero på dåligt underhåll.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

texas5020

#48 » 08:31:13, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så talar en äkta Maskinist !!! :buga: :thummar: :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Landmann (trådstartaren)

#49 » 09:30:07, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Kul att se att både du och Casen lever. :thumme:

Sensmoral: Sköt om så mycket du kan på maskiner, det finns tillräckligt ändå som kan haverera (och oftast när det är som mest olämpligt) utan att det behöver bero på dåligt underhåll.


Detsamma

Det var bra kämpat, jag sa till mig själv när jag spände kedjorna att detta vill jag inte hålla på och byta!
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2

#50 » 23:25:07, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg att det var nästan ett år sedan Landmann var inne här på M. Hoppas han har e-postavicering. Hade varit trevligt med en uppdatering om hur det går med livet, hus och maskiner. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se