Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Ny på forumet (till minne av PerÖ83)

145 inlägg • Sida 4 av 10
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Holger

#46 » 08:30:16, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fattar det fortfarande inte! Sov väldigt dåligt inatt och gick igenom hans trådar. Inte en indikation.
Vad var det för dramatiskt telefonsamtal han fick? Jösses så sorgligt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



BM425

#47 » 09:01:25, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tog hårt, började skaka när jag pratade med hans jobb.
Där på jobbet var frågorna rätt många också.
De fick länkar till Pers trådar här på forumet.
De vet ännu inte om hur o när det blir begravning.

Vad som har hänt kan man bara spekulera om, det blir ingen gladare för så jag hoppar över det.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

7 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Alrik

#48 » 09:13:15, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425
Är med på din idé om en blomma/krans från forumet vägnar när de är dags, om de blir en öppen begravning.

5 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Göran Ekman

#49 » 10:31:03, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här känns inte bra alls.
Har en synpunkt angående uppmärksamhet vid begravningen.
Vi har på relativt kort tid haft tre begravningar i familjen.
Idag är det inte blommor som gäller vid begravningar utan den fond som den döde eller dennes efterlevande önskar få pengar insatta på. Det man behöver ha reda på är vilken begravningsbyrå som håller begravningen borde gå att få reda på via hans jobb, den kontakten finns redan.
Blommor är för dom som lever.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

7 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ulf

#50 » 13:53:06, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är kluven vad gäller blommor. De ger de anhöriga ett ett monument, ett ljusare minne. Samtidigt så håller jag med Göran Ekman.

Under de senaste knappa 30 månaderna har jag haft någonstans 14-15 dödsfall i min närhet. De flesta pga ålder eller sjukdom.
Det gör att det känns en del när en relativt ung person väljer att avsluta.
Då det bara är dottern som jag sett här på forumet så går mina tankar till henne. Hon måste haft jäkligt kul med sin pappa!

Jag visade Lilla M Jeepen för ett tag sedan, hon var sååå avundsjuk! Hon hade ju bara en blå fyrhjuling...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Göran Ekman

#51 » 14:09:21, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommor på en begravning bärs ut utan för kyrkan efter begravnings akten. Dagen efter städar vaktmästaren bort dom.
Pengar till en fond gör förhoppnings vis nytta på något mer ställe.
Blommor kan vara ett glädjeämne till någon som är sjuk.
Jag framförde den åsikten som är min och min frus.
Det jag hoppas är att vi kan komma överens om något.
Det som hänt är väldigt tragiskt, som jag har lite svår att relatera till, skedde i familjen när jag var 5 år, fick inte reda på det förän jag var vuxen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Ulf

#52 » 14:26:04, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är ju det som ger kluvenheten. När farsan dog så såg jag på Lilla M och barnbarnen hur viktigt det var för dom. När min kusin begravdes, så var det hennes barn och barnbarn som på något sätt såg en lyster i det tråkiga. De ska plockas bort när det är gjort.
Vi har ofta valt att skicka både blomma och lagt i fond. Detta är ju på grund av corona, av alla dessa så har jag bara varit med på två begravningar, farsans och kusinens.
Men det är ju vad som känns rätt, förhoppningsvis gör båda någon nytta, fast på olika sätt...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

robin.gustavsson

#53 » 14:58:58, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det här känns inte bra alls.
Har en synpunkt angående uppmärksamhet vid begravningen.
Vi har på relativt kort tid haft tre begravningar i familjen.
Idag är det inte blommor som gäller vid begravningar utan den fond som den döde eller dennes efterlevande önskar få pengar insatta på. Det man behöver ha reda på är vilken begravningsbyrå som håller begravningen borde gå att få reda på via hans jobb, den kontakten finns redan.
Blommor är för dom som lever.
Göran i Björnarbo
Precis min tanke.
Vi borde väl kunna göra en enkel insamling här på forumet, sen att någon tar kontakt med begravningsbyrå och gör en kollektiv insättning där i maskinistens namn i lämplig fond.
Om någon är manad att ta tag i det?

Om inte så tycker jag att det minsta man kan göra som enskild person är att ge suicide zero eller liknande organisation ett bidrag och ta en tyst minut för de drabbade.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

raggsockan

#54 » 16:49:59, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi ska ha ett konto för detta ändamålet här på forumet
huruvida den är aktiv elr inte vet jag inte
anton elr holger är konto innehavare
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Holger

#55 » 17:25:04, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollar med farsan, men jag tror inte det konto är aktivt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#56 » 21:42:03, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Göran i sak. Min mor dog i julas. Där var inte mycket blommor på hennes begravning, däremot en del insamlat till ett ändamål hon hade varit intresserad av. Personligen hade jag sett alla blommor på min begravning som ett stort slöseri. Men, och det är ett stort men, det är inte vi som ska bestämma detta. Vi kan säkert få reda på vad de anhöriga önskar genom begravningsbyrån, och sedan rättar vi oss efter detta.
Bara mina två ören i diskussionen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

peter.svensson

#57 » 22:06:01, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följt PerÖ sen han kom till forumet. Fantastisk duktig mekaniker, sen kärleken till sin dotter med alla fantastiska åkdon. Otroligt sorgligt. Kommer mig att tänka på DanielH (för dom som kommer ihåg honom och tyvärr slutade på samma sätt) vars trådar jag också följde och knappt kunde vänta på en uppdatering. Ta hand om er maskinister och tveka inte att söka hjälp om det känns tungt!

8 personer gillar det här inlägget.
peter.svensson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:09:38, 12-04-2007
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T430, MF50B, ER1200, MF35

Michael Meier

#58 » 22:16:31, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att be om hjälp när man har så nära till självmord, och det är ingen blixt från klar himmel, skulle någon i närheten lyckas avstyra ett försök så finns risken kvar resten av livet, varje minut, varje händelse påverkar, men ingen vet åt vilket håll.

Att "ingen" såg det hända är en del i spelet om våran inre hälsa, vår hjärna är inget att leka med, den kan göra många saker, antar att vi gör så som med Daniel, vi lägger dom glada sakerna till minnet och fortsätter leva som förut, med en erfarenhet rikare.

Ta vara på oss medans vi lever, efteråt är det blommor eller inte, smått ointressant för Per utan det är för dom som är kvar som har nytta av blommor och värdig begravning, som är nog så viktig för oss som ska klara en eller två dagar till utan att falla ned i avgrunden.

Så..

Sluta inte aktivt kämpa för ditt eget välmående, varje minut och timme, ser du framtiden an med tillförsikt så smittar det förhoppningsvis av sei till oss runtomkring som också försöker se det trevliga i varandras sällskap.
/Michael M

28 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

barsen

#59 » 02:46:24, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det går inte att be om hjälp när man har så nära till självmord, och det är ingen blixt från klar himmel, skulle någon i närheten lyckas avstyra ett försök så finns risken kvar resten av livet, varje minut, varje händelse påverkar, men ingen vet åt vilket håll.

Att "ingen" såg det hända är en del i spelet om våran inre hälsa, vår hjärna är inget att leka med, den kan göra många saker, antar att vi gör så som med Daniel, vi lägger dom glada sakerna till minnet och fortsätter leva som förut, med en erfarenhet rikare.

Ta vara på oss medans vi lever, efteråt är det blommor eller inte, smått ointressant för Per utan det är för dom som är kvar som har nytta av blommor och värdig begravning, som är nog så viktig för oss som ska klara en eller två dagar till utan att falla ned i avgrunden.

Så..

Sluta inte aktivt kämpa för ditt eget välmående, varje minut och timme, ser du framtiden an med tillförsikt så smittar det förhoppningsvis av sei till oss runtomkring som också försöker se det trevliga i varandras sällskap.


Lite nyfiken, varför går det inte att be om hjälp? Varför skulle risken vara kvar?

Mvh Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

Michael Meier

#60 » 08:15:21, 15-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Psykologi.. :svettas:

Svårt att beskriva utan att låta distansierad eller nonchalant, det motverkar syftet att be om hjälp.
Det handlar om att hjärnan med ALLA till buds medel konstruerar ett scenario där målet är att allt blir bättre, för alla nära och kära om man tar livet av sei.

Ingen "normalt" fungerande hjärna kan få till det så, vi drabbar faktisk omgivningen med ett sådant beslut, hoppar man ned från en bro och får en lastbil att göra jobbet finns det en människa i förarhytten, samma med tåg.. det sitter någon där som inte kan förhindra, samma med alla passagerare, dom blir också illa till mods,
som får problem i sin tur.

men hjärnan vänder på ALLT, till beslutets fördel, hur ologiskt det än kan höras.

Att be om hjälp, då är man inte i närheten, då kan det räcka med en fågel som kvittrar i skyn, en solstråle, vadsomhelst, en Magnumglass kan förhindra, ett vänligt ord, ett positivt telefonsamtal, någon som behöver hjälp med att rensa avloppet under diskbänken.

Lyckas man att hålla sei "på rätt sida" att alltid finna något positivt med att vara kvar, då kan man leva med det och kanske förtränga "behovet" till slut.

Det är ofta så med unga personer, oavsett mobbing, finns det ett litet hopp någonstans, så är det räddningen.

Kan man be om hjälp, så finns det gott hopp om livet.

Att ha ett jobb, en förpliktelse, kan vara en livlina, att plocka skräp, pantflaskor, samla dagstidningar i travar, en hund, mata vildankor med skogaholmslimpa, allt kan vändas till en livlina, hur "ologiskt" det än kan se ut för "oss andra" att lära sei förtränga obehagliga tankar kan vara en livlina.
/Michael M

17 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se