Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Ny medlem, framtida grävmaskinist?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

n00b (trådstartaren)

#1 » 23:07:02, 03-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Så lång historia kort. Jag är Stockholmare och bortot mitten i livet åldersmässigt, funkar inte som anställd då det allmännt inte är populärt att vara mer bildad etc än överordnade, och kommit till en punkt där jag sagt fuck everything och vill vara egen. Polarn sa "bli grävmaskinist" och därför hamnade jag här (det lät ballt som fan). Jag har annars jobbat inom finans på en hög post.
Jag har "lurkat" här ett tag och läst inlägg etc. och tänkte börja bli mer aktiv. Jag tänkte passa på fråga var jag bör ställa frågor om:
* Utbildning & praktik
* Företagsfrågor, hur branschen "funkat", möjlighet att knyta till sig folk i ett bolag etc

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
n00b
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:04, 28-01-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magirus

#2 » 23:55:35, 03-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen! :shake_hands:

Kolla in Roger i Ältas tråd om has Terex, Martin Erikssons bildtråd och läs di gamla äldre trådarna av tex Conny Kolsjö mfl
De finns en hel drös me trådar men man ska ju ha tålamod att sök o läsa också :mrgreen:

Sen gör du en egen tråd där du frågar sånt du funderar över. Finns inga dumma frågor! :thummar:

Lycka till :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Burträskarn

#3 » 08:53:13, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo,det finns en dum fråga, och den lyder: "Varför passade jag inte på att fråga...?"

Att köra grävmaskin är bland det roligaste man kan göra med kläderna på, så se för guds skull till att prova. Min historia med grävandet inleddes med att jag fick låna hem en maskin från min dåvarande arbetsgivare (en Komatsu PC95 med rototilt). Jobbet som skulle göras var att gräva upp en jädrarns massa stubbar (nyodling, och nej, inga bilder...). Där jag satt och petade stubbar insåg jag att inte behövde tänka på vad jag gjorde, det hände ändå!
Och det är det där som är den springande punkten: En del kan aldrig sluta sitta och tänka "om jag vickar vänster spak till vänster så svänger maskinen till vänster", medan andra bara svänger till vänster. Den första gruppen blir inte kvar i maskinen, den andra kan utvecklas till vad som helst (kolla in Hedblad, Andrew Camarata eller LetsDig på tuben). Vilken kategori man tillhör vet man inte förrän man suttit bakom spakarna en bra stund, och det är där jag tycker att du ska börja. Låna eller hyr en maskin och gräv nånting som ingen annan ska bry sig om hur det ser ut. Efter ett par timmar känner du om du är helt slut, eller om du är på väg att uppnå nirvana...
Hur det har gått för mig? Jo, det står en översnöad Hydromac 115 (19 ton...) och väntar på att bli befriad från snö och is.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

magirus

#4 » 10:26:53, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Jo,det finns en dum fråga, och den lyder: "Varför passade jag inte på att fråga...?"


Sorry, tänkte int på de :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

n00b (trådstartaren)

#5 » 10:59:53, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen och välkomnandet! Jag får söka på Roger, Conny och Martin!
En del kan aldrig sluta sitta och tänka "om jag vickar vänster spak till vänster så svänger maskinen till vänster", medan andra bara svänger till vänster.


Jag har precis fått körkort, men jag fick höra att jag kör som en dåre - kanske gör att jag blir en versio nr 2 :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
n00b
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:04, 28-01-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#6 » 11:15:09, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martins bilddagbok
Martins bilddagbok

Roger i Älta
[Grävmaskiner] Terex TW 110

Det kanske int ä så mye om HUR man kör utan mer inspiration för dej att prova :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Holger

#7 » 11:36:58, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

n00b (trådstartaren)

#8 » 11:42:11, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för länkarna Magius! Riktigt härliga bilder det där!
Jag kommer hursom anmäla mig till utbildningen som börjar i september, blir rätt gött deta tror jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
n00b
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:04, 28-01-2020
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#9 » 11:55:18, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Go for it! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

valberga

#10 » 18:50:51, 04-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen i gänget :shake_hands:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se