Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Sågverk. Vill ha hjälp med hydrauliken

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 18:11:26, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Funktionen för att spara utkast vill inte vara med längre så jag laddar upp lite innan jag skrivit färdigt... Ev. lägger jag till och justerar.)

Länk till en tråd från innan jag började bygga på allvar:

Montera matarhjul på sågverk. Hydraul problem.


Jag har ett sågverk av okänd modell. Det är helt eller delvis hemgjort. Vet inte vilket märke det eventuellt är på dom delar som ser mer fabriksgjorda ut. Tex. bänkar och "bord".

Hjälprullen har jag konstruerat och det är den som är problemet...
Den snurrar inte i samma fart som bordet rör sej. Bord och rulle är seriekopplade så oljan som passerar bordets motor går vidare till hjälprullen.
Det sitter en backventil på rullen för att den ska stå stilla när bordet går tillbaka (troligen onödigt)


Bild



Ventilpaket från vänster:

-Hydraulklaff
-Rulle in och ut. In mot stocken är begränsad med en vajer som drar spaken till neutral när rullen är längst inne.
-Bord matning
Den allra bortersta spaken är varvtalsreglaget till klingan. Den drivs av en hydrostat motor. Troligen från nånn skogsmaskin men jag vet inte..

Bild




Motorn för bordet och backventil för att drivrullen inte ska gå baklänges (tror jag ska ta bort backventilen)

Bild



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mimeck 18:39:31, 02-08-2022, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mimeck (trådstartaren)

#2 » 18:19:16, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild




Drivrulle gjord av pressarvals från en claas rundbalsbress. Tillverkar ev. en ny med värre grepp när hydrauliken funkar bra
Skyddsbågen är ihopsvetsad av båsavskiljare från ett fjös. Koskit, rost och galv är en fin kombo att svetsa på...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



Motorn för drivrullen:

Bild

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

InläggDetta inlägg har raderats av mimeck den 18:24:58, 02-08-2022.

dejvi

#4 » 11:00:14, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite funderingar från min sida.

Är det samma storlek på motorerna (bord o matarvals)? Vill minnas att det var så på vår laimet. Vi bytte till en kara nu, kan kolla hur det är på den.

På laimet var det en fjäder som drog matarvalsen mot anhållet, enkelverkande hydraulcylinder öppnade matarvalsen. Fjäderkraften justerbar med gängstång. Vi la till en extra fjäder innuti originalfjädern för att få ordentligt med tryckraft. Fjädern var kanske något i stil med 100x400x8mm, sen la vill till en 60x400x8mm innuti.

På karan är det dubbelverkande cylinder så den både trycker o öppnar hydrauliskt.

På båda har nog matarvalsen rullat åt båda hållen.

Skickat från min NTH-NX9 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

mimeck (trådstartaren)

#5 » 14:58:29, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan motorerna.
Dom är seriekopplade så jag tänkte nog att oljan som går in genom ena motorn sedan fortsätter till den andra. Tror jag tar bort backventilen till matarrullen. Vet inte vilken skillnad det skulle göra men man kan ju testa..
Har förträngt hur jag gjorde och tänkte när jag byggde ihop det där. Jag har ju bara satt på den hydrauliska matarrullen med ställning. All annan hydraulik byggdes troligen av den förra ägaren.
Han hade en enklare fjäderbelastad tryckrulle. Ett litet hjul bara, utan drivning men hydralisk in/ut. Lite för klent gjort. Höll inte länge för mej...
Kanske borde sätta på en fjäder igen. Det skulle kanske lösa att få jämnt tryck mot rullen.

Att få snurr på rullen är viktigast. Trycket mot stocken finns där men är inte perfekt.

Har en semestervecka nu så då kanske det blir nått gjort på sågen.

Skrev jag att sågen i grunden funkar riktigt bra. Sågade lite för några veckor sedan. Gick bra ända tills jag hittade en spik(?). Det var några tallar som stått på en tomt. Dumt att ens tänka på att såga nått som stått så nära bebyggelse. Brukar inte göra det. Tur att jag sågade dom sist. Det var bara några stockar kvar. Orkade inte byta klinga så dom stockarna blir flis.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#6 » 22:53:04, 15-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Har just bygd på hydraulisk drevet trykkrulle på gammel gårdssag. Endte opp med å bruke kjede og drev for å få lik fart på bord og rulle. Brukte først to like motorer , men endte opp med større liter på rullemotor og kjede og drev for å få lite nok fart .Koblet på samme måte som din sag, og de aller fleste sagene jeg har sett driven rulle på, går likt med bord hele tiden. Vi valgte trykkluft til press sylinder pluss en liten tank som akku mellom veksel ventil og sylinder for å få litt fjæring over ugjevnheter og avsmalning på stokk . Bruker vel 2 kg trykk og utgjør pluss minus litt ca 50 kg press mot stokk. Sagblad er bare 85 så det ble bestemt å bygge over kutter med 40 blad også, for å slippe stadig kutting med motorsag i tykke enden på hunene. Over kutter drives hydraulisk og er giret opp med drev og kjede. Sag og liten kompressor drives av 50 hk lamborghini, som er det minste på den sagen. Benker av tre og holder ikke lenge så neste skritt blir ny benk i firkant rør, morro med selv bygd .Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mimeck (trådstartaren)

#7 » 19:49:52, 16-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på tryckluft men jag har ingen ström vid sågen. Drivmotorn har ingen kompressor.
Det kanske går att använda en liten 24V kompressor?

Tror jag ska sätta en fjäder vid hydraulkolven.

Gångjärnen till "motorkåpan" gick av. Har tillverkat och monterat nya gångjärn. Det är det enda jag gjort sedan jag skrev sist..

Bild






Bilden är tagen innan gångjärnen gick av..

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#8 » 00:55:02, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Vi bruker traktor til drift og ville ha traktor på langs med sagen . Det er brukt en traktor del fra en forhøster som er et vinkelgir med to tapper ut. 90 grader tapp driver sag. En liten stempel kompressor er drevet av tapp som går rett bakover. Giret opp med drev og kjede litt, da tapp går ca 400rpm. Kompressor går hele tiden, og lader en liten tank . Siden presse går hele tiden bygdes elektrisk avlastning på 7 kg med 12 volt fra traktor. Fungerer ganske greit og blir ikke varm da den går sakte og pressrulle bare bruker 2 kg ca. Vi mente det var greit med dobbelvirkende sylinder og stiller press med en trykkregulator . Eneste som ikke blir drevert av traktor er spon vifte, som går på 230 foreløpig. Men når huset rundt sag er ferdig blir en zetor på 100 hk brukt og da blir kompressor tatt vekk og sponvifte satt på bakre tapp i stedet siden zetor altid har hatt kompressor. Olje taes fra traktorens hyd pumpe. Morsomt å se at andre også bygger litt. Håper å få se litt film av sagen din i aksjon . Er ikke helt ferdig fundert på hvordan ny stålbenk skal se ut, kan jo legge en del funksjoner i benken som bakre feste for stokk, velting av hun eller bord av benk og mere. Funderer også på hydraulisk bakgutt som er greit om en skjærer alene Blir nytt blad når alt er klart. En ting som hamring og strekking av blad skulle fler lært seg, alt for få plasser kan gjøre dette og ofte langt borte og lang vente tid. Grattis med sagen din det er både morro og fornuftig hvis en har tilgang til skog hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mimeck (trådstartaren)

#9 » 21:54:37, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en krysshammare(?) för sträckning (strekking) av klingan (bladet). Hittade den när jag köpte en begagnad klinga.
Måste lära mej att slipa klingan först.
Jag har några klingor men en måste slipas nu för jag har sågat i en spik.
Jag har lämnat klingorna till ett företag utanför Östersund en gång. Det blev bra då.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#10 » 22:11:33, 17-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vurderer å lage utsyr for å kunne rulle eventuelle high spots og strekke blader til den hastighet en vil ha på bladet.Det trengs et par rettholdt og noen spesielle linjaler med en liten bue i tilegg til hammere hvis en skal gå løs på bladene selv. Slipemaskin lager du lett selv. Her koster det 3000 for eventuell retting, strekk og slip pr blad som er godt på vei til et nytt blad

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

mimeck (trådstartaren)

#11 » 19:59:45, 18-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har glömt vad det kostade att renovera klingorna men det var ganska billigt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se