Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Ny på forumet-katt bland hermelinerna? :-)

18 inlägg • Sida 1 av 2
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

qivittoq (trådstartaren)

#1 » 07:45:20, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej - Snart pensionerad biolog/naturförvaltare på Bohuslänsk ö. Har som andra påpekat ofta hamnat här när frågor uppstått kring traktorer och utrustning. Imponerad av vänligheten och den generösa inställningen här på forumet när det gäller information och råd. Har drivit månskens "bonneri" på arrenderad reservatsmark sedan början av 1990 talet. Med 4 års uppehåll då jag bodde och arbetade i Grönland (därav användarnamnet). Målen med "bonneriet" är att restaurera och sköta ett stycke kulturlandskap samt att bedriva viltvård. Planer finns på att byta ut en Polaris 6x6 och Toyota Hilux mot mindre traktor med lastare för att göra mer än att bara plock hugga och röja åkerkanter och mosaikbeten. Skulle vara väldig tacksam om jag kunde få dra nytta av forumets kollektiva visdom när det gäller val av traktor. Står i valet och kvalet mellan att köpa en ny (nyare) Kinatraktor (40 HP) eller försöka hitta en äldre mindre traktor (50-70hp) av väletablerat fabrikat (Valmet, Volvo, Ferguson etc.). Jag är väldigt dålig på att meka och vill som de flesta leva ett bekymmerslöst :smile: traktorliv och få saker gjorda. Hade tidigare en IH 454 som jag hade en del problem med (förmodligen inte traktorns fel).
Så om Ni har några synpunkter så är jag tacksam!

Hälsningar Bosse (qivittoq)


Bild

Bild

Infogar bilderna, använd [Infoga bild/foto] under textrutan istället så blir det lättare o läsa tråden /magloman

1 person gillar det här inlägget.
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400



jörgen.ottosson

#2 » 08:51:54, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen! Hoppas du kommer att trivas.

Får hoppas du hittar en traktor du blir nöjd med, jag har själv tyvärr inga goda råd att komma med där. (brukar vara svårt att kombinera prisvärt med driftsäkert utan att behöva lägga egen arbetsinsats och delar där i mellan.....)

( vänligen använd knappen "infoga bild/foto" under textrutan när du vill infoga en bild i ett inlägg, det blir lättare att läsa inlägget då.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

qivittoq (trådstartaren)

#3 » 10:36:25, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen! Tack för välkomsthälsning och råd om bildinläggning. Jo man får ju vad man betalar för.. Har provkört en ny Dong Feng 404 och den var väl ok för det priset. Tyvärr så går det ju så få ännu här i Sverige så det är svårt att få objektiva intryck. De som vill sälja berömmer traktorn men sätter ändå den på blocket efter mkt få driftstimmar.. Dessutom verkar de minska väldigt mycket i värde på kort tid.Har även provat en ny Lamborghini Rekord 65 utan hytt, som jag blev väldigt förtjust i. Jag gillar att köra utan hytt för att uppsikten blir väldigt bra när man kör på lite besvärliga ställen och dessutom går traktorn in igaraget. Dock är Lamborghini traktorn alldeles för dyr för min plånbok (158 000+moms) så det får vara. Har även tittat på mindre Valmet traktorer från 1980 talet. Valmets mindre traktorer förefaller att ha kommit ur en finsk småbrukare tradition vilket skulle passa mina ändamål

Hälsningar från västkusten
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400

magloman

#4 » 10:59:42, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit! :grin:

Tror de flesta rek en äldre maskin av känt fabrikat än en ny kina maskin.
Finns nån tråd om detta har jag sett, eller två.

:grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

qivittoq (trådstartaren)

#5 » 11:06:27, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Välkommen hit! :grin:

Tror de flesta rek en äldre maskin av känt fabrikat än en ny kina maskin.
Finns nån tråd om detta har jag sett, eller två.

:grin:


Tackar! Ska botanisera bland trådarna. Hälsningar!
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400

Hansborg

#6 » 11:31:46, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å välkommen! :thumme:
Visserligen är ************* som vill freda min mark... men det struntar vi i här.. :djaevul:



Är det så att du inte skruvar allt själv.
Rikta in dig på ett sådant märke som "närmaste" traktorverkstad servar, som du känner dig bekväm med.
Ferguson & Ford har väl mest utbud på reservdelar (budgetvarianter?)
Valmet är väl byggd för skog å mark...
Är det mera våtmark skall det vara 4-hjulsdrift. :smile:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Holger

#7 » 11:33:59, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit! :grin:
Vad gjorde du på Grönland?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

qivittoq (trådstartaren)

#8 » 13:02:57, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Hej å välkommen! :thumme:
Visserligen är ************* som vill freda min mark... men det struntar vi i här.. :djaevul:



Är det så att du inte skruvar allt själv.
Rikta in dig på ett sådant märke som "närmaste" traktorverkstad servar, som du känner dig bekväm med.
Ferguson & Ford har väl mest utbud på reservdelar (budgetvarianter?)
Valmet är väl byggd för skog å mark...
Är det mera våtmark skall det vara 4-hjulsdrift. :smile:


Tackar för glatt tillrop. Känner väl mig mest sugen på en mindre Valmet just nu. Har en kompis som har entrepenadfirma som jag lånat en Valmet 805 av. För stor för mina ändamål men väldigt bra att jobba med tyckte jag. Har ca 6 hektar åker (dåligt dränerad), och ungefär lika mycket mosaik betesmark. Åkrarna är gräsmark (vill inte kalla det vall :smile:,) massor med tuvor och ojämt och som sagt bitvis vattensjukt. Betet behöver röjas. Betesmarken är kuperat med berg i dagen omväxlande med gräsmark, busk och lövträd. Så idealet hade nog varit en mindre fyrhjulsdriven traktor på ca 50-60 hk med lastare som lyfter runt ett ton. Det är trångt på sina ställen så den får inte vara för stor. Kan nog klara mig med en 2 hjuldriven också. Gäller bara att tänka efter före. Ha det gott/ Bosse
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400

qivittoq (trådstartaren)

#9 » 13:15:07, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Välkommen hit! :grin:
Vad gjorde du på Grönland?

Holger- Tackar för välkomsthälsning!

På Grönland var jag ansvarig för den fiskerioberoende beståndsuppskattningen av Nordhavsräka (Pandalus borealis). Jobbade som senior forskare på Grönlands Naturinstitut. Jagade, fiskade och naturfotograferade på fritiden.

http://jagareforbundet.se/sv/jakten/fot ... bergstrom/

http://yeswehunt.eu/en/hunting-in-europ ... and-hunter

Har lagt fiskeribiologin på hyllan. Sjömän blir bönder när de blir till åren, precis som djävulen blir religiös när han blir gammal ;-)

Ha det gott hälsar /Bosse (qivittoq)
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400

mimeck

#10 » 13:37:31, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en valmet från 80 eller 90 talet. Det finns ju andra märken också men jag tror mest på valmet. Undvik kineser. Skulle hellre ha en Valmet/Ford/MF eller nästan vad som helst från 80-talet än en ny kines traktor. Har nästan bara bra erfarenheter av Valmet/Valtra och MF och dom andra vanliga märkena är väll ganska likvärdiga. Huvudsaken är nog att traktorn är i bra skick och välskött när du köper begagnat annars blir det dyrt.

Gillar du att köra utan hytt? Det är ju fint så länge det inte regnar, blåser och snöar. Inte skönt att sätta sej på en blöt stol. Det brukar kunna gå att plocka av dörrarna. Kanske lite bökigare på nyare traktorer.

Alla traktorer krånglar förr eller senare och då vill man ha kunniga mekaniker och reservdelar till traktorn i närheten. (iallafall i norden eller europa). Fungerar sånt med kines traktorer?
Senast redigerad av mimeck 13:43:31, 12-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qivittoq (trådstartaren)

#11 » 15:30:46, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Köp en valmet från 80 eller 90 talet. Det finns ju andra märken också men jag tror mest på valmet. Undvik kineser. Skulle hellre ha en Valmet/Ford/MF eller nästan vad som helst från 80-talet än en ny kines traktor. Har nästan bara bra erfarenheter av Valmet/Valtra och MF och dom andra vanliga märkena är väll ganska likvärdiga. Huvudsaken är nog att traktorn är i bra skick och välskött när du köper begagnat annars blir det dyrt.



@mimeck- Jo jag är enig med Dig, det får nog bli en Valmet eller MF. Så det får bli att lusläsa Blocket annonser etc. Har satt Polarisen och Pick-up-en till salu. Så den som lever får se ;-). Kommer väl tillbaka och ber om råd när jag funnit något som verkar intressant.

Jo jag trivs rätt bra med att sitta ute och köra. Tycker jag ser bättre när jag ska ut och böka bland stenar och stubbar. Har väl vant mig vid det med Polarisen och vedbärgningenpå vintern. Har ju dessutom jobbat och bott i Grönland :-). Men visst är det skönt med värme och lä.
Tack för råd och engagemang!/ Qivittoq



Anpassade citat-koden /Holger
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400

Holger

#12 » 20:29:00, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad betyder Qivittoq? :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

kimmen

#13 » 20:56:28, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en Kubota 4200 45 HK, jag kör för det mesta med två hjulsdrift, men jag
är så tacksam över att jag kan lägga i fyrhjulsdriften när det behövs, det blir en
otrolig skillnad, så jag rekommenderar fyr hjulsdrift, gräs kan vara halt, speciellt när man har grönytedäck som jag :thumme:

Jag använder kinatillbehör som slaghack och flishugg och det fungerar
bra, men att köpa en kinatraktor, njäää... det vågar jag inte
Senast redigerad av kimmen 21:04:06, 12-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

qivittoq (trådstartaren)

#14 » 22:15:47, 12-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Vad betyder Qivittoq? :thummar:


Kolla länken

http://no.wikipedia.org/wiki/Qivittoq
qivittoq
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:35:08, 11-05-2013
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 3050, Agria 2400

joel_vbg

#15 » 09:17:07, 13-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen! :thumme:


Blev också nyfiken på Qivittoq, lustigt att den fanns beskriven på norska men inte svenska wikipedia. Men det gick ju att läsa ändå. :)
joel_vbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:08, 19-01-2013
Ort: Derome / Halland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Samlare..........


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se