En -bra- ultraljudstvätt är "guld värd" för att "attackera" dessa två förgasarproblem med.
Jag säger -inte- att det är -lätt-!...
Räkna med att du behöver en -bra- förstoringslampa för att kunna inspektera ordentligt.
Nu i första hand är det att få nålventilen att sluta -tätt- (räknar alltså med att det är den som "släpper igenom" mer än lovligt vid chokning):
- det räcker med så lite som "ett salt korn" (ett enda ett!) som ger en mikroskopisk glipa... det kan vara omöjligt att se...
I princip gäller samma sak för alla tätande ytor. Det krävs så otroligt lite "smuts" / "ojämnhet" för att ställa till med "elände" att man tror inte det är möjligt/sant, förrän man själv erfar det.
Ta tillfället i akt, att lära
Visst... sur som räven säger om rönnbären, men, "ovärderlig" erfarenhet och kunskap; för, nästa gång, så fixar du en motsvarande
förgasare "på noll tid!"
(...du kan ge dig på att jag fått lära mig den hårda Bing vägen!... se avataren... var enda ... dag i ca 10 års tid -innan- jag lyckades lära mig hur di dinga bingarna fungerar!... o då... var det inte de längre som var dinga!... det var alla yrkesverkstäder med 3 bokstäver på sig som visade sig inte ha kunniga mekaniker!... gällande Bing dvs... : du slipper den långa vägen; för du har Maskinisten
)
I grunden kan man säga grovt sett att förgasare är så banalt enkla att det är löjligt åt det!
Men,... de är samtidigt precisionsinstrument som kräver absolut exakthet!...
Dvs, utrymme för slarv, oavsett grad, finns inte... Du har givetvis inte slarvat, men (!), förgasaren är missnöjd med nivån av din noggrannhet... (=den sura läxa jag fick av Bingarna...)
Den oxid som går att skrapa eller putsa bort, utan att skada (!), godset, tar du givetvis bort. Det som kräver kemisk bearbetning får du låta kemin verka på.
Tjyvluft är tyvärr en lömsk ... som man alltid måste misstänka!
Tjyvluften kan "lyfta" nålventilen och flöda förgasaren...
Chokefunktionen kan störas av något som överhuvudtaget inte skall kunna påverka den (ett "bing sjuka" som jag hittade efter ca 10 års skruvande på dem - mitt framför näsan, mitt i blickfånget, skulle tekniskt sett inte alls kunna ha någon som helst inverkan! åtgärdar man den bingsjunkan så fungerar bing choken felfritt. Går inte att förklara sambandet! Kan finnas liknande i Walbro (jag har skruvat för lite på dem så min kunskapsbas om dem är för dålig).
Samtidigt... skulle inte bli det minsta förvånad om du hittar ett annat "fel" när du dissekerar förgasaren igen
(vanligast - hittade inget, men... nu fungerar det
)
Ta bilder - alltid intressant att få följa/se.